عصر خودرو

فرصت نقش آفرینی ایران در ترانزیت کالا و انرژی بین روسیه و هند

عصر بازار- کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: با ابتکار عمل ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل کالا و ترانزیت انرژی، نه تنها می‌توان به خنثی‌سازی تحریم‌ها دست یافت، بلکه نفوذ راهبردی کشورمان در منطقه افزایش می‌یابد.

فرصت نقش آفرینی ایران در ترانزیت کالا و انرژی بین روسیه و هند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس؛ امین اعظمی کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به فرصت‌های همکاری تجاری ایران و روسیه ذیل چارچوب اتحادیه اوراسیا عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دنبال ایجاد توافق‌نامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصاد اوراسیا و ایران هستند تا بستر تعاملات تجاری و اقتصادی میان این کشورها بیش از پیش فراهم شود.

    وی اظهار داشت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت روسیه، خواستار افزایش ارتباطات تجاری با سایر کشورهای منطقه هستند تا با ایجاد همبستگی اقتصادی بر مبنای همسایگی، ساختار اقتصادی داخلی خود را استحکام بخشیده و در برابر نفوذ و تحریم‌های غرب مقاوم شوند.

    اعظمی گفت: در همین راستا فدراسیون روسیه به دنبال تعمیق روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران از طریق این اتحادیه است و با تعریف همکاری‌ مختلف، ایجاد روابط راهبردی و بلندمدت را دنبال می‌کند.

    *فرصت همکاری ایران و روسیه در حوزه کشتی‌سازی

    کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یکی از حوزه‌های اصلی این روابط، همکاری‌ها در زمینه کشتی‌سازی است. به دلیل همسایگی ایران و روسیه از طریق آب‌های دریای خزر، امکان حمل و نقل مستقیم میان دو کشور از مسیر دریایی فراهم است، اما ضروری است که زیر ساخت‌های این بستر هرچه سریع تر مهیا شود. یکی از این بسترها امکان تردد بیشتر کشتی‌ها میان بنادر دو کشور است که نیاز به ساخت کشتی و افزودن آن به ناوگان حمل و نقل دریایی را نشان می‌دهد.

    وی تاکید کرد: در همین راستا موضوعی که بسیار حائز اهمیت است، امکان تردد کشتی‌ها در مناطق سرزمینی روسیه از طریق رودخانه ولگا است. توضیح بیشتر آن که نه تنها کشتی‌ها از بنادر ایران در دریای خزر می‌توانند تا مرزهای آبی روسیه حرکت کنند، بلکه این امکان وجود دارد تا پس از رسیدن به روسیه، به عمق خاک این کشور نیز ورود کنند و به مقاصد حمل و نقلی خود برسند.

    اعظمی عنوان کرد: این فرصت ایده‌آل با ساخت کشتی‌های مختلف توسط دو کشور و تردد آن‌ها در این مسیر میسر خواهد شد و امکان جابه‌جایی حجم بسیار بیشتری از کالاها را با هزینه پایین‌تر ایجاد خواهد کرد.

    *ایران می‌تواند به محور ترانزیتی کالا و انرژی در کریدور شمال-جنوب تبدیل شود

    کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش تبادل کالا از طریق دریای خزر میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، فرصت دسترسی روس‌ها به آب‌های گرم جنوبی را نیز ایجاد خواهد کرد و امکان ارسال کالاهای مختلف به کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره هند را فراهم می‌کند. در این بین تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و انتقال کالا، فرصت بی‌نظیری است که مسئولان ما هر چه زودتر باید به آن بها دهند که خوشبختانه در دولت سیزدهم این اراده دیده شده است.

    وی افزود: البته این همکاری‌ها صرفا به مبادله کالاهای بعضا مصرفی ختم نمی‌شود و موضوع انتقال نفت و گاز از روسیه به کشورهای جنوب شرق آسیا و هند نیز از جذابیت بسیار بالایی برای کشور ما برخوردار است.

    اعظمی ادامه داد: به دلیل تحریم‌های وضع شده علیه روسیه از طرف غرب، روسیه به دنبال جایگزینی مقاصد صادراتی انرژی خود و همچنین مسیرهای انتقال آن است که برای دسترسی به نیم‌کره جنوبی، بهترین مسیر کشور ما خواهد بود که در واقع هیچ جایگزینی هم برای آن وجود ندارد.

    *اقدام فعالانه ایران و روسیه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها

    کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: افزایش همکاری‌های بیشتر ایران و روسیه در موضوعات تجاری و اقتصادی نه تنها به رفع نیازهای دو کشور می‌انجامد، بلکه به رشد تعاملات کشورهای منطقه اوراسیا و شبه قاره نیز منجر خواهد شد، چرا که این مسیر، بستر تردد کالاهای ترانزیتی میان آن‌ کشورها را نیز فراهم خواهد کرد.

    وی عنوان کرد: باید گفت که تعمیق روابط اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، کل کشورهای منطقه را منتفع خواهد کرد و این دو کشور نقش محوری در رشد و رونق تجارت کشورهای حوزه اوراسیا، غرب و شرق آسیا ایفا می‌کنند.

    اعظمی در پایان گفت: بی‌تردید یکی از دلایل اصلی فشار غرب بر این دو کشور با اهرم تحریم نیز همین مسئله است. اما با ابتکار عمل ایران و روسیه در حوزه حمل و نقل کالا و ترانزیت انرژی نه تنها می‌توان به خنثی‌سازی تحریم‌ها دست یافت، بلکه نفوذ راهبردی کشورمان در منطقه را افزایش داد.

    برچسب ها