عصر خودرو

رشد ۹ درصدی تجارت دریابرد ایران در سال ۱۴۰۲

عصر بازار- مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از رشد ۹ درصدی تجارت دریابرد ایران خبر داد و گفت: رئیس‌جمهوری به دولت تأکید کرده در تمامی ابعاد به‌ویژه ابعاد اقتصادی با کشورهای همسایه همکاری کنند.

رشد ۹ درصدی تجارت دریابرد ایران در سال ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، علی‌اکبر صفایی در نشست با «نارک تریان»، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان و «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران، گفت: رئیس جمهوری، معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در مقاطع زمانی مختلف از دولت ارمنستان دفاع کردند در حالی که بسیاری کشورها تلاش داشتند تا جغرافیای منطقه را تغییر دهند و مرز همسایگی ایران و ارمنستان را بر هم بزنند اما جمهوری اسلامی ایران محکم ایستاد و چنین اجازه‌ای نداد.

    وی ادامه‌داد: رئیس جمهور نسبت به همسایگان ایران تعصب بسیار زیادی دارد و به دولت تأکید کرده است که در تمامی ابعاد به‌ویژه ابعاد اقتصادی با کشورهای همسایه همکاری کنند.

    وی با بیان اینکه در همین راستا همکاری‌های اقتصادی با کشور همسایه رقم خورده‌است، گفت: تجارت دریابرد ایران نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشته است و در مسیر افزایش این رقم گام بر می‌دارد.

    صفایی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه توافق دو جانبه بین ایران و ارمنستان در حوزه دریایی و بندری استقبال می‌کند، عنوان کرد: هر گونه همکاری سه جانبه بین ایران، هند و ارمنستان در چابهار مورد تأیید سازمان بنادر و دریانوردی است و در راستای شکل گیری آن با بررسی بسته‌های پیشنهادی گام بر می‌دارد.

    مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پیش از این ایران در نشستی سه جانبه با حضور مشاور رئیس جمهور روسیه، رئیس شورای عالی امنیت ملی هند و وزیر راه و شهرسازی ایران که با حضور سفرای کشورهای حوزه CIS و قفقاز برگزار شد بر همکاری سه جانبه ایران، هند و روسیه تأکید کرد و در این مسیر از تجارب خوبی برخوردار است که می‌توان از این تجربه در راستای تعامل و همکاری سه جانبه ایران، هند و ارمنستان استفاده کرد.

    جلیل اسلامی، عضو هیئت عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با قدردانی از تمایل دولت ارمنستان به‌منظور افزایش همکاری در حوزه دریایی و بندری با ایران به‌ویژه در بندر شهید بهشتی چابهار، اظهار ;VN: با توجه به پیشنهاد دولت ارمنستان، پیشنهاد همکاری ایران، هند و ارمنستان در بندر چابهار ایده خوبی است و قطعاً در صورت ارائه بسته پیشنهادی مطلوب، کار کارشناسی در این رابطه انجام خواهد شد تا در رابطه با آن تصمیم گیری کنیم.

    وی افزود: ارمنستان علاوه بر همکاری در بندر چابهار می‌تواند در بنادر دیگر نظیر بوشهر، امام‌خمینی (ره) و بندر عباس نیز تخلیه و بارگیری کالا داشته باشد و فعالیت‌ها صرفاً به بندر چابهار خلاصه نشود.

    وی با اشاره به اینکه بنادر ایران 250 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی آماده تحقق هر گونه پیشنهاد عملیاتی و اجرایی از سوی دولت ارمنستان در بندر چابهار است.

    ایران دروازه تجارت کالا به جنوب

    «واردان گوستانیان» وابسته اقتصادی ارمنستان در ایران با اشاره به اینکه ارمنستان دروازه تجارت کالا به‌سمت کشورهای شمالی، اروپا و… است، اظهار کرد: ایران هم دروازه تجارت کالا به سمت جنوب، کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هند و… است و باید از ظرفیت دو کشور در این مسیر به‌شکلی مطلوب بهره برد.

    وی افزود: کریدور شمال-جنوب از نظر استراتژیک برای دولت ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است و در همین راستا احیای تأسیسات زیربنایی و مسیرهای مواصلاتی در دستورکار قرار گرفته است.

    گوستانیان با بیان اینکه اتصال دریای سیاه و خلیج‌فارس از نظر تجارت کالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: بندر چابهار مسیر حمل و نقل کالا را کوتاه خواهد کرد که این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و لازمه تحقق استفاده از این ظرفیت، بازسازی مسیرهای ترانزیتی و زیربنایی است.

    برچسب ها