عصر خودرو

مردم در بازار ارز دنبال سود نباشند

عصر بازار- بازار ارز در چند ماه اخیر به دلیل سیاست‌های بانک مرکزی و فروش مناسب نفت، آرام بود، اما به عقیده کارشناسان ناآرامی‌های اخیر منطقه، هیجانی کاذب در بازار ارز ایجاد کرد که توجیه اقتصادی نداشت و ورود به این بازار زیان‌ده خواهد بود.

مردم در بازار ارز دنبال سود نباشند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، پس از چند ماه تثبیت ارزی در کشور، در یکی دو هفته هفته اخیر بازار ارز پس از اتفاقات منطقه با نوساناتی مواجه شد.

    حسن ارزنده، کارشناسان اقتصادی، معتقد است این «نوسانات اخیر ارز، حاصل رفتارهای هیجانی خریداران و ایجاد بازار کاذب از سوی سفته بازان بود» که به تلاطم بازار دامن زد.

    به گفته وی، پس از ناآرامی‌های اخیر منطقه، برخی مردم در ظاهر برای حفظ سرمایه ریالی خود وارد این بازار شدند اما در واقع ممکن است، سرمایه‌های خود را از دست بدهند.

    ظهر روز گذشته در حوالی میدان فردوسی یکی از افرادی که به دنبال خریدار ارز بود، می‌گفت: کارمند بانک هستم به تازگی 100 میلیون تومان تسهیلات از بانکمان گرفته بودم، به پیشنهاد یکی از اطرافیان چند روز پیش، همه آن را دلار 52000 تومانی خریدم، اما بعد از چند روز قیمت ارز ریزش کرد و امروز برای فروش آمده‌ام تا بیش از این ضرر نکنم اما دلالان بیشتر از 50200 تومان از من نمی‌خرند.

    ‌از آن منظر که تجربه نشان داده است تلاطمات بازار ارز به دلیل هیجانات کاذب و رفتارهای غیر اقتصادی، کوتاه‌مدت است، قطعاً ورود مردم عادی به این بازار موجب ضرر و زیان آنها خواهد شد و ممکن است دارایی‌های خود را از دست بدهند.

    ‌پیش از این و در مهر 97 بود که با بروز جریانات کاذب در بازار ارز، قیمت دلار از 13500 تومان در مدت یک تا دو هفته تا 19‌ هزار تومان افزایش یافت در این مقطع عده زیادی از مردم عادی برای حفظ سرمایه ریالی خود دلارهای 18 و 19 هزار تومانی خریداری کردند، حتی شنیده شد عده‌ای از مردم خانه‌ خود را فروختند تا دلار بخرند، اما در طول یک هفته با فروکش کردن هیجانات بازار، دلار تا 12 هزار تومان کاهش قیمت یافت که خریداران و مردم عادی زیان زیادی دیدند و تا حدود یک سال این نرخ چندان تغییری نکرد.

     

    روز 17 مهر بود که مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پس از ناآرامی‌های اخیر منطقه و بروز نوسانات ارزی، اعلام کرد که «این نوسانات ارز کوتاه‌مدت است، هیچ توجیه اقتصادی ندارد و قطعاً بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد سفته‌بازان بازار آرام ارز را به هم بریزند».

    در گذشته تحریم‌های ناشی از فروش نفت، بازار ارز کشور را متلاطم می‌کرد اما امروز فروش نفت کشور به بیش از 2 میلیون بشکه در روز رسیده است، ضمن آنکه آزادسازی دارایی‌های ارزی کشور نیاز متقاضیان واقعی ارز که همان تولیدکنندگان و واردکنندگان هستند را تامین می‌کند و در بازار رسمی ارز، عرضه ارز بیش از تقاضا است و دست بانک مرکزی برای تأمین نیازهای ارزی نسبت به گذشته بازتر شده است.

    برچسب ها