عصر خودرو

بهبود اقتصادی چین مانع افزایش نرخ بهره شد

عصر بازار- بانک خلق چین همانطور که به‌طور گسترده انتظار می‌رفت، در بحبوحه برخی بهبودهای اخیر اقتصادی، نرخ اولیه وام معیار خود را بدون تغییر نگه داشت.

بهبود اقتصادی چین مانع افزایش نرخ بهره شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بانک خلق چین، نرخ وام یک ساله خود را در 3.45 درصد و نرخ وام پنج ساله که برای تعیین نرخ‌های وام مسکن استفاده می‌شود را در 3.95 درصد بدون تغییر باقی گذاشت.

    هر دو نرخ در پایین‌ترین حد خود قرار داشتند، زیرا دولت چین به دنبال تقویت رشد اقتصادی از طریق سست نگه داشتن شرایط پولی محلی تا حد امکان بود. برای این منظور، بانک چین در ماه فوریه نرخ وام پنج ساله را کاهش داد تا به حمایت از بازار املاک کمک کند و بر اساس ملاحظات 18 بانک تجاری تعیین شده مشخص می‌شود و به‌عنوان معیاری برای نرخ‌های وام در این کشور است.

    اقتصاد چین در سه ماهه اول سال 2024 تا حدودی رشد کرد و داده‌های تولید ناخالص داخلی اخیر رشد کمی بهتر از حد انتظار را نشان می‌دهد. اقتصاد چین همچنین در مسیر رسیدن به هدف رشد سالانه پنج درصدی دولت قرار دارد.

    بخش عمده‌ای از این بهبود اقتصادی ناشی از افزایش مخارج سرمایه و سرمایه‌گذاری توسط دولت است. اما روند کاهش تورم همچنان ادامه دارد، در حالی که با عمیق‌تر شدن بحران بازار ملک و با عقب ماندن تقاضای جهانی برای صادرات چین، هزینه‌های مصرف‌کننده نیز ضعیف باقی مانده است.

    این امر باعث شده است که سرمایه‌گذاران به‌طور گسترده منتظر کاهش نرخ وام بلندمدت بیشتر توسط بانک در اواخر سال جاری باشند، به‌خصوص که شاخص‌های اقتصادی ماه مارس  نشان‌دهنده کاهش در رشد بوده است.

    با توجه به اینکه پکن نیز از ضعف اخیر یوان ناراحتی فزاینده‌ای نشان داده است، هنوز مشخص نیست که بانک خلق چین چقدر نرخ بهره را کاهش خواهد داد.

     

    برچسب ها