عصر خودرو

پنج استراتژی برندسازی

عصر بازار- کسب‌وکارها به هر اندازه‌ای که باشند، باید از راهبردهای برندسازی استفاده کنند تا بتوانند از میان گزینه‌های رقیب در ذهن مصرف‌کننده، متمایز شوند. مشتریان باید بتوانند خیلی سریع متوجه ماهیت برند، فعالیت‌های بازاریابی و محصولات شوند و این در حالی است که متمایز کردن برند و روایت آن به فکری دقیق نیاز دارد.

پنج استراتژی برندسازی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» ، از سوی دیگر، ارتباطات محصولی یک شرکت باید به حفظ تصویر و ماندگاری برند آن کمک کند؛ اگر یک برند غیر قابل اعتماد و نامعتبر شناخته شود، آسیب بسیاری می‌بیند و به همین دلیل، در اینجا 5 استراتژی برندسازی معرفی می‌شود که می‌تواند برای برند سازی موفق در نظر گرفته شوند.
    استراتژی اول؛ محصول مرغوب
    طراحی یک تجربه استثنایی
    شعار "محصول ما بهترین است"، از یک استراتژی منشا می‌گیرد و با توجه به آن برند باید بیشتر از هر چیز دیگری بر کیفیت تمرکز کند که این امر شرکت را قادر می‌کند، قیمت بالاتر محصولات خود را توجیه کند. جهت موفقیت این استراتژی، هرچیزی در خصوص برند از لوگو و بسته‌بندی تا پوشش کارکنان، باید با کیفیت و منحصر به فرد باشد. اغلب فراموش می‌شود کیفیت باید از طریق نمایندگان شرکت نیز نمودار شود، مثل زمانی که آنها تلفنی را پاسخ داده یا در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان می‌دهند.
    شناسایی مشتریان ایده‌آل و تمایلات آنها
    تعیین بهترین مکان برای ارائه محصول جهت جلب توجه بازار هدف، بسیار مهم است؛ یک برند می‌تواند از شرکت‌های تحقیق بازار با کیفیت بالا یا آژانس‌های برند استفاده کند تا بهترین مشتریان و نیاز و تمایلات آنها را تشخیص دهد. به این ترتیب شرکت می‌تواند محصولات خود را با سنجیدگی بیشتری عرضه کند.
    تفاوت برند مرغوب با برند لوکس
    استراتژی مرغوبیت محصول زمانی خوب عمل می‌کند که بازار از محصولات نامرغوب و با کیفیت پایین اشباع شده باشد؛ تفاوت ظریفی بین برند لوکس و برند مرغوب وجود دارد، به این ترتیب که برندهای لوکس غالبا به منحصر به فرد بودن و بهسازی تمرکز زیادی دارند و ارتباط نزدیکی با بنیان‌گذاران، طراحان یا طرفداران خود برقرار می‌کنند. اما یک برند مرغوب به موقعیت بسیار خوبی نیاز ندارد؛ برندی مانند اپل درحالی که برند مرغوبی است، بازار بسیار بزرگی نیز دارد.
    استراتژی دوم؛ "ضد برندسازی"
    یک موقعیت جدید بسازید
    استراتژی "ضد برندسازی" می‌تواند مشتریانی را جذب کند که به مسائلی مانند محیط زیست و جنبش‌های ضد سرمایه‌داری علاقمند هستند؛ این مشتریان تمایل دارند برندهای بزرگ با تخریب محیط زیستی و مسائل غیراخلاقی را بشناسند و از خرید محصولات آنها خودداری کنند. یکی از چالش‌های استفاده از استراتژی "ضد برندسازی"، غلبه بر تمایل مشتریان به دیدن و خرید از محصولاتی است که بیشتر معرفی شده‌اند؛ به این معنی که لازم است بودجه بازاریابی به دقت تخصیص داده شود.
    از زیبایی  محیطی متفاوتی استفاده کنید
    یکی از شکل‌های "ضد برندسازی"، «شستشوی محلی» نامیده شده است؛ به این نحو که یک برند بزرگ ظاهر فروشگاه یا محصولاتش را طوری تغییر می‌دهد تا با محلی که در آن فعالیت می‌کند، هماهنگی بیشتری داشته باشد. یک برند بزرگ  در سیاتل آمریکا، از این استراتژی استفاده و نام و لوگوی خود را با توجه به برخی فروشگاه‌هایش تغییر داده است.
    استراتژی سوم؛ استراتژی «توصیه متخصص»
    تاکتیک اعتماد
    گرایش انسان به مراجعه به متخصصان و مخصوصا دانشمندان، پزشکان، دندان‌پزشکان و دیگر متخصصان سلامت، خیلی زود کشف شد. به عنوان نمونه در تبلیغات یک نوع سیگار در سال 1920، از پزشکانی استفاده شد که از همان برند سیگار می‌کشیدند و حتی دیده شد برخی از آنها، برند سیگار مورد علاقه خود را برای درمان آسم توصیه کردند.
    متخصصان تاثیر برند شما را بیشتر می‌کنند
    شرکت‌های متعددی وجود دارند که محصولات خود را از طریق توصیه متخصصان تبلیغ می‌کنند؛ اگر شما گروه متخصصی در اختیار دارید و می‌خواهید برند خود را تقویت کنید، پس فرصتی طلایی دارید‌ و می‌توانید با کمک آنها برند خود را ترقی دهید؛ نیازی نیست که این افراد حتما روپوش سفید بپوشند تا مورد استقبال قرار گیرند. برای نمونه یک متخصص برای ارزیابی محصولات غذایی می‌تواند با زنان خانه‌دار همراه شود و تاثیر تبلیغ را تقویت کند.
    استراتژی چهارم؛ برند محبوب مشتریان وفادار
    متفاوت باشید
    یک برند می‌تواند از طریق روش‌های متفاوتی مانند کیفیت پایین‌تر، بهتر بودن یا اخلاقی‌تر بودن نسبت به برندهای دیگر، متمایز شود؛ همچنین می‌تواند با "متفاوت بودن"، متمایز شود. اگر منابع کافی در اختیار ندارید تا بتوانید به صورت مستقیم با پیشگامان بازار رقابت کنید، یا باید نسبت به آنها محصولات خود را با قیمت کمتری بفروشید یا مشتریان خاص دیگری پیدا کنید؛ اما اگر هیچ کدام از این دو راه را انتخاب نمی‌کنید؛ امید خود را از دست ندهید، هنوز می‌توانید با استفاده از روش‌های خاص، بخش بزرگی از بازار را به دست گیرید. از موفق‌ترین این شرکت‌ها در "متفاوت بودن"، می‌توان به برندهایی مانند "هارلی داویدسون"، "پورشه" و "اپل" که طرفداران بسیار وفاداری دارند، اشاره کرد؛ این مشتریان حتی اگر مجبور باشند قیمت بیشتری پرداخت کنند به سراغ برندهای دیگر نخواهند رفت.
    ثبات تضمینی مشتری
    طرفداران بسیار وفادار روی هر آنچه که شما انجام می‌دهید، سرمایه‌گذاری می‌کنند و از برند انتظار دارند که به معیارها و استاندارهای خاصی پایبند باشد. به این طریق، "برندسازی محبوب" (برندسازی برای مشتریان وفادار) با "برندسازی مرغوب" همپوشانی دارد؛ برند باید کیفیت مورد انتظار را برآورده کند و این گونه به نظر نرسد که تنها قصد دارد تا موجودی خود را بفروشد.
    استراتژی پنجم؛ تخصیص بودجه برند
    از خطرات آگاه باشید
    هشدار! تخصیص بودجه برای برندسازی یک استراتژی پر خطر است که اگر آن را اشتباه پیش ببرید، می‌تواند آسیب زیادی به برند شما وارد کند. ریسک این استراتژی می‌تواند با استفاده از پشتیبانی برندی دیگر (برقراری ارتباط دوجانبه)، کاهش پیدا کند؛ به عنوان نمونه، برای برند خود از یک شرکت بین‌المللی، تاییدیه (لیسانس) بگیرید و از آنها بخواهید تا لوگو خود را برای تضمین بازاریابی روی محصول شما قرار دهند.
    درخواست مجوز
    شرکت‌های بزرگ درباره برند خود بسیار محتاط و مراقب هستند و از منابع بسیاری استفاده می‌کنند تا با محصولات تقلبی که از روی کالای آنها کپی شده، مقابله کنند. بنابراین اگر می‌خواهید از محصول برند دیگری کپی کنید، احتیاط کرده و از یک وکیل بهره ببرید. محصولات خود را ثبت کرده، درخواست مجوز قانونی کنید و مطمئن شوید که همه توافق‌ها به صورت قانونی انجام شده است؛ البته یک روش بدون خطر، خرید یک برند به صورت کامل است.

    برچسب ها