عصر خودرو

تجارت ۳ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه

عصر بازار- یورو استات اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه نخست سال جاری میلادی با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۳ میلیارد یورو رسیده است.

تجارت ۳ میلیارد یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۸ ماه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، مرکز آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپا را در 8 ماه نخست سال جاری میلادی 3 میلیارد و 7 میلیون یورو اعلام کرد.

    مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در 8 ماه نخست امسال با کاهش 12 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت دو طرف در 8 ماه نخست سال 2022 بالغ بر 3 میلیارد و 437 میلیون یورو اعلام شده بود.

    اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا اوت امسال 530 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 27 درصدی داشته است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در ماه‌های ژانویه تا اوت 2022 بالغ بر 730 میلیون یورو اعلام شده بود.

    صادرات اتحادیه اروپا به ایران در 8 ماه نخست امسال نیز کاهش 8 درصدی داشته و به 2 میلیارد و 477 میلیون یورو رسیده است. کشورهای اروپایی در مدت مشابه سال قبل 2 میلیارد و 707 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.

    *رشد 15 درصدی واردات آلمان از ایران در اوت 2023

    بر اساس این گزارش آلمان نخستین شریک تجاری بزرگ ایران در اتحادیه اروپا طی 8 ماهه نخست 2023 بوده است. مبادلات تجاری آلمان با ایران در این دوره با کاهش 22 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 921 میلیون یورو رسیده است. آلمان در مدت مشابه سال قبل 1 میلیارد و 187 میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.

    صادرات آلمان به ایران در 8 ماهه نخست سال قبل 1 میلیارد یورو گزارش شده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 754 میلیون یورو کاهش یافته است. واردات آلمان از ایران نیز از 187 میلیون یورو به 167 میلیون یورو کاهش یافته است.

    با این حال در هشتمین ماه سال جاری میلادی اگرچه صادرات آلمان به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 32 درصدی داشته و به 92 میلیون یورو رسیده اما واردات این کشور از ایران با رشد 15 درصدی مواجه شده و به 22 میلیون یورو رسیده است .آلمان در اوت سال قبل 137 میلیون یورو کالا به ایران صادر و 19 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.

    برچسب ها