عصر خودرو

سفر ظریف به آمریکای لاتین؛ کلید تحول تراز تجاری ایران با این منطقه

عصر بازار- سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به آمریکای لاتین با هدف توسعه دامنه ارتباطات سیاسی- اقتصادی بویژه تقویت تعاملات تجاری با کشورهای این منطقه با اتکا به تولید درونزا و برونگرا در بخش خصوصی صورت گرفته است.

سفر ظریف به آمریکای لاتین؛ کلید تحول تراز تجاری ایران با این منطقه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا،  محمدجواد ظریف  وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، پس از سفر به کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی این بار آمریکای لاتین را برای رایزنی های دیپلماتیک و اقتصادی برگزید.

    سفر 6 روزه ظریف به منطقه آمریکای لاتین که از سی و یکم مردادماه آغاز شده است، در فضای پسابرجام و با توجه به سیاست های بالادستی نظام بویژه اقتصاد مقاومتی برای تولید درونزا و برونگرا رخ می دهد.
    کشورهای مقصد سفر ظریف (کوبا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا) از ظرفیت های فراوانی برای افزایش تعاملات مالی- بازرگانی و اجرای طرح های مشترک اقتصادی برخوردارند که برای درک آن باید نگاهی به وضع تجارت خارجی ایران و سهم هر یک از این کشورها از این میزان انداخت. البته پیش از آن باید دید وضع تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران چگونه است.
    میزان تجارت خارجی ایران از آغاز امسال تا پایان مردادماه براساس تازه ترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، به 35 میلیارد و 817 میلیون دلار رسید که صادرات غیرنفتی 19 میلیارد و 108 میلیون دلار (10.22 درصد افزایش در همسنجی با پارسال) و واردات در این مدت 16 میلیارد و 709 میلیون دلار (2.85 درصد کاهش در مقایسه با پارسال) بود.
    از آنجا که گمرک جمهوری اسلامی ایران تا لحظه انتشار این گزارش، جزییات مربوط به تجارت با کشورهای مختلف را در بازه چهار ماهه نخست ارایه کرده است بنابراین میزان تجارت خارجی کشور در این دوره ملاک قرار می گیرد.
    از این رو بررسی آمار منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد در چهارماه نخست امسال ارزش کل صادرات کشور 16 میلیارد و 288 میلیون و 696 هزار و 805 دلار و ارزش واردات به ایران 12 میلیارد و 281 میلیون و 885 هزار و 316 دلار بود.

    ** کوبا
    در چهارماه نخست امسال ارزش صادرات کالای ایران به کوبا 21 هزار و 931 دلار بود که در یک محموله شامل رادیاتور و قطعات مربوط به سواری، وانت و تراکتور کشاورزی از گمرک غرب تهران به آن کشور فرستاده شد.
    پس از بررسی اطلاعات منتشر شده از گمرک جمهوری اسلامی ایران، هیچ اطلاعاتی درباره واردات از این کشور در دوره چهار ماهه به دست نیامد.
    همچنین واردات پارسال از این کشور 194 هزار و 63 دلار و صادرات به کوبا یک میلیون و 504هزار و759 دلار بود.
    بنابراین تراز تجاری ایران با این کشور در چهارماه نخست امسال همانند پارسال مثبت بوده است.

    ** نیکاراگوئه
    چه در دوره چهارماهه امسال و چه پارسال، درباره واردات یا صادرات ایران و نیکاراگوئه هیچ اطلاعاتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران یافت نشد.

    ** شیلی
    صادرات به شیلی در چهارماه نخست امسال 130 هزار و 67 دلار بود که از گمرک اصفهان در کاشان (کف پوش)، غرب تهران (دو سری کالا شامل کف پوش، فرش ها و دست بافته ها)، شهیدرجایی (پنج محموله شامل خرما، مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه) و حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی (ره) (500 کیلوگرم زرشک تازه) صادرات صورت گرفت.
    در این دوره آماری درباره واردات از این کشور به دست نیامد بنابراین می توان نتیجه گرفت تراز تجاری ایران با این کشور مثبت بوده است.
    این، در شرایطی است که پارسال یک میلیون و 26 هزار و 822 دلار به شیلی صادرات داشتیم. در برابر، 18 میلیون و 499 هزار و 682 دلار واردات (خمیرچوب شیمیایی، ماشین های غربالگر، پشم شانه زده، لعاب، سولفات پتاسیم، ماهی، الیاف غیرسنتتیک و شیره ها و عصاره های نباتی) ثبت شد که تراز تجاری را به سود شیلی رقم زد.

    ** اکوادور
    درباره واردات یا صادرات ایران و اکودور نه در دوره چهارماهه امسال و نه پارسال، هیچ اطلاعاتی از گمرک جمهوری اسلامی ایران یافت نشد.

    ** بولیوی
    در چهارماه نخست امسال صادرات ایران به بولیوی از گمرک کرمانشاه شامل قیر و آسفالت به ارزش 11 هزار دلار می شد. در این دوره هیچ کالایی از این کشور به ایران وارد نشد.
    بر پایه بررسی گزارش های گمرک جمهوری اسلامی ایران، پارسال ارزش صادرات به بولیوی 473 هزار و 794 دلار بود و درباره واردات از این کشور اطلاعاتی وجود نداشت.
    بنابراین تراز تجاری ایران با این کشور در چهارماه نخست امسال همانند پارسال مثبت است.

    ** ونزوئلا
    ارزش صادرات به ونزوئلا در چهارماه نخست امسال 488 هزار و 254 دلار بود که از سه گمرک حوزه تجاری فرودگاه امام خمینی (چهار محموله شامل مکمل های دارویی، بازوهای انتقال نیرو و دسته محور، اجزا و قطعات بدنه سواری، وانت و تراکتور کشاورزی و کف پوش)، غرب تهران (اجزا و قطعات بدنه سواری، وانت و تراکتور کشاورزی) و شهیدرجایی (قیر و آسفالت) صورت گرفت.
    با توجه به اینکه در این مدت وارداتی از ونزوئلا ثبت نشده، تراز تجاری ایران با این کشور مثبت است.
    ایران پارسال از این کشور 11 هزار و 240 دلار واردات داشت و 85 هزار و 502 دلار کالا به آنجا صادر کرد و تراز تجاری را به سود خود رقم زد.

    ** وضع صادرات ایران به 6 کشور
    با بررسی وضع تجارت خارجی ایران با 6 کشور آمریکای لاتین که مقصد سفر وزیر امورخارجه قرار گرفته اند، می توان به ضعف ها و قوت های کنونی در این عرصه پی برد.
    تحلیل آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد صادرات چهارماهه امسال به این کشورها در مجموع 651 هزار و 252 دلار بود که ونزوئلا با 488 هزار و 254 دلار در جایگاه نخست، شیلی با 130 هزار و 67 دلار در رتبه بعدی، کوبا با 21 هزار و 931 دلار در رده سوم و بولیوی با 11 هزار دلار در جایگاه چهارم این فهرست قرار می گیرند.
    جالب اینکه پارسال میزان صادرات به این 6 کشور 2 میلیون و 90 هزار و 877 دلار بود که در آن دوره برخلاف چهارماه نخست امسال، به ترتیب شیلی، کوبا و بولیوی قرار داشتند و ونزوئلا به جایگاه چهارم رفته بود.
    با توجه به فقدان اطلاعات مربوط به صادرات پارسال و چهارماهه امسال به نیکاراگوئه و اکوادور، این دو کشور در پایان فهرست دیده می شوند.

    ** وضع واردات ایران از 6 کشور
    پس از بررسی آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، اطلاعاتی درباره واردات چهارماهه امسال از این کشورها به دست نیامد.
    پارسال میزان واردات از این 6 کشور 18 میلیون و 704 هزار و 985 دلار بود که همانند آمار مربوط به صادرات، به ترتیب شیلی و کوبا قرار داشتند اما در جایگاه سوم ونزوئلا به چشم می خورد و آماری درباره واردات از بولیوی ثبت نشده بود.
    بولیوی نیز مانند نیکاراگوئه و اکوادور با توجه به فقدان اطلاعات مربوط به واردات پارسال در پایان فهرست قرار گرفت.

    ** دستاوردهای سفر به آمریکای لاتین
    سفر وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران به منطقه آمریکای لاتین پس از دو بار تاخیر صورت گرفت؛ آن هم به دلیل آنچه ظریف سی و یکم مردادماه در مراسم ضیافت شام سفیر جمهوری اسلامی ایران در کوبا آنها را «تحولات منطقه پس از اعدام شیخ نمر و همچنین تغییرات در برزیل» توصیف کرد.
    هدف این سفر دوره ای همانگونه که مقام های وزارت امورخارجه اعلام کرده اند تقویت روابط سیاسی و اقتصادی و تحقق نگاه متوازن به همه کشورها و مناطق جغرافیایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی است.
    «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، سی ام مردادماه از این سفر به عنوان «آغاز فصلی تازه در روابط ایران و آمریکای لاتین» نام برد و اطمینان داد این سفر نه فقط در زمینه سیاسی به تقویت پیوندهای دو طرف کمک می کند، بلکه ثمرات ارزشمندی نیز در زمینه های اقتصادی به همراه خواهد داشت.
    همان روز «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه، در بیانیه ای اعلام کرد: در کنار تقویت روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی که همواره از اولویت های سیاست خارجی کشورمان بوده، توسعه همه جانبه مناسبات با کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نیز همیشه در دستور کار قرار داشته است.
    وی افزود: در فضای مثبت ایجاد شده پس از توافق هسته ای در یک سال گذشته و با چشم انداز روشنی که پیش روی ملت ایران قرار دارد، کارآفرینان و شرکت های ایرانی می توانند از حداکثر ظرفیت های فنی، مهندسی، مالی، تجاری و تولیدی خود در خارج کشور استفاده کنند.
    حضور دهها شرکت ایرانی در سفرهای دوره ای وزیر امورخارجه به مناطق مختلف جهان از اروپا، آسیا و آفریقا تا آمریکای لاتین در همین چارچوب و با هدف صدور خدمات فنی- مهندسی و ترویج صادرات غیر نفتی به عنوان اهداف اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.
    ظریف نیز در کوبا با اشاره به همین موضوع گفت: با توجه به اهمیت آمریکای لاتین به همه دوستان اطمینان می دهم وزارت امورخارجه از هر تلاش و همکاری و ارایه دیدگاه و نظر به بخش خصوصی خودداری نمی کند و معتقدیم فرصت فراهم است و موانع رفع شده و زمینه برای استفاده از فرصت ها مهیاست.
    در این سفر نمایندگان بیش از 80 بنگاه بزرگ اقتصادی خصوصی و دولتی، کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی، وزیر امورخارجه را همراهی می کنند.
    اهمیت جایگاه بخش خصوصی در این سفر با توجه به نشست های تجاری برنامه ریزی شده در هر یک از این کشورها روشن است.
    سهم نه چندان قابل توجه 6 کشور آمریکای لاتین در تجارت خارجی ایران با همراه ساختن سرمایه بخش خصوصی و روابط بازرگانان دو کشور با ابزار دیپلماسی قابل ارتقاست.
    از سوی دیگر، با توجه به محدودیت کالاهای صادراتی به آمریکای لاتین، باید متنوع سازی صادرات به این کشورها با توجه به نیازهای بازار هر یک از آنها در دستور کار قرار گیرد.
    چنانچه بخش خصوصی بر اساس بایسته های صحیح اقتصادی برای دستیابی به سود پایدار با توجه به مزیت های رقابتی خود به بازار کشورهای آمریکای لاتین وارد شود یا سرمایه آنها را برای پیشبرد برنامه ها و طرح های داخلی جذب کند، ممکن است به پشتیبانی های سیاسی و تضمین های دولتی نیاز داشته باشد که در این شرایط قدرت دیپلماسی به کمک می آید.
    انتظار می رود با توجه به شرایط پسابرجام و افزایش تعاملات بین المللی در پی رفع محدودیت های سیاسی- اقتصادی وضع تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با منطقه آمریکای لاتین بویژه 6 کشور کوبا، نیکاراگوئه، شیلی، اکوادور، بولیوی و ونزوئلا در مسیر تحولی قرار گیرد که به نظر می رسد اکنون ظریف، کلید آغاز آن را با سفر به این منطقه چرخانده است.

    برچسب ها