عصر خودرو

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت خارجی از ایران

عصر بازار- رئیس کل گمرک گفت: در ۸ ماهه امسال، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران با ۲۰ درصد افزایش به ۱۱ میلیون تن رسیده است.

افزایش ۲۰ درصدی ترانزیت خارجی از ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صدا و سیما، در نشست مشترکی که با حضور محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران و امبرتو دپرتو دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای (IRU) و محمدرصا بهرامن نائب رئیس اتاق ایران برگزار گردید، تازه‌ترین راهکار‌های توسعه تیر و حمل و نقل ترکیبی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تفاهم نامه‌ای در همین خصوص به امضای طرفین رسید. 

    رئیس کل گمرک در این نشست با تاکید بر همکاری برای توسعه حمل و نقل ترکیبی از بنادر جنوبی خلیج فارس بویژه بندر چابهار و بندر عباس، گفت: گمرک ایران آمادگی همکاری در جهت آموزش تیر به کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان با هدف توسعه ترانزیت را دارد.

    معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای تسهیل و توسعه ترانزیت از مسیر ایران گفت: در 8 ماهه سال جاری، میزان ترانزیت خارجی از مسیر ایران با 20 درصد افزایش به رقم 11 میلیون تن رسید.

    دبیر کل اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده‌ای نیز  در  این نشست گفت:  ظرف 5 سال آینده شاخص ترانزیت از مسیر ایران به 40 میلیون تن افزایش یابد. در نظر داریم کریدور شرق به غرب را از طریق ایران تقویت کنیم و تسهیل تجارت و ایجاد مسیر سبز بین ایران و ترکمستان به تحقق این هدف کمک خواهد کرد. 

    امبرتو دپرتو با اشاره به اینکه رتبه نخست کارنه تیر در دنیا در میان کشور‌های عضو کنوانسیون کارنه تیر به گمرک ایران اختصاص یافت، افزود: در سال جاری میلادی میزان استفاده دفترچه کارنه تیر در تجارت بین الملل از مسیر ایران با حدود 10 درصد افزایش به رقم 130 هزار دفترچه رسیده است.

    در این نشست تفاهم نامه همکاری سه جانبه دیگری فی مابین گمرکات ایران، ترکمستان و ایرو نیز به امضای  رئیس کل گمرک ایران و  دبیر کل ایرو رسانده شد و به امضای گمرک ترکمنستان به عنوان طرف سوم نیز خواهد رسید.

    شایان ذکر است؛ کارنه تیر (TIR carnet) سندی است گمرکی که برای ترانزیت بین المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به موجب آن، کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به طور پلمپ شده از خاک کشور‌های بین راه عبور می‌کند و تا مقصد نیازی به انجام تشریفات گمرکی مربوط به ترانزیت در مرز‌های ورودی و خروجی این کشور‌ها طبق قوانین داخلی آن‌ها نخواهد بود.
     

    برچسب ها