عصر خودرو

سقوط ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در دومین اقتصاد بزرگ جهان

عصر بازار- سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین ۸۰ درصد کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان سه دهه گذشته رسید.

سقوط ۸۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در دومین اقتصاد بزرگ جهان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در چین در سال گذشته به بدترین سرعت خود در سه دهه اخیر کاهش یافت که نشانه دیگری از کاهش علاقه تجاری جهانی به دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

    داده‌های منتشر شده توسط اداره ارز خارجی (SAFE) چین نشان داد که تعهدات سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین - معیاری برای ورود خالص سرمایه خارجی به این کشور - در سال 2023 به 33 میلیارد دلار رسید. این رقم بیش از 80 درصد کمتر از رقم 180.2 میلیارد دلاری در سال 2022 است.

    این داده‌ها دومین سال متوالی کاهش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به چین را نشان می‌دهد و اعداد سال گذشته کمتر از 10 درصد از میزان رکورد ورودی سرمایه خارجی به ارزش 344.1 میلیارد دلار بود که در سال 2021 مشاهده شد.

    در سه ماهه جولای تا سپتامبر سال 2023، چین برای اولین بار کسری سه ماهه خود را در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ثبت رساند، به این معنی که جریان خروجی بسیار بیشتر از جریان‌های ورودی بود، با این حال، داده‌های سه ماهه پایانی حاکی از بهبودی با جریان خالص ورودی به ارزش حدود 17.5 میلیارد دلار به این کشور است.

    کاهش علاقه خارجی به چین در زمانی حیاتی برای این کشور رخ می‌دهد که با خطرات کاهش تورم و تقاضای ضعیف مصرف‌کننده مبارزه می‌کند.

    بهبود متزلزل پس از کووید، همراه با روابط متزلزل با غرب و ادامه بحران در بخش املاک که تهدیدی در سرایت به خدمات مالی است، مشاغل خارجی را مجبور به خروج از این کشور کرده است.

    به نقل از فایننس، قانون مبهم اما سختگیرانه ضد جاسوسی که توسط دولت شی جین پینگ در سال گذشته اجرا شد، در بحبوحه حملات فزاینده، جریمه‌ها و ممنوعیت خروج شرکت‌های خارجی و کارگران آنها بر احساسات تجاری تاثیر گذاشته است.

     

    برچسب ها