عصر خودرو

رونق اقتصادی شاه راه ورود سرمایه‌گذار خارجی است

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است: جذب سرمایه‌گذاری خارجی امروز در تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه، یکی از مسائل مهم برای توسعه و گسترش بخش‌های مختلف اقتصادی مخصوصاً در عرصه تولید و خدمات است،

رونق اقتصادی شاه راه ورود سرمایه‌گذار خارجی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، اسماعیل فوادیان با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی امروز در تمامی کشورها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه یکی از مسائل مهم برای توسعه و گسترش بخش‌های مختلف اقتصادی مخصوصاً در عرصه تولید و خدمات است، گفت: اصولاً عملکرد سرمایه گذار خارجی منجر به تامین مالی در عرصه کسب و کار کشورها می شود اما بدون شک هدف اصلی سرمایه گذار خارجی منفعت و کسب سود است بنابراین باید سودآوری سرمایه گذار خارجی در دل رونق اقتصادی و تولید ملی ما تأمین شود.

    مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین با بیان اینکه هنر مدیریت حاکم بر کشور در این است که بتواند با حفظ اصول، پذیرای سرمایه گذار خارجی در حد ضرورت باشد، اظهار داشت: در سرمایه‌گذاری خارجی موضوع اقتصاد سیاسی نکته اثرگذاری است چون از اوایل دهه هشتاد میلادی اثرات تصمیمات سیاسی دولت ها در اقتصاد شدت یافت تا جایی که هر سرمایه گذاری که قصد انتقال سرمایه خود به سایر کشورها را دارد قطعا این موضوع را مدنظر قرار می دهد و همین امر به یکی از مهم ترین نگرانی های سرمایه گذاران خارجی تبدیل شده است.

    فوادیان در ادامه افزود: معمولاً سرمایه گذاران خارجی بابت سیاست های اقتصادی کشورها نگران هستند، به عنوان مثال از اینکه به راحتی نتوانند کالا و خدمات خود را در بازار دلخواه عرضه کنند یا رفتار سیاست های مالی و پولی کشور مقصد بر میزان سود به دست آمده آنها اثر داشته باشد، نگران هستند. حتی در پاره ای از موارد مثل وضعیت کنونی ایران عدم امکان نقل و انتقال وجوه یا تحریم ها می تواند حاصل سرمایه گذاری آنها را به خطر اندازد .

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: برخی از صاحب نظران معتقدند که سرمایه گذاری خارجی یک شمشیر دو لبه است بدین معنی که اگر موجب کسب و کار شود، می تواند خطر وابستگی اقتصادی یا حتی سیاسی برای کشور در پی داشته باشد و حتی منافعی که از پتانسیل اقتصادی و کسب کار در کشور بوجود می آید، مورد استفاده داخل قرار نگیرد و در نتیجه موجب فقر بیشتر برای احاد ملت شود .

    فوادیان درباره موافقان سرمایه گذاری خارجی گفت: این دسته معتقدند با ورود منابع مالی از خارج به داخل کشور، رشد اقتصادی و تولید شتاب بیشتری می گیرد و بهبود کسب و کار و افزایش سطح رفاه اجتماعی و ثروت ایجاد می شود بنابراین مدیریت حاکم باید با هدایت سرمایه به بخش های اقتصادی مناسب و نظارت دقیق، استفاده بهینه از این سرمایه گذاری ها را به عمل آورد و مانع هدر رفت این منابع در مسیرهای غیر مولد شود.

    جذب سرمایه خارجی با ایجاد امنیت در سرمایه گذاری
    مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین درباره تاثیر نهادهای مالی بین المللی بزرگ در کشورهای در حال توسعه گفت: نهادهای مالی بزرگ به لحاظ چند ملیتی بودن، دارای قدرت مالی زیاد، مدیریت به روز و استفاده از تکنولوزی پیشرفته هستند و با حضور در بازارهای متعدد بین المللی می توانند در تولید کالا و ارائه خدمات موثر باشند.

    این کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل مورد نیاز بازار سرمایه ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: امنیت سرمایه گذاری مهمترین موردی است که سازمان ها و نهادهای حاکمیتی باید برای رسیدن به آن بکوشند بنابراین ایجاد هماهنگی بین دستگاه های ذی ربط و جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های متعدد و مختلف توسط هر یک از نهادها می تواند در تحقق این امر کمک کند تا جاییکه سرمایه گذار این امنیت را نه تنها احساس و درک کند بلکه درباره آن به یقین برسد.

    وی در این خصوص توضیح داد: به اعتقاد بنده در رأس ارکان حاکمیتی که می تواند در جذب یا دفع سرمایه گذار خارجی موثر باشد، وزارت امور اقتصادی و دارایی ایستاده است که با اعمال سیاست ها از طریق بانک مرکزی و سیستم بانکی، سازمان مالیاتی، گمرگی و بیمه ای می تواند برای سرمایه گذار هم خطر ساز و هم تقویت کننده و کاهش دهنده ریسک سرمایه گذاری باشد البته وزارت صنعت، معدن، تجارت به لحاظ صدور مجوزها و سیاست های تعرفه ای نیز نقش موثر در این امر دارد .

    فوادیان در این باره ادامه داد: دیوانسالاری گسترده، وجود نهاد های مشابه در عین ناهماهنگی و ناهمخوانی یکی دیگر از مشکلات اساسی در جذب سرمایه گذاری خارجی است که باید برای آن چاره ای اندیشیده شود.

    مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین درباره جایگاه بازار سرمایه ایران در جذب سرمایه گذار خارجی گفت: در حال حاضر بازار سرمایه ایران با توجه به قوانین و مقررات مصوب سال های اخیر و توسعه ابزارهای مالی می تواند نقش موثری در رابطه با حضور و جذب سرمایه گذار خارجی داشته باشد.

    فوادیان خاطر نشان کرد: حجم وسیع و دسترسی آسان به اطلاعات شرکت های پذیرفته شده در بورس ها با رعایت اصل شفافیت می تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران خارجی باشد همچنین عدم نیاز به مطالعات پیچیده در بررسی های اقتصادی، فنی و مالی این شرکت ها می تواند تصمیم گیری برای حضور سرمایه گذاران را تسهیل می کند.

    زیرساخت و ریز ساخت آماده سرمایه گذاری خارجی
    این کارشناس بازار سرمایه درباره زیر ساخت های لازم برای سرمایه گذاری خارجی، گفت: زیر ساخت های لازم در بازار سرمایه برای بین المللی شدن تا حدود زیادی وجود دارد اما باید با عملیاتی کردن آنها و رفع موانع، زمینه دسترسی و توسعه و گسترش آنرا فراهم کرد که از جمله این اقدامات می تواند ارتقاء سیستم های ارتباطی و نرم افزاری و سخت افزاری رایانه ای باشد چون تکنولوژی پیشرفته اعم از کمی و کیفی نقش موثری در جذب سرمایه گذار خارجی دارد.

    این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عده ای از کارشناسان، ریزساختارهای مالی بازار سرمایه را تهدیدی برای جذب سرمایه گذار خارجی می دانند، گفت: اگر چه در بازار سرمایه ما ریزساختارهایی چون دامنه نوسان، حجم مبنا و حتی توقف و گشایش های طولانی معاملات وجود دارد اما چنانچه انجام این امور دستخوش تغییر و تحول های کوتاه مدت نشود و با توجه به زمان و وضعیت بازار تبیین و تدوین شود همین محدودیتها می تواند کارکرد موثری داشته باشد.

    فوادیان درباره نقش نهادهای فعال در بازار سرمایه در جذب سرمایه گذار خارجی گفت: نهادهای فعال مالی باید با نگاه بلند مدت - با اندیشه هزینه کردن امروز و استفاده بردن در آینده - وارد عرصه جذب سرمایه گذار خارجی شوند. این نهادها با ایجاد دفاتر و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و بالابردن سطح دانش و اطلاعات برای ارائه به سرمایه گذار و همچنین جذب نیروهای تحصیلکرده و اموزش دیده به زبان انگلیسی می توانند در این امر کمک مثمر ثمری داشته باشند.

    از یک تا صد مزیت های سرمایه گذاری خارجی
    مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین درباره مزایای حضور سرمایه گذار خارجی در ایران گفت: انتقال تکنولوژی، اشتغال زایی، صادرات بیشتر، واردات کمتر، مشارکت در مدیریت، بالا بردن سطح کیفیت تولید و خدمات و بهره وری از جمله مزایای سرمایه گذاری خارجی قلمداد می شود .

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: از دیگر مزایای سرمایه گذاری خارجی این است که ارائه خدمات، عرضه تولیدات و صادرات حاصل از سرمایه گذاری خارجی به توسعه سایر امور و بخش های اقتصادی کشور از جمله شبکه حمل و نقل نیاز دارد در نتیجه مدیریت کشور با برنامه ریزی و اجرایی کردن این بسترها امکان استفاده از پتانسیل های جدید را برای همه بخش های اقتصادی و سرمایه گذار داخلی فراهم می آورد .

    وی درباره ضرورت و اهمیت سرمایه گذاری خارجی گفت: با توجه به وضعیت کنونی جهان در عصر ارتباطات، اقدام برای بین المللی شدن اقتصاد کشور امری اجتناب ناپذیر است و از جمله مزایای جذب و حضور سرمایه گذار خارجی در یک کشور کمک به بین المللی شدن اقتصاد یک کشور است.

    فوادیان چشم انداز سرمایه‌گذاری در بازار های مالی ایران و به ویژه بازار سرمایه را مثبت خواند و گفت: با توجه به وجود منابع طبیعی و نیروی کار موجود در کشور، آینده سرمایه گذاری خارجی در این کشور افق بسیار روشنی دارد، مشخصاً بازار سرمایه ایران از شفاف ترین بازار های مالی ایران است که می توان با هدایت سرمایه گذار خارجی به بخش های سود آور و پایدار این بازار در جذب آنها بسیار موفق عمل کرد.

    مدیرعامل کارگزاری مهرآفرین در راستای رسیدن به چشم انداز روشن در سرمایه گذاری خارجی توجه به درون زا بودن سرمایه گذاری را مورد تأیید قرار داد و گفت: اهداف، برنامه ها و تصمیمات مدیریتی و حاکمیتی کشور و متولیان بازار سرمایه باید به سمت تدوین برنامه های قابل اجرا با هدف درون زا و برون گرا باشد بدین معنی که سرمایه گذاری باید در درون کشور زایش داشته و موجب توسعه، گسترش و فعال تر شدن بخش های مختلف اقتصادی شود همچنین از امکانات فنی و تکنولوژی خارجی استفاده بهینه شود تا بتوان در تولید کالا و ارائه خدمات با کمیت و کیفیت مناسب و قابل رقابت در بازار های جهانی نقش ایفا کرد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها