عصر خودرو

استقبال کمرنگ بیکاران از سامانه جستجوی شغل

عصر بازار- مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با اشاره به اینکه آمار شرکت کنندگان آزمون های استخدامی نگران کننده است گفت: ۴۰درصد از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که تمایل شدید به استخدام در دستگاه های دولتی دارند.

استقبال کمرنگ بیکاران از سامانه جستجوی شغل
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، در حالی که به روایت بسیاری از کارفرمایان در حال حاضر کار هست اما نیروی کار نیست و بسیاری از کارفرمایان حاضر به پرداخت حقوق و مزایای خوب شغلی هستند اما جوانان فارغ التحصیل تمایلی به فعالیت در این فرصت های شغلی ندارند و رغبت آنها به سمت استخدام دولتی است.

    آمارهای ثبت نام در آزمون های استخدام های دولتی موید این مطلب است که تمایل جوانان برای استخدام در دستگاه های دولتی بسیار زیاد است.

    قاسم رستم پور, مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با ابراز نگرانی از آمار شرکت کنندگان آزمون های استخدامی می گوید:آمار شرکت‌کنندگان آزمون‌های استخدامی نگران‌کننده است، به طوری که 540هزار نفر در آزمون تربیت معلم و 90هزار  نفر برای دستگاه‌های اجرایی ثبت‌نام کرده‌اند که این مساله به دلیل تمایل شدید فارغ‌التحصیلان به استخدام در دستگاه‌های دولتی است.

    مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با تاکید بر اینکه بار اشتغال کشور بر دوش بخش خصوصی است، افزود: 40درصد از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این در حالی است که همیشه کارآفرینان در خط مقدم اشتغال‌زایی کشور قرار داشته‌اند.

    *استقبال کمرنگ بیکاران از سامانه جستجوی شغل

    رستم‌پور با معرفی سامانه جست‌وجوی شغل در وزارت کار برای افراد متقاضی و کارفرمایان نیروی کار مطابق قانون کار، گفت: از 175هزار فرصت شغلی ثبت‌شده، فقط 15هزار نفر به کار گرفته شده‌اند که دلیل اصلی آن تفاوت تحصیلات با فرصت‌های شغلی موجود در بازار کار است.

    وی گفت: دولت بسته‌های سیاستی فعالی در حوزه بازار کار در نظر گرفته که با وجود تسهیلاتی که به کارآفرینان ارائه می‌دهد، با نرخ‌های ترجیحی در قالب تبصره 18قانون بودجه 1402که برآوردش حدود 100میلیارد تومان است، تسهیلات ارزان‌قیمت به کارآفرینان پرداخت می‌شود.

    رستم‌پور در ادامه بیان‌داشت: در سیاست‌های فعال دولت، کمک‌های بلاعوض و خارج از تسهیلات برای کارآفرینانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را در بنگاه‌های اقتصادی خود جذب کنند، دیده شده است.

    مدیرکل نظارت و هماهنگی اشتغال و کارآفرینی وزارت کار تصریح‌کرد: در فرایند جذب اعتبارات بودجه‌ای، دولت به ازای جذب و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بنگاه‌های اقتصادی بین سه تا پنج سال حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت می‌کند و تسهیلات ارزان‌قیمت چهار درصدی برای نهادهای حمایتی که مددجویان کمیته امداد یا بهزیستی را به‌کارگیری کنند تا سقف 150میلیون تسهیلات در نظر گرفته است.

    برچسب ها