عصر خودرو

سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی ۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت

عصر بازار- بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی در پایان سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ را حدود ۱۲.۷میلیارد دلار اعلام کرد که این رقم بالغ بر ۵.۳میلیارد دلار نسبت به سه‌ماهه قبل کاهش داشته است.

سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی ۵.۳ میلیارد دلار کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم 2023 برابر با 12 میلیارد و 763 میلیون دلار بوده است. سپرده‌های ایران نزد این بانک‌ها و مؤسسات نسبت به سه‌ماهه قبل 5.3 میلیارد دلار کاهش داشته است.

    در پایان سه‌ماهه دوم 2023 کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات خارجی 18 میلیارد و 63 میلیون دلار اعلام شده بود.

    کاهش 5 میلیارد و 300 میلیون دلاری سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی طی سه ماه در طول مراودات مالی ایران با این بانک‌ها کمتر دیده شده است.

    از کل سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم 2023 بالغ بر 10 میلیارد و 624 میلیون دلار نزد بانک‌های خارجی و 450 میلیون دلار نزد مؤسسات مالی غیربانکی و بقیه نزد بخش‌های غیرمالی قرار داشته است.

    افت 5.3 میلیارد دلاری سپرده‌های ایران عمدتاً مربوط به سپرده‌هایی بوده است که نزد مؤسسات مالی غیربانکی قرار داشته است. در پایان سه‌ماهه دوم 2023 سپرده‌های ایران نزد مؤسسات مالی غیربانکی 7 میلیارد و 327 میلیون دلار گزارش شده بود.

    به‌گفته کارشناسان این رقم احتمالاً مربوط به انتقال دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی است که از این کشور به حساب‌های بانک‌های ایرانی در قطر انتقال داده شد.

    بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی از نگهداری 69درصدی سپرده‌های خارجی ایران برابر با 8 میلیارد و 803 میلیون دلار در قالب یورو خبر داده است. سهم دلار 433 میلیون دلار بوده است.

    بر اساس این گزارش تعهدات ایران در برابر بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی در پایان سه‌ماهه سوم 2023 نیز با کاهش به نصف نسبت به سه‌ماهه دوم 2023 به 924 میلیون دلار رسیده است. تعهدات ایران نزد این بانک‌ها در سه‌ماهه دوم 2023 بالغ بر یک‌میلیارد و 899 میلیون دلار بوده است.

    از کل تعهدات ایران نزد بانک‌ها و مؤسسات خارجی در سه‌ماهه سوم 2023 بالغ بر 484 میلیون دلار مربوط به تعهدات ایران در برابر بانک‌ها بوده است، همچنین 863 میلیون دلار از تعهدات ایران در قالب یورو و 8 میلیون دلار در قالب دلار بوده است.

    مقر اصلی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در شهر «بازل» در سوییس است و گزارش‌های آن تحت عنوان «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» چهار بار در سال منتشر می‌شود. بانک های مرکزی 63 کشور دنیا عضو این مؤسسه هستند که بانک مرکزی کره جنوبی از جمله آن‌هاست اما بانک مرکزی قطر عضو این مؤسسه بین‌المللی نیست.

    برچسب ها