عصر خودرو

معاون وزیر راه و شهرسازی:

تامین مالی چالش‌ بخش مسکن است

عصر بازار- معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تامین مالی چالش بخش مسکن است، گفت:‌وزارت راه و شهرسازی به تنهایی نمی‌تواند بار مسکن اجتماعی را به دوش بکشد.

تامین مالی چالش‌ بخش مسکن است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، حامد مظاهریان با بیان این‌که هم‌اکنون حدود 4 میلیارد جمعیت کره زمین (54 درصد) در شهرها زندگی می‌کنند، اظهار کرد: در ایران نیز حدود 73 درصد جمعیت در شهرها زندگی می‌کنند. در واقع شهرنشینی در کشور ما نسبت به میانگین جهانی 20 درصد رشد داشته است که پیش‌بینی می‌شود این رویه در آینده‌ای نزدیک ادامه داشته باشد.

    وی با بیان این که بر اساس آمار طی 40 سال اخیر به ازای هر 100 خانه 127 خانوار داشته‌ایم، تصریح کرد: این آمار اکنون کاهش پیداکرده و به ازای هر 100 خانه 104 خانوار داریم

    وی با بیان این‌که امیدواریم بتوانیم در راه باقی‌مانده به نقطه سربه سری رسیده و مطمئن شویم که مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل‌شده است، افزود:‌ تامین مالی مسکن یکی از چالش‌های پیش‌روی ما در این بخش است. طبق گزارش‌های جهانی این چالش نیز در سراسر جهان‌دیده شده و  کامیابی‌ها و ناکامی‌های زیادی به همراه داشته است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که سیستم مالی کشور برای نظام تأمین مالی مسکن، بانک محور بوده که هم‌اکنون نیز با حجم محدود منابع در کشور روبروست، گفت: به دلیل شاخص‌های کلان اقتصادی بانک‌ها از اعطای تسهیلات بلندمدت راضی نبوده و در این جهت گامی برنمی‌دارند. از سوی دیگر بانک‌ها برای تأمین تسهیلات اقشار ضعیف که تضمین‌های کافی نیز ندارند دچار تردید هستند. بدین منظور توصیه جهانی این است که بخش مسکن باید از نهاد توسعه‌ای برخوردار باشد. نهادی که اجرای سیاست‌ها و نه سوددهی را در ارجعیت فعالیت‌های خود قرار دهد.

    مظاهریان با اشاره به این‌که افزایش 4 برابری بودجه بانک مسکن می‌تواند اولین گام برای تبدیل این بانک به یک بانک توسعه‌ای محسوب شود، افزود:  این نهاد در زمان افت‌وخیز قیمت مسکن به خریدار،‌سازنده و فروشنده کمک می‌کند تا در معامله خود از یک امنیت نسبی برخوردار باشند. این نهاد معاملات را شفاف می‌کند و این شفافیت به همه اطمینان می‌دهد که سرمایشان در ریسک وسیعی قرار نگیرد.

    وی با اشاره به مسکن اجتماعی گفت: امکان ندارد  یک وزارتخانه به‌تنهایی بتواند بار این مسئولیت را به دوش بکشد این مسئله یک عزم عمومی می‌خواهد تا بتواند با یک هم‌افزایی تمامی برنامه‌های اجتماعی را ایجاد کرده و جایگاه مسکن در برنامه رفاه اجتماعی را ایجاد کند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نظام واگذاری زمین در ایران سنتی است، افزود: این نظام به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند یک نظام مبتنی بر 73 درصد شهرنشین را نمایندگی کند. سیستم توزیع زمین با رانت‌هایی که ایجاد می‌کند بسیار فساد برانگیز بوده و باید به‌صورت کاملاً جدی مورد بازبینی قرار گیرد.

    مظاهریان در خصوص نظام ساخت‌وساز نیز بیان کرد: ما متأثر از گسترش‌هایی که صورت گرفته می‌توانیم با اطمینان بگوییم که اکنون ساختمان‌هایی باکیفیت بیشتر نسبت به دهه‌های گذاشته داریم ولی باز تا ایده‌ال همچنان فاصله‌داریم. ما فاقد یک نظام جامع کنترل ساختمان هستیم و باید در این جهت حرکت‌های منسجمی انجام دهیم. از سویی دیگر مصرف انرژی در نظام ساخت‌وساز مسئله‌ای غیر قابل‌توجه است. ما  از این طریق می‌توانیم هم به اقتصاد کلان کشور و همچنین به اقتصاد خانوار کمک کنیم که شروع‌کننده این کار نیز منحصراً با بخش مهندسی خواهد بود.

    برچسب ها