عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

حذف ارز ترجیحی مورد حمایت کمیسیون اقتصادی

عصر بازار- محمدرضا پورابراهیمی گفت: عرضه ارز کاهش یافته و تقاضا فزاینده شده است. اصل حذف ارز ترجیحی گرچه در اجرا ایراداتی داشت اما مورد نظر و حمایت کمیسیون اقتصادی بود. ما از سیاست جدید اعلامی رئیس کل بانک مرکزی نگرانیم و نباید اشتباهات قبل را تکرار کرد.

حذف ارز ترجیحی مورد حمایت کمیسیون اقتصادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش سالانه انجمن مالی ایران که در اصفهان برگزار شد، گفت: تعیین نرخ ارز ثابت، یک سیاست شکست خورده است و دلار 4200 موجب تشکیل هزاران پرونده ارزی در دولت قبل شد. در سیاست‌های ارزی اخیر کشور، شاهد اظهارنظرهای تخصصی نبودیم و این یک خلاء و آسیب جدی است که احتمال تکرار اشتباهات گذشته را زیاد می‌کند. نیازمند تحرک بیشتر در انجمن‌ها و چنین نشست‌هایی هستیم تا همچون سایر کشورها نقش خود را در حکمرانی ایفا کند.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: ما نمی‌توانیم نرخ ثابتی را به عنوان یک سیاست ارزی اعلام کنیم. کشور در ادوار مختلف، قبل و بعد از انقلاب تجربه نوسانات ارزی را داشته است. سیاست تعیین نرخ ارز، سیاستی است که موجب از بین رفتن بسیاری از منابع ارزی کشور شد.

    پورابراهیمی ادامه داد: سال 1396 در آغاز تلاطمات ارزی، جلساتی با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی داشتیم که مدعی شدند برنامه جامعی برای ارز دارند. آن برنامه در نهایت به تغییر نرخ سود بانکی، فروش ذخایر ارز و سکه منجر شد. اقداماتی که هیچ کدام راهکار موثری نبود. ما باید به دنبال اصلاح سیاست‌ها می‌رفتیم نه تکرار تجربیات. در آن سال یک طرح را با مشورت دو نهاد تنظیم کردیم و به اطلاع دکتر لاریجانی رساندیم. قرار بود این طرح در کمیسیون مطرح شود اما خبر جلسه ارز 4200 توسط معاون اول وقت اعلام شد که آثار مخرب و تجربیات تلخ آن را همه به خاطر داریم.

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ابراز نگرانی نسبت به چند نرخی بودن نرخ ارز اظهار کرد: عرضه ارز کاهش یافته و تقاضا فزاینده شده است. اصل حذف ارز ترجیحی گرچه در اجرا ایراداتی داشت اما مورد نظر و حمایت کمیسیون اقتصادی بود. ما از سیاست جدید اعلامی رئیس کل بانک مرکزی نگرانیم و نباید اشتباهات قبل را تکرار کرد.

    نماینده مردم کرمان در مجلس تأکید کرد: سیاست فعلی ضد تثبیت نرخ ارز است، چراکه طرف عرضه و تقاضا را به تعادل نمی‌رساند. اکنون ببینید بسیاری از صادرکنندگان چه خصوصی و چه وابسته به نهادهای عمومی در عرضه ارز خود چه رفتاری دارند؟ عرضه ارز کاهش یافته و تقاضا فزاینده شده است.

    برچسب ها