عصر خودرو

بازی‌خوانی استراتژی معامله‌گران خرد

عصر بازار- یکی از ویژگی‌های جالب توجه عملکرد بازار سهام در ماه‌های اخیر، بیش واکنشی به اخبار نوسانات نرخ در بازارهای موازی بوده است. این در حالی است که پیش‌تر اخبار سیاسی چه از نوع تنش‌زا و چه مثبت، همواره نقش مهی در تعیین مسیر بازارهای مالی داشته‌اند. اخبار غیراقتصادی در سال‌های گذشته به‌ویژه آن دسته از اخباری که همزمان بر فضای کلان سیاسی و اقتصادی کشور اثرگذار بوده همچون اخبار مرتبط با برجام و سرنوشت رفت‌وآمدهای فرامرزی، عموما فرمان بازار را در دستان خود می‌گرفت.

بازی‌خوانی استراتژی معامله‌گران خرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که اکنون نیز که تنش‌های منطقه‌ای و تعاملات پیچیده بین‌المللی در صدر اخبار اثرگذار بر بازارها قرار دارد، نتوانسته به‌صورت عمیق بازارها را متاثر سازد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد اما از میزان اثرگذاری این دسته از اخبار در این مرحله نسبت به گذشته کاسته شده است. بر همین اساس شاید بتوان این‌طور بیان کرد که بازارها با پیش‌خور کردن تبعات تنش‌های بیرونی تاحدودی توانسته‌اند با این مساله کنار بیایند. این موضوع در هفته دوم مهرماه نیز به روشنی نمایان شد و دقیقا با آغاز درگیری‌های منطقه‌ای، بازارها به‌صورت واکنش نشان دادند؛ اما به بعد از آن با سرعت هرچه تمام به وضعیت قبل بازگشتند و انگار نه انگار که با تحولات منطقه‌ای مواجه بوده‌اند. ازاین‌رو این متغیر اثرگذار که تا مدت‌ها بر بازارها نفوذ داشت هم‌اکنون وارد فاز دیگری شده است. از هفته‌های اخیر نیز همان‌طور که مشاهده کردیم یکی از عوامل اصلی یعنی پیشران تحرک بورس، عوامل غیر سیاسی بوده‌اند که وزن سنگینی بر نوسانات سهامی ایجاد کرده‌اند.

    اگرچه برخی از این عوامل اقتصادی، خود متاثر از عوامل سیاسی بروز کرده‌اند، اما بررسی واکنش‌های بازارها حاکی از این است که متغیرهای اقتصادی، تمایل چندانی ندارند به‌صورت طولانی مدت بر زوایای مختلف عوامل غیر اقتصادی متمرکز شود. در این میان عملکرد بورس تهران نیز نشان می‌دهد به غیر از واکنش ابتدایی این بازار به مسائل غیراقتصادی طی ماه‌های اخیر اغلب بازخوردها به سمت تغییرات قیمتی در دو بازار ارز و سکه طلا بوده است. این موضوع از این حیث مهم محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌توانند در وضعیت واضح‌تری دست به معامله بزنند. ازاین‌رو باید نقش بازارهای موازی را در وضعیت بورس بسیار با اهمیت ارزیابی کرد.

    از سوی رفتار معامله‌گران نشان‌دهنده این است که با پیش‌فرض‌هایی نسبت به احتمال بالاگرفتن شدت درگیری‌های نظامی، نسبت به این موضوع حساسیت نشان می‌دهند. اما این موضوع به تنهایی بر عملکرد سرمایه‌گذاران اثرگذار نبوده است. با وجود اینکه معامله‌گران برای متغیرهای اقتصادی ارزش زیادی قائل هستند؛ اما همچنان احتیاط را چاشنی معاملات خود کرده‌اند به همین دلیل می‌بینیم که طی ماه‌های اخیر وضعیت «شاخص هموزن» بهتر از «شاخص کل» سهام بوده است. این امر حاکی از رفتار پخته سرمایه‌گذاران نسبت به گذشته است؛ به‌طوری‌که حتی فراز و نشیب‌های قیمتی آن‌طور که باید از شدت احتیاط حقیقی‌های بازار کم نکرده است. بررسی عملکرد معامله‌گران حقیقی و حقوقی در ماه‌های گذشته نشان از چرخش مسیر معاملات به سمت بازیگران عمده بازار دارد.

    رصد ورود و خروج پول به تالار شیشه‌ای نیز موید این است که سهامداران حقیقی همزمان با ورود به نیمسال در سمت خرید متزلزل ظاهر شده‌اند و طی این مدت خروج 1423میلیارد تومانی پول حقیقی رقم خورده و فعالیت چندانی نداشته‌اند. در مجموع خالص تغییر مالکیت در ماه‌های گذشته به نام معامله‌گران حقوقی ثبت شده است. این در حالی است که طبق تجربه‌ سال‌های قبل همواره در برهه‌هایی که شاخص کل به سمت صعود بالاتر حرکت می‌کند؛ سهامداران خرد به سرعت به سمت خرید هدایت می‌شوند. اما دلیل تغییر فاز بازیگران سهام طی معاملات ماه‌های اخیر چیست؟ شاید بتوان پاسخ این پرسش را در رفتار سیاستگذار ردیابی کرد. این موضوع سبب شده است معامله‌گران خرد سهام در هر حالتی دست به آنالیز رفتاری سیاستگذار بزنند.

    برچسب ها