عصر خودرو

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی

عصر بازار- بانک جهانی پیش‌بینی رشد اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی (ECA) را از ۱.۴ درصد به ۲.۴ درصد افزایش داد.

پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی اروپا و آسیای مرکزی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، این موسسه پیش‌بینی رشد اقتصادی ترکیه برای سال جاری را به 4.2 درصد افزایش داد که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی آن که 3.2 درصد بود، صعود کرده است.

    بانک جهانی طی بیانیه‌ای اعلام کرد: تجدیدنظر رو به بالا نتیجه گام‌های مثبتی است که مقامات ترکیه برای عادی‌سازی سیاست‌های اقتصاد کلان پس از انتخابات در ماه مه 2023 برداشته‌اند، با این حال، رشد اقتصادی احتمالا در سال‌های 2024 و 2025 کاهش می‌یابد زیرا تقاضای داخلی در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره و تجمیع مالی تدریجی کاهش خواهد یافت.

    بانک جهانی اکنون انتظار دارد اقتصاد ترکیه در سال 2024 به میزان 3.1 درصد و در سال 2025 به 3.9 درصد رشد کند که کمتر از برآورد قبلی آن به ترتیب 4.3 و 4.1 درصد در ماه ژوئن است.

    پیش‌بینی‌های رشد برای اکثر اقتصادهای قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی ارتقاء یافته است زیرا برخی از این کشورها جریان قابل توجهی از مهاجران، داد و ستد، سرمایه و جریان پول را در یک سال و نیم گذشته جذب کرده‌اند.

    به استثنای روسیه و اوکراین، انتظار می‌رود تولید در این منطقه در سال 2023 به میزان سه درصد در مقایسه با پیش‌بینی قبلی 2.5 درصدی ژوئن رشد کند که عمدتا به دلیل چشم‌انداز قوی‌تر برای ترکیه و آسیای مرکزی است.

    همچنین پیش‌بینی می‌شود اقتصاد روسیه در سال 2023 به میزان 1.6 درصد و در سال 2024به میزان 1.3 درصد  پس از انقباض 2.1 درصدی در سال گذشته پیشرفت کند.

    طبق اعلام آذر نیوز، بانک جهانی پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی (GDP) آذربایجان در سال جاری 2.2 درصد و در سال 2024 به میزان 2.5 درصد افزایش یابد.

    بر اساس چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای بانک جهانی، این ارقام به ترتیب 0.6 واحد درصد و 0.1 درصد کمتر از پیش‌بینی‌های ژانویه 2023 هستند.بانک جهانی پیش‌بینی کرد که اقتصاد آذربایجان در سال 2025 رشد 2.6 درصد رشد داشته باشد.

    بر اساس این گزارش، کشورهای اروپا و آسیای مرکزی با محیط متلاطم شرایط مالی سخت‌تر، تورم چسبنده، تداوم تاثیرات تهاجم روسیه به اوکراین و تاثیر چندپارگی اقتصاد جهانی سازگار هستند اما تاثیر تغییرات آب و هوایی به دلیل رکورد دمای بالا، آتش‌سوزی‌های گسترده، سیل‌های ویرانگر و سایر بلایای طبیعی در سراسر این منطقه و اتحادیه اروپا به یک واقعیت مطلق تبدیل شده است.

    برچسب ها