عصر خودرو

وزیر تجارت نیوزیلند:

فرصت های بسیار زیادی برای افزایش همکاری با ایران وجود دارد

عصر بازار- 'تد مک کلی' وزیر تجارت نیوزیلند روز جمعه در آستانه سفرش به تهران در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی، گفت که فرصت های بسیار زیادی برای ایران و نیوزیلند به منظور همکاری و افزایش تجارت دوجانبه وجود دارد.

فرصت های بسیار زیادی برای افزایش همکاری با ایران وجود دارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، وزارت تجارت نیوزیلند در بیانیه ای که در تارنمای این وزارتخانه قرار گرفت، اعلام کرد 'تد مک کلی' وزیر تجارت این کشور در صدر یک هیات بزرگ اقتصادی در نخستین ماموریت تجاری نیوزیلند با ایران در 12 سال گذشته امروز جمعه عازم تهران می شود.

    براساس این بیانیه، تاریخ روابط اقتصادی ایران و نیوزیلند به سال 1957 میلادی برمی گردد که سفارت نیوزیلند در تهران افتتاح شد و این نخستین سفارتخانه نیوزیلند در یک کشور خاورمیانه ای بود.
    وزیر تجارت نیوزیلند در این بیانیه تصریح کرد: ایران به طور سنتی یک بازار بسیار مهم برای گوشت گوسفند و کره نیوزیلند بوده که در چند سال گذشته این صادرات کاهش داشته است.
    وی با اشاره به لغو تحریم های سازمان ملل علیه ایران، این شرایط را فرصت مجددی برای برقراری روابط تجاری و همچنین فرصت های جدیدی به منظور همکاری در بخش آموزش، ساخت وساز، مواد غذایی و آشامیدنی، انرژی، جنگلداری، بخش های تخصصی تولید و خدمات دانست.
    'تد مک کلی' تصریح کرد: در اوایل سال جاری 'مجمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه ایران گفت که ایران یک چشم انداز ارتباط تجاری یک میلیارد دلاری برای نیوزیلند درنظر گرفته است و حال این ماموریت نخستین گام مهم به سمت ارائه این فرصت است.
    18 شرکت نیوزیلندی وزیر تجارت این کشور را در سفر به تهران همراهی می کنند.
    'نوتریشنال ان.ای.جی'، 'ارتباطات تایت'، 'ایناتل'، 'سیلورد'، مزارع سیلورفرن'، 'محصولات وسنتلند میلک'، 'پانترا'، 'فریم کاد'، 'فلایت کافی' و 'سوئیچ فلوت' از جمله شرکت هایی هستند که وزیر تجارت نیوزیلند را در سفر به تهران همراهی می کنند.
    همچنین نمایندگانی از دانشگاه های 'کانتربری'، 'اوکلند'، فناوری اولکند، اتحادیه بانکداران نیوزیلند در سفر 'تد مک کلی' به ایران حضور دارند.
    وزیر تجارت نیوزیلند را در سفر به تهران 'دیوید کلارک' سخنگوی تجارت حزب مخالف کار نیز همراهی می کند.
    'جلال الدین نمینی میانجی' سفیر ایران در نیوزیلند هفته جاری در آستانه سفر 'تد مک کلی' به تهران به خبرنگار ایرنا گفت که علاوه بر روابط رو به رشد اقتصادی، روابط سیاسی دو کشور نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد.
    وی گفت گفت که بخش خصوصی همراه وزیر تجارت نیوزیلند در سفر به ایران در حوزه های الکترونیک، ارتباطات، لبنیات، مواد غذایی دریایی و گوشتی، فناوری های کشاورزی، حفاری های صنعتی، فناوری ساخت بناهای مقاوم در برابر زلزله و امور علمی - تحقیقاتی فعال هستند و انتظار می رود نشست این گرئه با اعضای اتاق بازرگانی کشورمان منجر به کشف زمینه های جدید برای همکاری های اقتصادی دو کشور شده و به ویژه در حوزه جلب سرمایه و فناوری از نیوزیلند موثر واقع شود.
    سفیر ایران در مورد میزان تجارت دو جانبه دو کشور در گذشته نیز گفت: به علت تحریم های غرب، میزان تجارت ایران و نیوزیلند به 90 میلیون دلار در سال گذشته کاهش یافت، ولی اکنون تحرکی در آن ایجاد شده و طبق آمارهای منتشره، این رقم به 174 میلیون دلار رسیده است.

    برچسب ها