عصر خودرو

یک کارشناس بازار ارز:

حذف اتاق مبادلاتی رانت ارزی را از بین می‌برد

عصر بازار: معاون سابق بانک مرکزی با بیان این که حذف اتاق مبادلاتی رانت ارزی را از بین خواهد برد، گفت: بازار ارز کشور آزاد نیست و دولت از طریق بانک مرکزی انحصار بازار را از آن خود کرده و نرخ ارز از سوی دولت تعیین می‌شود.

حذف اتاق مبادلاتی رانت ارزی را از بین می‌برد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، حیدر مستخدمین حسینی در رابطه با گفته‌های اخیر وزیر اقتصاد و دارائی مبنی بر این که نرخ واقعی نرخ تعیین شده در بازار آزاد است، اظهار کرد: در خصوص ارز در اقتصاد ملی باید اشاره کرد که بازار واقعی ارز وجود ندارد.

    او ادامه داد: بازار فعلی ارز به صورت کاملا انحصاری در اختیار دولت است و عمده ارز عرضه شده از طریق فروش نفت صورت می‌گیرد و این در حالی است که 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است که این عاملی است تا نرخ ارز توسط دولت تعیین شود.

    وی تاکید کرد: هر زمانی که دولت یا بانک مرکزی به عنوان نماینده آن ارزی عرضه نکند نرخ ارز بالا می‌رود و از سوی دیگر زمانی که نرخ ارز روند نزولی به خود گرفته باشد با ابزارهای خود روند نرخ ارز را معکوس خواهد کرد.

    این کارشناس بازار پولی و بانکی گفت: بازاری آزاد خواهد بود که تمام بازیگران در آن حضور داشته باشند که با توجه به شرایط فعلی چنین بازاری وجود ندارد؛ عرضه ارزهای صادرات غیرنفتی با حجم اندک خود نمی‌تواند در بازار آنچنان تاثیرگذار باشد، دولت هر زمانی که اراده کند نرخ ارز را تغییر می‌دهد و در دوران گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم.

    او در پاسخ به این سوال که برای دستیابی به بازار آزاد باید چه کرد، با بیان این که باید دو کار در این رابطه صورت گیرد، گفت: باید اقتصاد بدون نفت سیاست‌گذاری شود و درآمد حاصل از نفت برای سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی اختصاص داده شود، به‌گونه‌ای که دولت این درآمدها را از چرخه اقتصادی خارج کند .

    مستخدمین‌حسینی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر استثنا‌های درآمد نفتی کشور بنابر قانون و ارزهای صادرات غیرنفتی باید در محلی به عنوان بورس ارز که تمام عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز حضور دارند قرار گیرد .

    وی با بیان این که دستیابی به بورس ارز آسان نیست اما دستیابی به مکانیزم‌های آن امکان‌پذیر است، تاکید کرد: در این حالت می‌توان گفت بازار اولیه ارز شکل گرفته است که این موضوع مستلزم آن است تا حجم اعظم درآمدهای ارزی کنار گذاشته شود.

    او در رابطه با ارز تک نرخی گفت: در سال 81 با زحمت فراوان ارز تک نرخی عملی شد اما به دلیل آن که در قدم‌های بعدی تورم لحاظ نشد انباشت تورم صورت گرفت و فنر ارز هزار تومانی، نرخ را به حدود 3500 تومان رسید.

    معاون سابق بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر نرخ‌های فعلی تورم‌های داخلی و خارجی را محاسبه کنیم نرخ واقعی ارز به دست آمده به نرخ فعلی نزدیک است.

    مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال که آیا حذف اتاق مبادلات با تک‌نرخی شدن ارز کار درستی است، بیان کرد: حذف اتاق مبادلات درست است زیرا در حال حاضر باعث ایجاد رانت شده است.

    او ادامه داد: برخی بازرگانان با دریافت ارز مبادلاتی در دو زمان واردات مواد اولیه و تعیین قیمت تمام شده کالا بدون در نظر گرفتن نرخ ارز مبادلاتی سودی را از آن خود می‌کنند.

    برچسب ها