عصر خودرو

چشم‌انداز اقتصاد امارات متحده عربی

عصر بازار- بانک مرکزی امارات پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۲۴ خود را به ۵.۷ درصد افزایش داد.

چشم‌انداز اقتصاد امارات متحده عربی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بانک مرکزی امارات متحده عربی (CBUAE) با اعلام افزایش قابل توجه تولید نفت اوپک در سال آینده، پیش‌بینی رشد سال 2024 این کشور را از 4.3 درصد به 5.7 درصد تغییر داده است؛ البته بانک پیش‌بینی‌های رشد خود را برای سال 2023 از 3.3 درصد به 3.1 درصد بازبینی کرده که تا حد زیادی منعکس‌کننده تمدید کاهش تولید نفت تا پایان سال است.

    تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس در هفته اول دسامبر، با کاهش داوطلبانه تولید در مجموع 2.2 میلیون بشکه در روز برای سه ماهه اول سال 2024 موافقت کردند که در راس آن عربستان سعودی کاهش داوطلبانه فعلی خود را نزولی کرد.

    امارات همچنین موافقت کرد که تولید خود را از ماه ژانویه تا پایان ماه مارس سال آینده 163 هزار بشکه در روز کاهش دهد.

    بانک مرکزی نرخ رشد مورد انتظار اقتصاد غیرنفتی امارات را برای سال‌های 2023 و 2024 به ترتیب به 5.9 و 4.7 درصد تغییر داده  که دلیل آن گسترش بخش‌هایی مانند خدمات مالی و بیمه، ساخت و ساز، املاک، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی است.

    در این گزارش آمده است: «علاوه بر تغییرات تولید نفت که منعکس‌کننده اطلاعیه‌های اخیر است، پیش‌بینی‌ها در بخش غیرنفتی برای سال‌های 2023 و 2024 با کاهش تقاضای جهانی کاهش می‌یابد».

    پیش‌بینی‌ها برای سال‌های 2023 و 2024 به‌ویژه به دلیل تحولات درگیری‌ها در اوکراین و غزه، کاهش سریع‌تر از حد انتظار در رشد جهانی، کاهش بیشتر یا افزایش تولید نفت اوپک پلاس همچنین کاهش تولید نفت سایر اعضای اوپک پلاس همچنان در معرض ابهام قرار دارند.

    برچسب ها