عصر خودرو

رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین

ایران پتانسیل تبدیل به یک بازار نوظهور در جهان را دارد

دوران طلایی ملک تمام شده

عصر بازار: رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین گفت: در صورت توافق هسته ای ایران پتانسیل تبدیل به یک بازار نوظهور در جهان را دارد.

ایران پتانسیل تبدیل به یک بازار نوظهور در جهان را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، شاهین چراغی رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین گفت: تاثیرات توافق یا عدم توافق هسته ای بر بازار سرمایه ایران از هر دو بعد قابل بررسی است بدین ترتیب که اگر توافق انجام شود بازار سرمایه و بورس جهش معقولی دارد و دوباره عرضه حقوقی بالا می رود و چون اکثر شرکت ها منابع نقدینگی ندارند، وارد بازار شده و با فروش سهام به جمع آوری نقدینگی می پردازند.
    وی افزود: اگر بخواهیم تاثیرات توافق احتمالی را بر صورت های مالی شرکت ها ببینیم نیازمند زمانی حدود 6 ماه تا یکسال هستیم اما این تاثیر بر روی بازار سرمایه با تاخیر بیشتری و در دراز مدت روی می دهد.
    چراغی با اشاره به اینکه توافق احتمالی هزینه مالی تولیدکنندگان را کاهش می دهد‏‏ تشریح کرد: بازار سرمایه قطعا رو به بالا حرکت کرده و انگیزه شرکت ها برای عرضه سهام بالا و صف های تشکیل شده از سوی حقوقی ها شکل می گیرد البته بعد از چند روز بازار از تب و تاب و هیجان اولیه می افتد.
    این فعال بازار سرمایه بیان داشت: در صورت رفع تحریم ها هزینه های مالی شرکت های تولید کننده کاهش پیدا کرده و نزدیک صفر می شود چون شرکت های خارجی می توانند به راحتی مواد اولیه در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار دهند.
    رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین برای سناریو عدم حصول توافق نیز ابراز داشت: قیمت دلار با جهشی محسوس بالا خواهد رفت و این افزایش بر روی تمامی عوامل تاثیر گذار خواهد بود و این امر موجب رونق در بازار سرمایه شده و با تاخیر زمانی ابتدا شاخص های بورس منفی و بعد به علت بحث ارزش جایگزینی شاخص های بورس بالا می روند همان دلیلی که در سال 92 نیز موجب افزایش شاخص ها شد.
    وی در مورد حضور شرکت های خارجی در صورت حصول توافق هسته ای در ایران نیز اظهار داشت: ارزش شرکتی مانند استار باکس به اندازه نصف بازار ایران است و به دلیل همین اندازه کوچک ، بازار سرمایه ایران برای سرمایه گذاران خارجی جذابیت دارد همچنین توافق احتمالی می تواند به سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج انگیزه حضور در بازار ایران را بدهد.
    چراغی در همین خصوص اضافه کرد: همیشه برای سرمایه گذاران خارجی دو نگرانی سیاسی و ارزی وجود داشته است از همین رو در صورت رسیدن به توافق نگرانی های سیاسی از بین رفته و اگر ثبات قیمت ارز نیز داشته باشیم سرمایه گذاران خارجی به بازار کشور وارد می شوند.
    رئیس هیئت مدیره شرکت کارگزاری مهر آفرین گفت: به علت ناشناخته بودن فضای بازار ایران برای سرمایه گذاران خارجی و بالعکس باید زمینه سازی مناسبی انجام گردد و به غیر از شاخص های بورس که ام آر آی اقتصاد است قوانین سرمایه گذاری خارجی و ادبیات گفتاری شرکت ها در سطح بین الملل برای معرفی بازار سرمایه ایران باید تغییر کند. همچنین گشایش حساب سرمایه گذاران خارجی و قوانین و مقررات ارزی بیشتر از اینکه در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی باشد در جهت دفع آنهاست و آنان را فراری می دهد.
    وی افزود: استاندارد های مالی و حسابرسی باید به روز باشد به طوری که موسسات بزرگ بین المللی به ایران بیایند. همچنین در حوزه حسابرسی سیستم ها پوسیده است و نیازمند انقلاب هستیم در همین راستا باید بخشنامه های اصلاحی جدیدی تنظیم شده و کارگروهایی مسئول اجرای آن بشوند.
    دوران طلایی ملک تمام شده
    این فعال بازار سرمایه در مورد آینده بازار داخلی ملک هم گفت: در صورت توافق یا عدم توافق دوران طلایی ملک در ایران تمام شده و به همین دلیل بازار های موازی به راه خواهند افتاد.
    وی در مورد دلایل این موضوع نیز تصریح کرد: نرخ جمعیت جوان کشور کاهش پیدا کرده و به همین دلیل علاقه به بازار ملک کاهش می یابد و انگیزه های فرصت طلبانه از بازار ملک خارج شده و مدل سرمایه گذاری تغییر می کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو