عصر خودرو

توافق ۵ کشور برای ایجاد تجارت آزاد با ایران

عصر بازار- مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از حدود ۶ سال مذاکره اولین توافقنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا در آستانه وقوع است.

توافق ۵ کشور برای ایجاد تجارت آزاد با ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما، میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: حدود 6 سال است که با اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد در حال مذاکره هستیم. این مذاکرات در دو بخش انجام شده است که 8 آبان 98 اولین بخش آن با تصویب مجلس اجرایی شد و حدود 4 سال است که تجارت ترجیحی با اوراسیا داشتیم و منجر به توسعه تجارت دو طرف شده است. پیش از این تجارت ایران و اوراسیا 2.5 میلیارد دلار بود و امروز به 5 میلیارد دلار رسیده است. مطالعات ظرفیت تجارت ایران و اوراسیا را حدود 20 میلیارد دلار براورد کرده است.

    یک سال بعد از آغاز تجارت ترجیحی، یعنی آبان 99 مذاکرات ما برای تبدیل تجارت ترجیحی به تجارت آزاد آغاز شد؛ امروز میتوانیم بگوییم که مذاکرات به اتمام رسیده و 5 کشور برای ایجاد تجارت آزاد با ایران توافق دارند. انتظار داریم پیش از پایان سال میلادی این موافقت نامه به امضا برسد و بعد از تصویب مجالس 5 کشور اوراسیا و ایران اجرایی خواهد شد.

    در موافقت نامه قبلی تنها 10 درصد کالا‌ها شامل تجارت ترجیحی می‌شد و این عدد برای موافقت نامه جدید به حدود 90 درصد خواهد رسید. با توجه به رشد 82 درصدی تجارت ما در سال 98 و بعد از امضا توافق اولیه میتوانیم پیشبینی کنیم که ظرفیت افزایش تجارت وجود دارد و عزم سیاسی برای تحقق آن وجود دارد. این اولین موافقت نامه تجارت آزاد کشور ماست و می‌تواند تاثیر زیادی بر تجارت کشور داشته باشد. این توافق نامه کمک کرده تا مسیر مذاکره با سایر کشور‌ها هم فراهم شود و امیدواریم به زودی بتوانیم به مرحله تحقق برسد.

    برچسب ها