عصر خودرو

رصد توسعه اقتصادی در کره جنوبی توسط یک موسسه پیشرفته

عصر بازار- کشورهای مختلف برای رصد توسعه اقتصادی-اجتماعی و ارائه پیشنهادهای سیاستی به مجموعه های تصمیم گیر خود، موسساتی را راه اندازی نموده اند؛ حضور این موسسات نقش قابل توجهی در انباشت دانش سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم های صحیح در این داشته است.

رصد توسعه اقتصادی در کره جنوبی توسط یک موسسه پیشرفته
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی ،انستیتوی توسعه کره جنوبی (KDI) یک کانون تفکر مستقل در حوزه سیاستگذاری است که توسط دولت کره جنوبی راه اندازی شده است. این انستیتو در سال 1971 در دوره رشد سریع اقتصاد کره آغاز به کار کرد تا تحقیقات و آنالیزهای اقتصادی حول سیاست ها و تصمیمات اقتصادی این کشور را انجام دهد.

     هدف این موسسه کمک به دولت و مردم در بخش های دولتی و خصوصی با ارائه اثرات سیاست های ملی است؛ بر این اساس، KDI تحقیقات خود را حول مسائل کلیدی کشور با تعریف پروژه های تحقیقاتی بین رشته ای در شبکه قوی بین المللی خود انجام می دهد.

    کشورهای مختلف برای رصد توسعه اقتصادی-اجتماعی و ارائه پیشنهادهای سیاستی به مجموعه های تصمیم گیر خود، موسساتی را راه اندازی نموده اند؛ حضور این موسسات نقش قابل توجهی در انباشت دانش سیاستگذاری و اتخاذ تصمیم های صحیح در این داشته است.

    چشم انداز KDI

    این موسسه به عنوان یک اتاق فکر اقتصادی پیشرو، با هدف رسیدن کره جنوبی به رفاه اقتصادی بیشتر عمل می‌کند. برای این کار فعالیت های پژوهشی در این موسسه بر روی موضوعاتی انجام شده است که مربوط به مدل های رشد مناسب و مفید و کارا برای این کشور در محیط در حال تغییر بین المللی است.

    ماموریت KDI

    این موسسه ماموریت خود را کمک اساسی به دولت و جامعه و بخش های خصوصی و دولتی با ارائه سیاست های به موقع و موثر می داند تا رشد اقتصادی در این کشور را افزایش دهد. همچنین تبدیل شدن به یک موسسه بین‌المللی معتبر در حوزه سیاستگذاری اقتصادی و تبدیل شدن به قطب نمایی برای عمل سیاستگذاران این حوزه از دیگر ماموریت‌های این موسسه است.

    دپارتمان های KDI

    دپارتمان های تخصصی این انستیتو که به صورت موضوعی دسته بندی شده اند عبارتند از:

        سیاست های اقتصاد خرد
        سیاست های مالی
        سیاست های رقابت
        سیاست های توسعه نیروی انسانی
        اقتصاد صنعت و خدمات
        مالیه عمومی و سیاست اجتماعی
        اقتصاد کره شمالی
        پیش بینی و استراتژی

    مراکز تحت نظر KDI

    مراکز تحت نظر این انستیتو که هرکدام ماموریت جداگانه ای ذیل اهداف و چشم اندازهای انستیتو دارند، عبارتند از:

    1- دانشکده مدیریت و سیاست گذاری: این دانشکده در سال 1997 تاسیس شد و در مقطع ارشد و دکتری رشته های مدیریت، اقتصاد و سیاستگذاری جهت تربیت خبرگان در این حوزه دانشجو می گیرد.

    2- مرکز آموزش و اطلاعات اقتصادی: این مرکز فعالیت های زیر را انجام می دهد:

        انتشار بولتن ماهانه بررسی مسائل اقتصادی کره جنوبی و منطقه
        انتشار بولتن ماهانه رصد تغییرات و جریانات و آمار اقتصادی
        انتشار فصلنامه علمی سیاست گذاری اقتصادی

    3- مرکز مدیریت سرمایه گذاری های عمومی و خصوصی:‌ ارائه گزارش های امکان سنجی و کارشناسی و پیشنهاد سیاستی در حوزه پروژه های ملی جهت اجرا به صورت مشارکت عمومی و خصوصی از ماموریت های این مرکز است.

    4- مرکز توسعه بین الملل: بررسی سیاست های توسعه در کشورهای مختلف و توصیه های توسعه ای به کره جنوبی جهت استفاده از تجربیات جهانی از ماموریت های این مرکز است.

    پروژه های اخیر KDI

    برخی از پروژه هایی که اخیرا در این مرکز در حال انجام است عبارتند از:

        بررسی پویایی های اقتصاد کره و مقایسه آن با ژاپن: مقایسه سیاست های اقتصادی در ژاپن و کره و نتایج آن با هم
        بررسی مدیریت و اداره کسب و کارهای بزرگ دولتی: بررسی سیاست های اتخاذ شده در این حوزه ها در کشورهای مختلف و دستیابی به مدل و مفاهیم سیاستی
        آنالیز و پیش بینی روندهای اقتصاد کلان: جهت رصد وضعیت کشور و ارائه به موقع پیشنهادات و توصیه های سیاستی
        بررسی ریسک سیستماتیک و تنظیم گری مالی در حوزه بانکداری کره جنوبی: بانک های کره چه مقدار ریسک دارند و تا چه حد توسط قوانین سیاستگذاری شده اند
        بررسی عملکرد و رفتار بانک ها در اقتصاد کره جنوبی: تاثیر سیاست های مختلف اقتصادی بر رفتار بانک ها
        بررسی تاثیر سیاست های مختلف روی بنگاههای متوسط و کوچک در کره جنوبی:‌ شبیه سازی وضعیت بنگاهها به صورت داینامیک و بررسی سیاست های مختلف روی آنها
        آنالیز عملکرد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کره جنوبی: بررسی بازدهی و آثار حاصل از سرمایه گذاری های خارجی صورت گرفته در این کشور
        بررسی وضعیت دانشجویان دولتی: میزان بازدهی سرمایه گذاری روی این دانشجویان و نقش دولت در بهبود این وضعیت و مدیریت بودجه آن
        بررسی وضعیت فقر در کره جنوبی: پیشنهادهای سیاستی جهت کاهش فقر و نابرابری
        برنامه ریزی تحقیقاتی: طراحی سمینارها، همایش ها، نشست ها و برنامه های تحقیقاتی متناسب با نیاز کشور
        پروژه های تحقیقاتی برای دانشگاهها: ارائه عناوین و طراحی پروپوزال موضوعات مختلف متناسب با نیاز کشور به دانشگاهها جهت طراحی پایان نامه های تحقیقاتی دانشجویان با این موضوعات
        استراتژی های کره در مقابل تغییرات جهانی اقتصاد: پیش بینی آینده و طراحی سناریو برای شرایط مختلف

    ایران چه باید بکند؟

    حضور موسسات و مجموعه هایی که در حال رصد فضای کشور و اقدامات اقتصادی باشند، لازمه اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای پیشرفت است. در کشورهای مختلف، چنین موسساتی پیشینه چند ده ساله دارند و نقش آنها بعد از مدت زمان طولانی در پیشرفت این کشورها کاملا مشخص است.

    ضروری است جمهوری اسلامی ایران نیز به سمت ایجاد چنین موسساتی برای رصد وضعیت کشور و ارائه پیشنهادهای سیاستی حرکت نماید.

    این وظیفه مهم به عنوان یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان وظیفه دولت عنوان شده است؛ در ماده 22 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است:

    دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگ سازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیر را معمول دارد :

        شناسایی و بکارگیری ظرفیت های علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان آفندی و اقدامات مناسب
        مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرحهای واکنش هوشمند، فعال، سریع و بهنگام در برابر مخاطرات و اختلال های داخلی و خارجی

    از آنجا که دولت ها معمولا درگیر فرآیندهای اجرایی هستند، ضروری است موسساتی که در تعامل با دولت ها فعالیت می کنند، چنین مسئولیتی را بر عهده داشته باشند.

    برچسب ها