عصر خودرو

زیر پوست صنعت داروی ایران چه می‌گذرد

عصر بازار- بررسی مصرف برق صنایع دارویی کشور به عنوان شاخص عملکرد تولیدی این شرکت‍‌ها، از رشد ۱۸.۷ درصدی مصرف برق این صنعت در تیرماه ۱۴۰۲ نسبت به متوسط ماهانه فصل بهار سال جاری خبر می‌دهد.

زیر پوست صنعت داروی ایران چه می‌گذرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، صنعت دارو از مهمترین صنایع راهبردی برای یک کشور است که میزان توسعه‌یافتگی ملت‌ها را مشخص می‌کند. به عبارت دیگر، صنعت دارو، شاخص و نماگر توسعه‌یافتگی کشورهای مختلف است.

    صنعت داروسازی در دنیا به عنوان یکی از سودآورترین صنایع شناخته شده و به طور میانگین حاشیه سود آن در محدوده 18% برآورد می‌شود. افزایش دائمی سن امید به زندگی به عنوان مهم‌ترین شاخص توسعه یافتگی جوامع در امر سلامت، بیانگر توجه روزافزون مردم دنیا به مقوله سلامت و بازار رو به رشد دایمی این کالا است.

    *صنعت دارو، نماد توسعه‌یافتگی کشورهای جهان

    افزایش جمعیت سالخورده (که موجب رشد تقاضا برای درمان‌های بلندمدت بیماری‌های مزمن شد)، رشد درآمد و دسترسی بهتر به سیستم‌های درمانی به ویژه در اقتصادهای نوظهور و قیمت بالای داروهای جدید از جمله عواملی هستند که به رشد سرانه مصرف دارو منجر می‌شوند.

    گسترش شیوع بیماری‌های گوناگون، پیشرفت تکنولوژی و ظهور داروهای نوآورانه باعث شده تا نقش صنعت داروسازی در جوامع امروزی بسیار پررنگ‌تر شود. سهم دارو از هزینه‌های مراقبت بهداشتی در جهان به طور متوسط 15 درصد است.

    علاوه بر مواردی همچون استراتژیک بودن صنعت دارو، سهم 7 درصدی بخش سلامت از GDP کل دنیا در شرایطی که 14 درصد از آن مرتبط به صنعت دارو تلقی می‌شود، نشان دهنده اهمیت این صنعت است.

    * 97 درصد نیاز داروی ایران در داخل کشور تامین می‌شود

    سرانه جهانی هزینه‌های سلامت حدود 1،160 دلار بوده و این در حالی است که این عدد در ایران، 475 دلار است.

    صنعت داروسازی علاوه بر اهمیتی که برای سلامت افراد جامعه دارد، می‌تواند نقش موثری در توسعه اقتصادی و روابط بین‌الملل داشته باشد. در ایران، پیرو سیاست‌های داخلی کشور، بازار داخلی تا اندازه زیادی به خودکفایی رسیده و طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان غذا و دارو و سندیکاهای وابسته، 97 درصد داروی مصرفی ایران ساخت داخل کشور است.

     

    *21 شرکت دارویی بورسی، زیر ذره‌بین آمار

    به منظور بررسی دقیق صنعت داروی کشور، قصد داریم از یک زاویه مجزا این صنعت را بررسی کنیم. با توجه به اینکه تنها اطلاعات در دسترس صنایع دارویی ایران مرتبط با شرکت‌های بورسی است که اطلاعات خود را در سامانه کدال به اشتراک می‌گذارند، لذا تنها منبع آماری استفاده شده در این گزارش، اطلاعات 22 شرکت بورسی فعال در زمینه دارو است که البته اطلاعات یک شرکت به دلیل مغایرت قابل توجه از جامعه آماری حذف شده و جزئیات 21 شرکت دارویی در این گزارش مورد استفاده قرار گرفته است.

    در صورتیکه بخواهیم، آمار صنعت داروی کشور را از تولیدات متوجه شویم، احتمالا به دلیل تنوع گسترده موجود، امکان مقایسه بسیار دشوار باشد. در این راستا، به منظور واکاوی دقیق به روزترین عملکرد این شرکت‌ها شاخص میزان مصرف برق مورد استفاده قرار گرفته است.

    *مصرف برق شاخص بررسی عملکرد شرکت‌های دارویی

    در این راستا، علی رادمحر، کارشناس اقتصادی انرژی به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: برق کالایی غیر قابل ذخیره است و در نظر گرفتن این شاخص می‌تواند به وضوح وضعیت تولید شرکت‌ها را آشکار کند.

    این کارشناس اقتصاد انرژی معتقد است: با توجه به اینکه عمده فناوری شرکت‌های دارویی به لحاظ بهره‌وری انرژی مشابه است، لذا شرکتی که برق بیشتری استفاده کند، نشان دهنده تولید بیشتر است و می‌توان مصرف برق را به عنوان شاخص عملکرد مورد بررسی قرار داد.

    * 3 شرکت دارویی 99 درصد برق این صنایع را به خود اختصاص می‌دهند

    با توجه به جزئیات ارائه شده توسط کارشناسان، برای بررسی عملکرد شرکت‌های دارویی مصرف برق تیرماه 1402 این شرکت‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم و سپس این شاخص را با آمار متوسط ماهانه فصل بهار مقایسه کردیم تا تغییرات عملکرد این شرکت‌ها نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

    بر اساس آمار مصرف برق تیرماه 21 شرکت دارویی بورسی، کل انرژی برق مصرف این صنایع در اولین ماه تابستان 1402، یک میلیون و 121 هزار و 337 مگاوات ساعت بوده که 94 درصد از این میزان انرژی توسط 2 شرکت دارویی اسوه و سبحان دارو مصرف شده و شرکت روز دارو نیز 5 درصد از انرژی را به خود اختصاص داده است. 18 شرکت دیگر تنها 1 درصد از این انرژی استفاده شده در این صنایع بورسی را به خود اختصاص داده اند.

     

    *6 شرکت دارویی در تیرماه 50 درصد بیشتر از متوسط ماهانه فصل بهار برق دریافت کردند

    مقایسه مصرف برق تیرماه صنایع دارویی با متوسط ماهانه فصل بهار 1402، نیز می‌تواند روند عملکرد شرکت‌های دارویی را به وضوح مشخص کند. بر اساس این اطلاعات، برق مصرفی 21 شرکت دارویی بورسی در تیرماه 1402 نسبت به متوسط ماهانه فصل بهار 1402، 18.7 درصد افزایش را تجربه کرده است.

    در حالی این صنایع در تیرماه مصرف یک میلیون و 121 هزار و 337 مگاوات ساعت به ثبت رسانده که متوسط ماهانه این شاخص در فصل بهار 1402 معادل 944 هزار 521 مگاوات ساعت بوده است.

    بیشترین رشد مصرف برق صنایع دارویی مربوط به شرکت پارس دارو با رشد 92 درصدی مصرف برق در تیرماه نسبت به متوسط ماهانه بهار 1402 است.

    بر اساس اطلاعات کدال، 6 شرکت بورسی در تیرماه بیشتر از 50 درصد نسبت به متوسط ماهانه 3 ماهه اول برق دریافت کردند و 11 شرکت نیز بین 5 تا 50 درصد برق بیشتری دریافت کرده‌اند.

    همچنین 2 شرکت دیگر نیز در تیرماه 1402 برابر متوسط 3 ماهه بهار برق گرفتند و 2 شرکت نیز بین 6 تا 11 درصد کمتر برق استفاده کردند.

    *تامین برق صنعت دارو در اوج گرما متناسب با جهش تولیدات دارویی

    در این راستا، سعید حمیدی، کارشناس انرژی به خبرنگار فارس گفت: رشد مصرف برق صنایع دارویی در تیرماه 1402، نسبت به متوسط ماهانه بهار 1402 علاوه خبر از حال خوب صنایع دارویی کشور در اولین ماه تابستان می‌دهد.

    این کارشناس انرژی گفت: علاوه بر این مسئله، تامین برق مورد نیاز صنایع دارویی به معنای آن است که در تیرماه و اوج گرما برق مورد نیاز این صنایع به منظور جهش تولید نیز فراهم بوده است.

    به گزارش فارس، روند مصرف انرژی برق صنایع دارویی بیانگر وضعیت رشد تولید مناسب در این شرکت‌ها است و انتظار می‌رود در سایه تامین برق پایدار مورد نیاز شاهد تداوم جهش تولید در این حوزه باشیم.

    برچسب ها