عصر خودرو

واردات برخی کالاهای کشاورزی به عراق ممنوع شد

عصر بازار- طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران عراق تصمیم گرفته به طور موقت واردات برخی محصولات کشاورزی را ممنوع کند.

واردات برخی کالاهای کشاورزی به عراق ممنوع شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، فرزاد پیلتن - مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران- از توقف صادرات برخی محصولات کشاورزی به عراق خبر داده و گفته که بر اساس اعلام بخش رایزنی بازرگانی سفارت عراق در تهران، دولت این کشور در راستای حمایت از تولیدات داخلی خود، ورود برخی محصولات کشاورزی مانند گوجه‌ فرنگی، خیار و هندوانه را به این کشور به طور موقت ممنوع اعلام کرده و همچنین بر تداوم ممنوعیت واردات سیب زمینی به این کشور تا اطلاع ثانوی تاکید کرده است.

    به گفته وی صادرات ایران به عراق طی نیمه اول سال 1402 حدود 4.5 میلیارد دلار بوده که حدود 20 درصد آن شامل محصولات کشاورزی بوده است.

    گفتنی است؛ بر اساس اطلاعات قبلی منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت ایران، در شش ماهه نخست سال 1402 صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه 10 میلیارد و 346 میلیون دلار بوده که 45 درصد از صادرات کل کشور به جهان را شامل شده است. همچنین صادرات ایران به کشورهای یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال 1401، حدود 600 میلیون دلار، معادل شش درصد رشد داشته است.  از نظر وزنی نیز صادرات ایران به کشورهای این حوزه در نیمه اول امسال 30 میلیون و 387 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود 6 میلیون و 37 هزار تن افزایش، رشد 25 درصدی را تجربه کرده است.

    در میان گروه کشورهای یاد شده عراق با 4.5 میلیارد دلار، امارات با حدود 3 میلیارد دلار، ترکیه با 2.4 میلیارد دلار به ترتیب مقاصد اول تا سوم صادراتی کشور بودند. همچنین صادرات به کشور عراق در نیمه اول امسال با 33 درصد رشد از نظر ارزش و 40 درصد از نظر وزن مواجه بوده است.

    همچنین آمار منتشر شده از سوی سازمان نشان می‌دهد در نیمه اول امسال نخستین مقصد صادراتی ایران برای محصولات صنعتی و کشاورزی ایرانی، عراق است.

    برچسب ها