عصر خودرو

ایجاد ۴۵۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری

عصر بازار- معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از احیای ۵ هزار و ۴۰۰ واحد نیمه فعال و راکد در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال جاری انجام شده که بر اساس آمار برخط تا کنون ۴۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

ایجاد ۴۵۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا؛ «محمود کریمی بیرانوند»  اظهار داشت: تمجید رهبر معظم انقلاب اسلامی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم باعث افتخار ما است و باعث افزایش انرژی برای خدمت به مردم می‌شود، البته تعریف ایشان، مسئولیتی که بر دوش ما است را سنگین‌تر می‌کند.

    وی درباره اتفاقاتی که در دولت سیزدهم و در حوزه اشتغال رخ داده است، افزود: آمار و ارقام گویای پیشرفت‌های قابل توجه در بازار کار است. نرخ بیکاری در کشور به 9 درصد رسیده که کمترین نرخ بیکاری در سه دهه اخیر بوده است. نرخ بیکاری که توسط مرکز آمار در بهار 1402 اعلام شد، نسبت به بهار 1401 میزان 8.2 دهم کاهش داشته که قابل‌توجه است.

    کاهش 4 درصدی تعدیل نیروی کار

    کریمی بیرانوند تصریح کرد: در 2 سال گذشته نرخ بیکاری زنان، مردان و فارغ‌التحصیلان کاهشی و نیز اشتغال ناقص کاهشی بوده و در مقابل جمعیت فعال و شاغل رو به افزایش رفته است. در بهار 1402 نرخ مشارکت اقتصادی و خالص اشتغال ایجاد شده نیز افزایشی بوده است.

    معاون وزیر کار در خصوص وضعیت بازار کار تصریح کرد: در بهار 1402 نرخ بیمه شده‌های اشتغالی جدید سازمان تامین اجتماعی کشور 14 درصد و نرخ اشتغال تمام وقت نیز 17 درصد افزایش یافته و البته نرخ تعدیل نیروی کار هم 4 درصد کاهشی بوده است.

    تحقق ایجاد یک میلیون فرصت شغلی

    وی بیان کرد: شعار دولت در سال 1401، ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی بوده است. با معیارهای سخت‌گیرانه وزارت تعاون، دستیابی به هدف یک میلیون فرصت شغلی محقق شد و آمار آن به صورت مستند بر بستر سامانه رصد اشتغال وزارت تعاون نیز منتشر شده است.

    کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: امسال نیز تقسیمات کشوری و استانی برای ایجاد سالانه یک میلیون فرصت شغلی انجام شده و بر اساس آمار برخط، تا اکنون 450 هزار شغل ایجاد شده که پیشرفت 41.5 درصدی در دستیابی به این هدف را نشان می‌دهد. با روندی که اکنون داریم، حتماً تا پایان سال این هدف محقق خواهد شد.

    معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه چند اقدام مهم و اساسی در این بخش صورت گرفته و دنبال می‌شود، گفت: در حوزه سیاست‌گذاری برای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی 6 جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست رئیس جمهوری برگزار شد که این تعداد بیشتر از کل جلساتی است که در دولت‌های سابق تشکیل شده است. تقسیمات دستگاهی و استانی که توسط وزارت کار برای اشتغال ایجادی و دستیابی به نرخ بیکاری پایین‌تر اتفاق می‌افتد، از دیگر ‌سیاست‌گذاری‌های مهم این حوزه است.

    وی ادامه داد: یکی از سرشاخه‌های مهم که دولت بر آن تاکید دارد، نظارت بر اشتغال ایجادی برای جلوگیری از انحراف تسهیلات است. این نظارت در سه مرحله پیامکی، تماسی و حضوری اتفاق افتاده و شیوه‌نامه نظارت بر آن نیز دو هفته قبل با امضای وزرای تعاون و اقتصاد ابلاغ شده است.

    افزایش 20 برابری اعتبارات مشاغل خانگی نسبت به سال 99 در برخی استان‌ها

    کریمی بیرانوند تصریح کرد: یکی دیگر از سرفصل‌های مهم، مربوط به پشتیبانی است که مثال بارز آن پرداخت تسهیلات است. دولت سال 1401 در اقدامی کم‌نظیر بیش از 120 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب‌های تبصره 16، 18، مشاغل خانگی و روستایی، منابع داخلی و بازار کار تزریق کرد. اعتبارات مشاغل خانگی در برخی استان‌ها نسبت به سال 1399 بیش از 20 برابر شده است.

    احیای 5400 واحد نیمه فعال و راکد در کشور

    معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از ابتدای دولت تا کنون بیش از 5 هزار و 400 واحد نیمه فعال و راکد احیا شده است، تصریح کرد: مانع‌زدایی و تسهیل مجوزهای کسب‌وکار، رسیدگی میدانی مدیران ارشد و میانی برای حل مشکلات کارگاه‌ها و کارآفرینان از اقدامات افتخارآمیز دولت سیزدهم است.

    برچسب ها