عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

دو مولفه مهم در تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به منظور تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری علاوه بر فرهنگ‌سازی و آموزش افراد، باید به سمت ثبات در قوانین و مقررات و افزایش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد حرکت کنیم.

دو مولفه مهم در تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، عباس آرگون، ضمن تاکید بر ضرورت تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در کشور بیان کرد: بازار سرمایه یکی از مناسب‌ترین بازارها برای سرمایه‌گذاری است و این بازار آنطور که باید به افراد معرفی نشده است. بنابراین، به منظور تقویت جایگاه بازار سرمایه باید فرهنگسازی صورت بگیرد.

    آغاز فرهنگسازی از سنین کودکی

    وی با بیان این که فرهنگسازی باید از سنین کودکی و از مدارس آغاز شود تا افراد با این بازار آشنایی داشته باشند، افزود: در فرهنگ ما از سنین پایین بازار مسکن به عنوان بازاری کم‌ریسک به افراد معرفی می‌شود و اکثر مردم، بیشتر رغبت به سرمایه‌گذاری در بازار املاک دارند که دولت هم کمترین مداخله را در آن بازار دارد. حال آنکه بازار سرمایه که بازاری مولد محسوب می‌شود، هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

    پیش شرط تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهم‌ترین دلیل عدم رغبت افراد به سرمایه‌گذاری در بازار سهام، پیش‌بینی‌پذیر نبودن این بازار است. تصمیمات خلق الساعه و بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری‌ها موجب افزایش ریسک‌های بازار سرمایه شده است. قیمت گذاری دستوری، تغییر نرخ بهره، تغییر نرخ خوراک و سوخت صنایع، وضع عوارض صادراتی و... سودآوری بنگاه‌های اقتصادی را دستخوش تغییر می‌کند و سرمایه‌گذاران قدرت پیش‌بینی سودآوری آتی شرکت‌ها را ندارند. همین نبود پیش‌بینی‌پذیری باعث شده سرمایه‌گذاری در بازار سهام با نگاه کوتاه‌مدت و عمدتاً هیجانی صورت بگیرد. بنابراین، به منظور تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری علاوه بر فرهنگسازی و آموزش افراد، باید به سمت ثبات در قوانین و مقررات و افزایش پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد حرکت کنیم.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در خاتمه گفت: شکل‌گیری روندهای صعودی در بازار سرمایه در چند سال اخیر عمدتاً ناشی از افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها بوده، نه رشد سودآوری آنها و در حال حاضر به نظر می‌رسد ارزش بازار خیلی از شرکت‌ها کمتر از ارزش جایگزینی آنهاست.

    برچسب ها