عصر خودرو

اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۴ تیره و تار است

عصر بازار- بر اساس نتایج نظرسنجی کنونی که توسط فایننشال تایمز در میان ۴۸ اقتصاددان انجام شد، انتظار می‌رود بلوک ارزی یورو متشکل از ۲۰ کشور، در سال ۲۰۲۴ تنها رشد اقتصادی متوسطی ثبت کنند.

اقتصاد منطقه یورو در سال ۲۰۲۴ تیره و تار است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، چشم‌انداز منتشر شده توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) و صندوق بین‌المللی پول (IMF) خوش‌بینانه‌تر است، زیرا تحلیلگران این موسسات انتظار دارند اقتصاد این بلوک در سال 2024 به ترتیب 0.8 و 1.2 درصد رشد کند.

    کارشناسان در این نظرسنجی گفتند که اقتصاد منطقه یورو نمی‌تواند از رشد 0.6 درصد فراتر رود، علیرغم اینکه انتظار می‌رود دستمزدها سریعتر از تورم رشد کنند.

    دو سوم از پاسخ‌دهندگان گفتند که اقتصاد منطقه یورو را به سمت رکود پیش‌بینی می‌کنند که معمولا به‌عنوان دو فصل متوالی کاهش تولید ناخالص داخلی تعریف می‌شود.

    به گفته اقتصاددانان، رشد دستمزدها در حوزه ارز واحد در سال 2024 در مجموع تنها چهار درصد است، در حالی که پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت‌ مصرف کننده به‌طور متوسط در سال آینده بیش از 2.5 درصد و در سال 2025 کمی کمتر از 2.1 درصد افزایش یابد.

    بانک مرکزی اروپا پیش از این رشد دستمزدها و تورم را در سال آینده به ترتیب 4.6 و 2.7 درصد پیش‌بینی کرده بود که برای اولین بار در سه سال اخیر رشد درآمد واقعی خانوارها را نشان می‌دهد.

    تنظیم‌کننده انتظار دارد شاخص قیمت‌ مصرف‌ کننده در سال 2025 به میزان 2.1 درصد رشد کند. در همین حال، بر اساس نظر اکثر اقتصاددانان این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود که بیکاری از پایین‌ترین رکورد منطقه یورو یعنی 6.5 درصد در ماه اکتبر به 6.9 درصد در پایان سال آینده افزایش یابد.

    اقتصاددانان هشدار دادند که نرخ‌های بهره بالا، آشفتگی احتمالی بازار انرژی و بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی منجر به رکود عمیق‌تر خواهد شد و انتخاب احتمالی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا همراه با احتمال شکست اوکراین در درگیری نظامی با روسیه می‌تواند منجر به رکود اقتصادی عمیق‌تر نیز شود.

    برچسب ها