عصر خودرو

قائم مقام سازمان توسعه تجارت:

کنترل دستوری قیمت ارز به نفع صادرات نیست

تک نرخی شدن دلار با افزایش قیمت

عصر بازار- قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به تک نرخی شدن آن کمک می‌کند، گفت: کنترل دستوری قیمت ارز به نفع صادرات نیست.

کنترل دستوری قیمت ارز به نفع صادرات نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمدرضا مودودی در مورد تأثیر افزایش قیمت دلار بر صادرات گفت: افزایش قیمت دلار باعث افزایش صادرات کالاهای که مواد اولیه آن داخلی است می‌شود.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت افزود: طی سال‌های گذشته قیمت دلار ثابت بوده، اما تورم بر روی قیمت تمام شده کالا تأثیرگذار بوده است، بنابراین با افزایش قیمت دلار جذابیت صادرات بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه واقعی شدن قیمت ارز به تجارت خارجی کمک می‌کند، گفت: اما افزایش قیمت دلار موجب کاهش صادرات کالاهایی می‌شود که بخشی یا قسمت عمده‌‌ای از مواد اولیه آن وارداتی است.

مودودی تصریح کرد: وقتی قیمت دلار افزایش می‌یابد، در نتیجه باید کالاهای وارداتی را با قیمت بالاتری وارد کرد و این امر باعث افزایش قیمت تمام شده کالا می‌شود.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سؤال که در کشور ما همه بخش‌های مرتبط و غیرمرتبط از قیمت دلار متإثر می‌شوند، بنابراین ممکن است حتی تولیدات داخلی هم افزایش قیمت یابد، پس چگونه می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار در آن بخش به افزایش صادرات کمک می‌کند، گفت: مادامی که انضباط پولی و مالی نداشته باشیم، افزایش قیمت دلار تأثیر روانی بر افزایش قیمت کالاها دارد، اما باید بتوان آن را مدیریت کرد.

وی افزود: قطعا سوداگران و کسانی که از فرصت‌ها سوء استفاده می‌کنند، ممکن است جوی را ایجاد کنند که به لحاظ روانی بر جامعه تأثیرگذار باشد، اما جلوگیری از این موضوع نیازمند مدیریت است.

مودودی بیان داشت: مقدار نقدینگی هم در جامعه زیاد است و با این شرایط ممکن است بخشی از نقدینگی بخش خصوصی به سمت سفته بازی و بورس بازی برود که به نفع تولید و اقتصاد مولد نیست.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت دلار چه تأثیری بر تحقق وعده دولت در تک‌نرخی کردن ارز دارد، گفت: قطعا می‌تواند به تک نرخی شدن قیمت ارز کمک کند.

وی بیان داشت: پایین نگه داشتن نرخ دلار پرداخت یارانه به آن است و به نفع اقتصاد ملی نیست.

مودودی تصریح کرد: در سال‌های گذشته علیرغم تورم، نرخ ارز ثابت بوده که این بدان معناست که نرخ ارز به صورت دستوری کنترل شده است.

قائم مقام سازمان توسعه تجارت گفت: مصنوعی پایین نگاه داشتن نرخ ارز به نفع اقتصاد برون‌مرزی نیست و ما باید در بخش ارزی و پولی شفاف‌سازی داشته باشیم.

برچسب ها