عصر خودرو

سرنوشت لیزینگ مسکن چه شد؟

عصر بازار- از تابستان شاهد افزایش معاملات خواهیم بود و خیز دوم خروج از رکود در شش ماهه دوم سال آینده اتفاق می‌افتد.

سرنوشت لیزینگ مسکن چه شد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اعتماد، ٢٢ بهمن بود که به یکباره خبری درباره حذف کد رهگیری منتشر شد. خبری که رسما مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر الزام به دریافت کد رهگیری از معاملات مسکن را حذف می‌کرد، هرچند که این خبر توسط حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک تکذیب شد اما حذف و تکذیب این کد به خوبی نشان داد که بعد از گذشت چند سال از اجرای این مصوبه هنوز اجرای آن با اما و اگرهایی همراه است. سال ٨٧ بود که کارگروهی در هیات دولت تشکیل و نحوه ساماندهی معاملات مسکن را پیگیری می‌کردند کارگروهی که در نهایت در سال ٨٨ مصوبه‌ای رابرای ایجاد سامانه کد رهگیری به امضا هیات دولت رساندند. موضوعی که در آن زمان متولی‌گری ارایه کد رهگیری محل مناقشه متولیان بود و حالا بعد از گذشت ٦ سال هنوز رفع نشده و به فراخور هر یک از متولیان خود را متولی اصلی این ماجرا معرفی می‌کنند. موضوعی که موجب شد تا رییس کانون سردفتران از حذف کد رهگیری در دهه آخر بهمن ماه صحبت کند و حسام عقبایی به فاصله چند ساعت این موضوع را حتی با ارسال فکسی دستنویس به صدا و سیما رد کند.

    رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه از شنیدن خبر لغو کد رهگیری شوکه شدم می‌گوید: « شب ٢٢ بهمن امسال زیرنویس شبکه شش سیما خبری را با مضمون لغو صدور کد رهگیری برای معامله مسکن منتشر کرد از دیدن این خبر شوکه شدم و در تماس با مسوولان صدا و سیما اعلام کردم که این خبر صحت ندارد و داستان دیگری پشت این قضیه است. در همین حال ٢٣ بهمن‌ماه امسال دیوان عدالت اداری در اظهارنظری اعلام کرد که الزام متعاملین نسبت به استعلام از سازمان امور مالیاتی لغو شده و این مساله هیچ ارتباطی به کد رهگیری مشاوران املاک ندارد. »
    وی در عین حال با اشاره به اخباری مبنی بر لغو کد رهگیری طی روزهای اخیر می‌گوید: « با پیگیری‌هایی که انجام شد مشخص شد که یکی از رسانه‌ها به اشتباه این خبر را منتشر کرده چراکه منظور دیوان عدالت اداری این بوده که سازمان امور مالیاتی الزامی برای دریافت کد رهگیری ندارد لذا آنها اعلام کردند که ما به هیچ‌وجه نگفتیم کد رهگیری معاملات املاک لغو شده است. اخذ کد رهگیری درآمدی ندارد بدین معنی که مشاورین املاک موظفند کد رهگیری را ارایه کنند و هیچ مبلغ اضافه‌ای دریافت نکنند. بنابراین دریافت مبلغ اضافه از سوی مشاورین املاک یک تخلف صنفی است. ٤۰ الی ٥۰ درصد از املاک کشور سند ندارند با این حال این املاک نیز برای انجام معامله باید به مشاوران املاک مراجعه کنند و حتما کد رهگیری دریافت کنند. به این جهت از مردم می‌خواهیم قبل از خرید و فروش یا اجاره املاک خود حتما کد پستی خود را از اداره پست دریافت کنند.»
    از خرداد بازار مسکن گرم می‌شود
    عقبایی همچنین در ادامه در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارایه آمار معاملات املاک از مهرماه تاکنون اشاره کرد و با بیان اینکه غیرمعاملات از مهرماه تا بهمن‌ماه سال جاری صعودی بوده است، می‌افزاید: «در کل کشور در مهرماه سال جاری ٧٧ هزار و ٤٥٣ قرارداد خرید و فروش امضا شده است. در آبان‌ماه ٨١ هزار و 200 قرارداد به امضا رسید. در آذرماه ٨٥ هزار و ١١٨ قرارداد داشتیم. در دی‌ماه تعداد قراردادهای خرید‌و فروش 107 هزار و ٧٣٨ مورد بود و در بهمن‌ماه به 106 هزار و ٤٩٦ قرارداد خرید و فروش رسیدیم. همان طور که آمار و ارقام نشان می‌دهد از مهرماه تا بهمن‌ماه سیر معاملات مسکن صعودی بوده اما این به معنای شکستن یخ‌های رکود مسکن نیست و پیش‌بینی من این است که معاملات مسکن در تابستان سال آینده رونق بگیرد. در اردیبهشت‌ماه ٩٥ بالانس بازار مسکن به وقوع خواهد پیوست. از اوایل خرداد خریداران ورود می‌کنند اما پروسه خرید مسکن زمان‌بر است لذا می‌توان گفت از تابستان شاهد افزایش معاملات خواهیم بود و خیز دوم خروج از رکود در شش ماهه دوم سال آینده اتفاق می‌افتد.»
    مخالف لیزینگ مسکن هستم
    عقبایی همچنین درخصوص لیزینگ مسکن می‌گوید: «: من جزو مخالفین صددرصد لیزینگ هستم چراکه معتقدم این طرح بخش مسکن را دچار مشکل می‌کند البته باید فرصت خرید  برای مردم فراهم شود اما هم‌اکنون وام مسکن 60 میلیون تومان است که 10 میلیون تومان آن بابت خرید اوراق هزینه می‌شود. سوال من این است کجای دنیا یک‌ششم مبلغ وام را در همان ابتدا می‌گیرند؟ انبوه‌سازان طرح فروش اقساطی را ارایه کردند اما بانک مسکن اعلام کرد که برای تضمین تسهیلات پنج درصد کارمزد می‌خواهد که در هیچ‌جای دنیا چنین ارقامی مرسوم نیست. بنابراین رویکرد لیزینگ در جهت منافع افراد خاصی بوده و منافع مردم را در نظر نمی‌گیرد.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها