عصر خودرو

چرا حدنصاب خرید سهام صندوق های درآمد ثابت کاهش یافت؟

عصر بازار- اگرچه بنظر می رسد ابلاغیه کاهش حدنصاب خرید سهام صندوق های درآمد ثابت علاوه بر هدف کاهش ریسک سرمایه گذاری توسط این صندوق ها، هدف دیگری همچون جلوگیری از رشد شارپی شاخص داشته است، اما به نظر می رسد برای وصول این هدف اقدامات جدی تری نیاز است.

چرا حدنصاب خرید سهام صندوق های درآمد ثابت کاهش یافت؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس با اشاره به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری‌ در صندوق‌های درآمد ثابت، با کاهش حدنصاب خرید سهام عنوان کرد: سازمان بورس باید طی فرآیندی صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت را به صورت تدریجی به شرایط عادی و ایده‌ال می‌رساند. از این‌رو در گام نخست "حداقل" خرید 15 درصد سهام را به "حداکثر" 15 درصد رساندیم و الزام خرید حداقلی را حذف کردیم.

    وی ادامه داد: اکنون نیز این حداکثر تقلیل پیدا کرده و حدنصاب خرید سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت به حداکثر 10 درصد رسیده است تا در آینده دیگر با نگرانی و تهدیدی مواجه نشوند. ابلاغیه امروز سازمان بورس و کاهش حداکثر خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت از 15 به 10 درصد، متناسب با به بررسی‌های کارشناسی بوده و فرصت سه ماهه‌ای برای اجرای این مصوبه در نظر گرفته شده است.

    وی اضافه کرد: این صندوق‌ها کمتر از 10 هزار میلیارد تومان مازاد دارایی دارند و با تبدیل این مقدار به فروش روزانه خواهیم دریافت که حدود 100 الی 150 میلیارد تومان روزانه سهام بفروشند تا به این حدنصاب برسند.

    لازم به ذکر است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در سال 99 با توجه به شرایط نامساعدی که برای بازار سهام به‌وجود آمد، ناچار شدند حداقل 15 درصد و حداکثر تا 25 درصد سهام خریداری کنند. به همین واسطه ریسک صندوق های فیکس‌اینکام‌ به شدت افزایش پیدا کرد.

    برای تحلیل آثار این تصمیم باید ابتدا باید برآوردی از مازاد سهام قابل عرضه در نتیجه این تصمیم داشت و همچنین به بررسی رفتار این صندوق‌ها در هفته‌های اخیر پرداخت. ارزش روز برآوردی سهام قابل عرضه در اثر این تصمیم، بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان است که باید ظرف مهلت سه ماهه در بازار عرضه بشود؛ از طرفی خالص فروش سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت از ابتدای سال جاری تا کنون، بیش از 4 هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که در همین بازه زمانی شاخص کل 20.8 درصد و شاخص هم وزن 33.5 درصد رشد داشته است. از طرف دیگر خالص ورودی جریان نقدینگی از تنها مجرای ورود/خروج نقدینگی به بازار سرمایه یعنی کارگزاری ها، در هفته گذشته ورود بالغ بر 2، 300 میلیارد تومان توسط اشخاص حقیقی بوده است؛ لذا تصمیم اخیر بر اساس وضعیت پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت و نیز در نظر گرفتن اطلاعات رفتاری و معاملاتی صندوق‌های با درآمد ثابت و چشم اندازی از روند جریان نقدینگی در بازار اتخاذ شده و انتظار می‌رود به اصلاح ساختار دارایی در صندوق‌های با درآمد ثابت و کاهش ریسک در افق میان مدت و بلندمدت در بازار سرمایه منتهی شود.

    اگرچه به نظر می رسد، سازمان بورس علاوه بر کاهش ریسک صندوق های درامد ثابت که در ریزش عجیب و غریب سال 99 ملزم به خرید بیشتر سهام شده بودند، قصد دیگری مبنی بر کنترل رشد های سریع و اصطلاحا شارپ بازار داشته است اما عملا با توجه به مازاد منابع  10 هزار میلیاردی این صندوق ها بعید است که مقابل نوسانات سنگین و شارپ بازار آن هم در روزهایی که ارزش معاملات به محدوده های 20 هزار میلیاردی رسیده است، تاثیر چندانی داشته باشد و در این خصوص باید تصمیمات جدی تر و کاربردی تری گرفته شود.

    برچسب ها