عصر خودرو

جهش قیمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر

عصر بازار- قیمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر که جریان صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از این کشور را به مخاطره انداخت، جهش یافت.

جهش قیمت گاز در اروپا به دنبال توقف واردات مصر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بهای معاملات گاز برای تحویل در دسامبر در بازار اروپا، حداکثر 7.1 افزایش داشت اما در ادامه معاملات روز جاری، بخشی از این افزایش را از دست داد. قیمت گاز حدود 30 درصد بالاتر از سه هفته پیش از آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی است و نشان می‌دهد اروپا پس از بحران انرژی سال 2022، همچنان در برابر رویدادهای ژئوپلیتیکی آسیب پذیر است.

    بدون واردات گاز از سرزمین‌های اشغالی به مصر، معلوم نیست کشتی‌های حامل ال‌ان‌جی از این کشور چه زمانی حرکت خواهند کرد. مصر از گاز وارداتی از سرزمین‌های اشغالی و تولید خود برای تامین تقاضای داخلی و صادرات گاز در قالب ال‌ان‌جی، استفاده می‌کند. مصرف داخلی بالا در تابستان امسال، به توقف صادرات از این کشور منتهی شده بود.

    هر چند مصر تنها بخش کوچکی از گاز اروپا را تامین می‌کند اما تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، یک تهدید جدی برای بازارهای انرژی خواهد بود. تنگه هرمز، مسیر ترانزیتی مهم برای محموله‌های نفت و ال‌ان‌جی است.

    اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک گفت: قیمت گاز صبح امروز به دلیل نگرانی‌های عرضه، جهش پیدا کرد. هرچند اختلال عرضه از مصر واقعی است اما بازار تلاش می‌کند ریسک مربوط به احتمال اختلال گسترده عرضه از مسیر تنگه هرمز را هم به حساب بیاورد.

    اروپا پس از توقف بخش عمده واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، به واردات ال‌ان‌جی از همه منابع موجود نیاز دارد. با این حال، عرضه گاز به این منطقه با اختلالاتی روبرو شده است. صادرات گاز نروژ پس از بروز مشکل در یک کمپرسور، در آخر هفته گذشته کاهش پیدا کرد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز برای تحویل در دسامبر با 3.6 درصد افزایش، به 54.92 یورو به ازای هر مگاوات ساعت در آمستردام رسید. قرارداد نوامبر که روز دوشنبه منقضی می‌شود، با 2.9 درصد افزایش، به 52.02 یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید.

    برچسب ها