عصر خودرو

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران:

مدیریت سرمایه گذاری های خارجی به اتاق بازرگانی واگذار شود

عصر بازار: اتاق بازرگانی مناسب ترین سازمانی است که می تواند مدیریت سرمایه گذاران خارجی را بر عهده بگیرد و به بهترین شکل هماهنگی ها را انجام دهد.

مدیریت سرمایه گذاری های خارجی به اتاق بازرگانی واگذار شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از موج، کیوان کاشفی، عضو هیأت‌ رئیسه اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، در پاسخ به این‌که همزمان با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، انتظار بخش خصوصی از دولت چیست، گفت: اکنون این اشتیاق در فعالان اقتصادی ما وجود دارد که بعد از باز شدن فضای اقتصادی بتوانند حداکثر استفاده را از حضور و نیز اعزام هیئت‌های تجاری داشته باشند و مشارکت خود را در سطح بین‌المللی افزایش دهند. از طرف دیگر دولتی‌ها نیز علاقه‌مند هستند تا هیئت‌های تجاری را به حضور بپذیرند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند که در اقتصاد دولتی کشور ما این موضوع چندان دور از ذهن نبود.
    کاشفی افزود: موضوع دیگر این است که باید سطح هیئت‌ها را نیز در نظر گرفت تا هیئت‌ها و تاجرانی که به کشور می‌آیند با هم‌سطح خودشان ارتباط برقرار کنند، بنابراین باید سازمانی وجود داشته باشد تا این موارد را با یکدیگر هماهنگ کند. به عقیده ما اتاق بازرگانی مناسب‌ترین سازمانی است که می‌تواند مدیریت سرمایه‌گذاران خارجی را بر عهده بگیرد و به بهترین شکل هماهنگی‌ها را انجام دهد. چنان چه اتاق بتواند با هماهنگی وزارتخانه‌های مربوطه دفتری را با محوریت اتاق به این موضوع اختصاص دهد می‌توانیم نهایت استفاده را از شرایط موجود ببریم.
    عضو هیأت‌ رئیسه اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هدف ما این است تا همزمان با ورود هیئت‌های تجاری، آن‌ها را بر اساس حوزه فعالیت‌هایشان با کمیسیون‌ها، تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی مربوطه ارتباط دهیم. البته با توجه به اینکه کار تازه شروع‌شده و نیز انتظار این حجم از آمادگی و حضور را نداشتیم ممکن است اوایل کار ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد اما سعی داریم تا با برنامه‌ریزی‌های منسجم و مدون نهایت استفاده را از حضور سرمایه‌گذاران خارجی ببریم.
    رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در پاسخ به این که اتاق توانایی اداره دفتری برای انجام امور مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی را دارد یا خیر، اظهار داشت: اتاق بازرگانی در این خصوص پروپوزالی تهیه‌ کرده و به دفتر نهاد ریاست جمهوری فرستاده است و امیدوارم این پروپوزال مورد موافقت و حمایت دولت قرار گیرد تا با هماهنگی و همکاری بیشتر به استقبال هیئت‌های تجاری برویم.
    وی با تأکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در شرایط پسا تحریم گفت: این بخش خصوصی کشورهای علاقه‌مند هستند که برای تجارت وارد کشور ما می‌شوند درنتیجه تمایل دارند تا با بخش خصوصی کشورمان طرف معامله شوند و فکر نمی‌کنم دولتی‌ها شانس چندانی برای مشارکت با سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشند. البته نقش شرکت‌های خصولتی را نمی‌توان نادیده گرفت و با توجه به حجم، وسعت و نقشی که در اقتصاد دارند نمی‌توان آن‌ها را از تعاملات تجاری بین‌المللی محروم کرد. قطعاً این شرکت‌ها نیز از حضور سرمایه‌گذاران خارجی استفاده خواهند کرد.
    کاشفی با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های پیش روی ناشی از حضور سرمایه‌گذاران خارجی تصریح کرد: چنان چه با برنامه‌ریزی منسجم پیش برویم بهترین استفاده را از این فرصت خواهیم برد. برای مثال در تعاملات بین‌المللی حتماً باید بر انتقال تکنولوژی متمرکز شویم. در بحث نوسازی ماشین‌آلات هم در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها عقب‌ماندگی زیادی داشتیم که پرداختن به این مورد باید در الویت قرار گیرد.
    وی افزود: اما اگر برنامه‌ریزی نداشته باشیم و تعاملات فقط صرف کارهای تجاری و آن‌هم به شکل واردات شود؛ قطعاً تولید با مشکل مواجه می‌شود .تولیدی که هنوز رقابت‌پذیر نیست و اگر درهای واردات باز شود واحدهای تولیدی که به لحاظ کیفیت و نیز قیمت تمام‌ شده توان رقابت با تولیدات خارجی را ندارند؛ به ورطه نابودی کشیده می‌شوند. 

    برچسب ها