عصر خودرو

رئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین مطرح کرد:

علت تمایل شرکت های خانوادگی به حضور در بورس

عصر بازار- یک کارگزار بورس با اعلام راهکاری برای حضور شرکتهای خصوصی و خانوادگی گفت: دوران دایناسوری بورسی گذشته و با عدم ورود این شرکت ها، انگیزه ایی هم برای خرید و سرمایه گذاری نمی ماند .

علت تمایل شرکت های خانوادگی به حضور در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا ، شاهین چراغی رئیس هیئت مدیره کارگزاری مهرآفرین با اشاره به افزایش تمایل شرکت های خصوصی برای حضور در بازار سهام ، دلایل این جریان تازه را اعلام و اظهار داشت: عمده بخش خصوصی ایران، صاحب صنایع متوسط و کوچک هستند که اکثرا" شاید تاکنون نیز خانوادگی اداره شده اما موفق بوده اند. این شرکت ها عمدتا در سنوات گذشته فرار مالیاتی داشته و شرایط به آنان این اجازه را می داد.

    وی با بیان اینکه امروز دیگر فرار مالیاتی تقریبا برای واحدهای تولیدی نزدیک به صفر است، افزود: اگر واقع بینانه نگاه کنیم یکی از انگیزه های آمدن این شرکت ها به بورس استفاده از مزیت های آن است. گرچه می توان اطمینان داشت که پس از مدتی شاید بیشترین مشکل سهامداران و نهاد ناظر با این شرکت ها باشد.

    این فعال بازار سرمایه ادامه داد: امروز الزامات قانونی و بسته شدن فرار مالیاتی امکان دو دفتره بودن را به چنین شرکت هایی نمی دهد اما دولت می تواند نسبت به مالیات سال های قبل حتی اگر قطعی شده باشد با توجه به اینکه مدرکی جعل شده، درخواست مالیات مجدد کند. لذا  باید برای این صنایع و شرکت ها که علاقه مند ورود به بورس هستند فکری کرد که شاید شرط اول، پذیرش یکساله آنها در بازار پایه بدون امکان ثبت و جابجایی سهام باشد.

    چراغی گفت: به واقع امکان تخلف برای بخش خصوصی وجود ندارد و این را باید به فال نیک گرفت. به نظر می رسد فرابورس باید به صورت مشروط این شرکت ها را پذیرش کند و نباید موضع منفی گرفت.

    وی با تاکید بر این واقعیت که جای شرکت های متوسط و کوچک بخش خصوصی در بورس خالی است، ادامه داد: شرکت های مذکور نیز تاکنون دفاتر شفافی نداشته اند افزود: چنانچه این شرکت ها تحرکی نداشته باشند، برای خرید و سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران هم انگیره ای وجود ندارد.

    برچسب ها