عصر خودرو

نقش روشنایی در بحران

عصر بازار- بحران واژه ای که شنیدن و اظهار آن توام با دلهره و اضطراب و تنش روحی است و نیاز به تصمیم گیری سریع و فوق العاده در کوتاه ترین زمان ممکن برای مدیریت بدترین و سخت ترین شرایط ، آشفتگی و بهم ریختگی نظم و اوضاع است .

نقش روشنایی در بحران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰

    نویسنده: دکتر حسین خاقانی فر

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، بحران ممکن است بهر شکل و در هر زمان و شرایطی و مکانی صورت پذیرد و  موجب از هم گسختگی و به خطر افتادن کنترل ها و هدایت صحیح و عادی اجرای روش جاری کار های  روزمره گردد.

    بحران ها ممکن است بصورت : سیل – زلزله – آتش سوزی  - حوادث سقوط هواپیما –  خروج قطار از ریل- تصادفات بزرگ – سقوط از ارتفاع – بحرانهای ساختمانی در مجتمع های بزرگ– حوادث درساختمان سازمانها  - طوفان های  محلی و منطقه ای– برف و کولاک شدید دوره ای و.... صورت پذیرد.

    دراین گونه حوداث مدیریت زمان حداکثر بهروری و نتیجه مطلوب را ارایه و منجر به کنترل حادثه و کاهش تلفات و صدمات جانی انسانی وکاهش خسارات مالی می گردد.

    در این میان از آنجا که حوادث خبر نمی کنند و ممکن است در هر زمان و هر جایی و در هر شرایطی اتفاق بیفتد 0 نقش روشنایی تاثیر بسزایی در کنترل اوضاع و هدایت و رهبری امدادگران و کمک به حادثه دیدگان و  حد اکثر استفاده از زمان و درنتیجه منجر به کاهش قطعی تلفات انسانی و جلو گیری از گسترش آسیب های مالی میگردد.  

    نقش مدیریت بحران

    اعضائ محترم مدیریت بحران اکثرا از مسئولین وکارشناسان برجسته با تجربه و آگاه و با تدبیر انتخاب شده اند که میتوانند همزمان با دور اندیشی در تقدم یکم از بروز حوادث که منجر به بحران میگردد جلوگیری و بحران پیش رو را بطور کامل مدیریت نمایند.

    مدیران بحران قادرند که در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین و کارآمدترین تصمیمات بزرگ و ممکن را اتخاذ مینمایند . که منجر به جلو گیری گسترش بحران و توسعه آن میگردند.

    مدیریت بحران قادراست با تدبیر و دور اندیشی با جذب نیری انسانی وتهیه لوازم  لازم در زمان عادی و تقسیم کار و مسولیت بین اعضاء و بکارگیری و آموزش نیروهای لازم هدایت آنان را در شرایط ل بحران با تهیه انواع ابزار و لوازم جهت استفاده و کنترل بحران و امداد و کمک به آسیب دیده گان و مجروحان را در بدترین شرایط بنحو مطلوب به انجام برساند.

    نیروهای امدادگر انسانی و ابزار و لوازم امداد

    الف - نیروها
    به منظورجلوگیری از اتلاف وقت در خصوص ماموریت و بکار گیری نیروها از ادامه بحث خوداری میشود.

    ب- ابزار  امداد

    انواع هواپیما و بالگرد و وسایل امداد و نجات هوایی
    انواع ماشین آلات و تجهیزات سنگین شامل بولدیزر- لودر– بیل مکانیکی– کمپرسی– تراکتور
    انواع خودرو آمبولانس -  استیشن – وانت و سواری - موتورسیکلت
    انواع خودرو آتش نشانی و امداد و تجهیزات امداد انفرادی و جمعی
    انواع لوازم جانبی مثل : چرثقیل – بالابر – لوازم روشنایی

    لوازم نجات : طناب– قرقره– اره دستی برقی برای چوب و آهن –ابزار جوشکاری– ابزار برش- جکهای کشش و جمع کننده و....

    نقش روشنایی در بحران

    الف -  نقش روشنایی در بحران
    روشنایی به مفهوم روشن کردن و ایجاد نور برای دیدن مسیر حرکت ، نور برای کاویدن و کاوش کردن ،  نور برای دیدن اشیاء  وتشخیص دادن و تفکیک کردن چیزی و راهی و یارنگی و چیزی از چیز دیگر است و با ( نورپردازی متفاوت است) .

    ب - تعریف کارایی روشنایی در بحران
    از آنجا که شب و تاریکی نیمی از زمان است .ایجاد روشنایی مناسب و متناسب در شرایط و موقعیت بحرانی در هر یک حوادث سیل و زلزله وآتش سوزی و . . . نیاز مبرم به یک روشنایی خوب و مطمعن و پایدار میباشد که با استفاده از نور ، به گروه ها و امدادگران کمک کند تا بتوانند در شرایط دید راحت تر مسیر و شرایط محل بحران را بهتر ببینند و تشخیص دهند و توانایی آنان را افزایش میدهد.

    ایجاد روشنایی مناسب و فراگیر امدادگران را قادر می سازد تا با اطمینان در زیر نور فراگیر و با عمق و گستردگی زیاد براحتی مانند روز روشن کلیه فعالیتهای خودرا بسهولت و راحتی به انجام برسانند.

    تجهیزات و ابزار روشنایی در بحران

    الف  – ابزار روشنایی

    شامل چراغهایی میباشند که بتوانند علاوه بر ایجاد روشنایی پایدار و کارآمد ،  خود عامل بروز حوادث ثانویه شامل برق گرفتگی وایجاد انفجار در اماکن آلوده به مواد آشتعال زا مانند : (( مواد نفتی – بنزین – الکل و مواد منفجره و محترقه – شیمیایی – مواد چوبی و کاغذ و مقوا و ... )) نگردند0

    ب  – تجهیزات کارآمد

    تجهیزات روشنایی کارآمد در بحران  انواع چراغهای با استاندارد  EX , IP68  وجلوگیری از افزایش حجم و گستردگی انواع کابل و سیمهای برق بر روی زمین که خود موجب برق گرفتگی میشود.

    ابزار مطمعن می‌توانند از بروز کلیه موارد برق گرفتگی وایجاد انفجار جلوگیری و خود موجب بالا رفتن راندامان و بهره مندی از روشنایی و استفاده ازآنها در زمان تاریکی گردند .

    حتی ممکن است حوادثی از آغاز تاریکی شروع شود و صورت نبود لوازم روشنایی  مناسب و کارآمد موجب تاخیر و یا عدم توانایی لازم در کنترل و کاهش تلفات و خسارات مالی  بعلت عدم پوشش نور مناسب گردد.

    ازجمله ابزاری که تا کنون استفاده از آن  مرسوم و درحوادث مشاهده میشده

    الف-  استفاده از روشنایی  چراغهای خودرو دارای معایب زیر میباشد:

    چراغ خودرو نور کاملا  متمرکز دارد از پراگندگی و پوشش مناسب برخوردار نیست

    استفاده مداوم از نور چراغ خودرو مقرون بصرفه نیست

    نورچراغ خودرو بعلت پست و پایین بودن سطح پردازش نور موجب خیرگی و کور چشمی میشود  و مانع کار امدادگران میشود

    برای استفاده از نور چراغ خودرو ، باید مرتب خودرو را جابجا کرد

    برای استفاده از نور چراغ خودرو و بایستی از تعداد زیادی خوردو با چراغ دائم روشن جهت پوشش نوری استفاده نمود

    چراغ خودرو برای استفاده در شرایط بحران امکان انتقال سوخت سریع و مکرر برای تعدادی زیاد خودرو که از روشنایی چراغ آنها استفاده میشود امکان پذیر نیست 

    استفاده از نور چراغ خودرو برای هرخوردو نفراتی درگیر شده و موجب اتلاف وقت نیروهای و کاهش تعداد نیروهای امداد میگردد
    ب – استفاده از انواع چراغهای دستی :
    پ – استفاده از ایجاد شبکه روشنایی موقت با گسترش کابلها روی زمین با (( احتمال برقگرفتگی و قطع شدن بر اثر عبور خودروها ))
    ج – استفاده از روشنایی شبکه های آتش با شعله کم تا حد 20 متر
    چ – استفاده از مشعل که پس از مدت کوتاه خاموش میشوند 


    معرفی انواع لوازم و تجهیزات روشنایی در بحران

    از انواع چراغهای EX  ضد انفجار برد بلند و دارای توسعه و گستردگی نور بسیار زیاد و فراگیر ساخت وتولید شرکت فروزش جستجو که داری کلیه مدارک و مستندات استانداردهای بین المللی و داخلی لازمEX   برای انواع چراغهای روشنایی میباشد کاملا تولید داخل و در دسترس عموم میباشد

    از انواع چراغهای   IP68برد بلند و دارای توسعه و گستردگی نور بسیار زیاد و ساخت و تولید شرکت فروزش جستجو که داری کلیه استانداردهای بین المللی و مدارک و مستندات لازمIP 68  برای انواع چراغهای روشنایی میباشد کاملا تولید میباشد.

    برجهای نوری متحرک  چرخ دار تولید شرکت فروزش جستجوکه  در حالت جمع به ارتفاه حدود 5/4 و پس از بازشدن با ارتفاع 18 متر میرسد که بصورت آنتی و با گیربکس دستی و برقی  جمع و باز میشود که قابلت حمل هد متحرک تلسکوپی با 12 دستگاه نور را دارا میباشد.

    برجهای نوری متحرک  چرخدار کششی تولید شرکت فروزش جستجو با کارایی بسیار بالا دارای موتور روشنایی مستقل و بر خور از ایمنی %100  کاملا قابلیت پوشش نوری تا ارتفاع 500 متر و با طول برد 2000 متر با لوکس حدود 5 الی 7 لوکس  در مسافت 2000 متربا تعداد 12 دستگاه نورافکن قادر است شعاع 360 درجه را بطول جمعا 4000 متر روشنایی ایجاد نماید و بک نفر خدمه قادر است  ظرف مدت 10دقیقه پس از استقرار روشنایی لازم را ایجاد نماید.

    برجهای نوری متحرک  چرخدارکششی  تولید شرکت فروزش جستجو که خود تحول بزرگی در جهت امداد و نجات مخصوصا درحوادث سیل و زلزله  ایجاد ونقش بزرگی را در استفاده و بهروره از زمان ایفا می نمایند .

    برجهای نوری تولید شرکت فروزش جستجو قابل حمل و جابجای وبارگیری روی انواع خودرو 5/2 تن ( مینی خاور به بالا) تا ارتفاع 20 متر و در روی زمین  با ارتفاع 18 متر با کارایی بسیار بالا دارای موتور روشنایی مستقل و بر خوردار از ایمنی 100% کاملا قابلیت پوشش نوری تا ارتفاع 500 متر و با طول برد 2000 متر با لوکس حدود 5 تا 7 لوکس  در مسافت 2000 با تعداد 12 دستگاه نورافکن قادر است شعاع 360 درجه را بطول جمعا 4000 متر روشنایی ایجاد نماید و بک نفر خدمه قادر است  ظرف مدت 10دقیقه پس از اسقرار روشنایی لازم را ایجاد نماید و تحول بزرگی در جهت امداد و نجات خصوصا در حوادث سیل و زلزله و آتش سوزی و سوانح هوایی و ریلی  ایجاد ونقش بزرگی را در استفاده از زمان ایفا می نماید .

    دستاورد  ایجاد روشنایی پایدار در بحران
    حداکثر استفاده از زمان جهت کاهش تلفات و صدمات انسانی
    حداکثر استفاده از زمان برای کاهش خسارات و جلو گیری ازادامه زیانهای مالی و عواقب آن
    کاهش زمان امداد و نجات و بالا بردن کیفت امداد و نجات
    کاهش اتلاف وقت و امداد و نجات در کمترین زمان ممکن
    جلوگیری از فرسودگی و از هم گسیتخگی نیروهای امداد و نجات
    جلوگیری ازترک محل حادثه بعلت نبود امکانات روشنایی مناسب در تاریکی
    جلوگیری از هدر رفت انرژی ، مثبت روانی در آغاز بحران و حد اکثر استفاده از هیجان فداکاری و ایثار قبل از فروکش شدن عواطف و احساسات انسانی و عادی شدن موضوع امداد.
    امکان ایجاد روشنایی در سطح منطقه بحران و امکان امداد در گستره بیشترو مطمعن و پایدار.

    نویسنده: دکتر حسین خاقانی فر
    برچسب ها