عصر خودرو

آیا با تامین نهاده ها قیمت مرغ در بازار فروکش می کند؟

عصر بازار- با وجود اینکه حمل سویا از کارخانجات روغن کشی به واحدهای مرغداری در حال انجام است آیا می توان منتظر کاهش قیمت گوشت مرغ در روزهای آینده بود.

آیا با تامین نهاده ها قیمت مرغ در بازار فروکش می کند؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، بازار گوشت در چند ماه اخیر دارای نوسان قیمتی بوده و گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ با تنوع نرخ عرضه می‌شوند. هفته گذشته قیمت گوشت گوساله از گوشت گوسفند پیشی گرفت در حالی که بر اساس گزارش مرکز آمار تعداد گاو و گوساله پروار شده در بهار سال ١٤۰٢ نزدیک به ٤٩٣ هزار رأس برآورد شده که نسبت به بهار سال قبل، 23.3 درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ گرم 73 هزار تومان بوده ولی در چند هفته اخیر این قیمت به حدود 100 هزار تومان رسید. برخی از فعالان این بازار از کمبود نهاده‌ها و خوراک مورد نیاز طیور می‌گویند و بعضی دیگر از گرانی زنجیره تولید.

    حبیب اسداله نژاد یکی از کارشناسان حوزه صنعت مرغداری در کشور با اشاره به افزایش قیمت جوجه و نهاده‌های دام و طیور عنوان کرد که در حال حاضر نزدیک به دو ماه است که تولیدکنندگان، هزینه خوراک طیور را پرداخت کرده اما باری تحویل نگرفته‌اند. حدود 45 روز است که توزیع سویا قطره چکانی انجام می‌شود و همین امر باعث افزایش این خوراک برای واحدهای مرغداری شده است.

    وی در چرایی این موضوع گفت: خوراک دام خریداری شده، اما به دلیل تخصیص نیافتن ارز، اجازه ترخیص ندارد و نهاده‌ها در گمرکات کشور دپو شده است.

    وی به گلایه افزود: قیمت مصوب خرید جوجه 16.900 تومان تعیین شده اما مرغداران آن را باید بین 27 تا 30 هزار تومان خریداری و تأمین کنند. پرسش این است که چرا نهادهای نظارتی با گرانی جوجه برخورد نمی‌کنند و فقط به دنبال مقصر در بین واحدهای صنعتی و مرغداری‌ها می‌گردند؛ در حالی که سیاست‌های نظارتی باید به گونه‌ای باشد که شاهد افزایش نامتعارف قیمت مؤلفه‌های تولید نبوده و به تبع آن قیمت محصول نهایی نیز افزایش نیابد.

    در همین راستا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی اظهار کرد: پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی بارگیری و تحویل سویا به واحدهای مرغ گوشتی انجام شده و پیش بینی می‌کنیم تا چند روز آینده نیاز واحدهای پرورشی به صورت کامل تأمین شود. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، علی ابراهیمی با اشاره به وضعیت توزیع نهاده‌های دامی افزود: تأمین سویا برای رشد جوجه‌های گوشتی در واحدهای پرورش با مشکل مواجه شده بود که با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته با واردکنندگان نهاده‌های دامی، بارگیری و تحویل سویا به واحدهای مرغ گوشتی انجام شده و پیش بینی می‌کنیم تا چند روز آینده نیاز واحدهای پرورشی به صورت کامل تأمین شود.

    وی ادامه داد: انتظار ما این است که واردکنندگان پس از دریافت وجه از مرغداران نهاده را در اختیار مرغداران بگذارند چراکه مرغداران توان تهیه نهاده آزاد را ندارند.

    ابراهیمی ابراز امیدواری کرد: با گشایشی که صورت گرفته شاهد افزایش تولید مرغ گوشتی در کشور باشیم و با هماهنگی با نهادهای ذی ربط بتوانیم تأمین کننده داخل و صادرکننده به کشورهای هدف باشیم.

    وی افزود: طبق گزارشات حمل سویا از محل کارخانجات روغن کشی به سمت واحدهای مرغداری آغاز شده و روز پنجشنبه گزارش کاملی بابت چگونگی برطرف شدن مشکلات واحدهای مرغداری را بررسی خواهیم کرد تا مشکلات رفع شود.

    مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ گوشتی با بیان اینکه ظرفیت افزایش تولید مرغ گوشتی فراهم است، گفت: این امر نیازمند آینده نگری و مدیریت کامل است.

    وی ادامه داد: با افزایش تولید جوجه یک روزه گوشتی و واردات تخم مرغ نطفه دار شاهد عرضه جوجه یک روزه بودیم و مرغداران در سراسر کشور به آن دسترسی پیدا کرده و جوجه ریزی بیشتری انجام دادند.

    ابراهیمی تصریح کرد: خرداد بیش از 115 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و تا پایان تیر جوجه ریزی به 130 میلیون قطعه خواهد رسید که نشان دهنده این است که در روزهای آینده شاهد عرضه بیشتر مرغ گوشتی خواهیم بود.

    به گزارش خبرنگار مهر درباره آمار جوجه ریزی خرداد اسداله نژاد عنوان کرده بود که مرغ موجود در بازار، محصول 123 میلیون قطعه جوجه ریزی خرداد بوده که کل نیاز بازار را پوشش می‌دهد. با وجود عرضه به میزان کافی این سازمان تعزیرات و نهادهای نظارتی هستند که باید پاسخ دهند چرا گوشت مرغ به بیش از 100 هزار تومان در بازار کشور رسیده است.

    برچسب ها