عصر خودرو

وزیر اقتصاد:

صنعت فین تک با اهداف فاصله دارد

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن انتقاد از اینکه نهادهای اصلی کارکرد خود را برای پیشرفت فین‌تک ایفا نکرده‌اند، گفت: باید بهترین خدمت را به این صنعت ارائه دهیم.

صنعت فین تک با اهداف فاصله دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، فرهاد دژپسند عصر امروز در نشست بررسی فرصت‌ها و راهکارهای توسعه فناوری‌های مالی (فین‌تک) در ایران اظهار داشت: در حال حاضر روندی که در صنعت فین‌تک شاهد هستیم با اهداف ما در چشم‌انداز فاصله دارد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: یکی از دلایل این فاصله این است که نهادهای اصلی کارکرد خود را ایفا نکرده‌اند.

    وی ادامه داد: به عنوان مثال وزارت اقتصاد که متولی بورس، بیمه، مالیات، گمرک و ... است، در صنعت فین‌تک کجای کار بوده است؟

    دژپسند تصریح کرد: باید زمینه را چنان هموار می‌کردند که سرعت فعالان صنعت فین‌تک خوب می‌شد.

    وی تاکید کرد: با تقسیم کار مشخص و تخصصی کردن امور باید بهترین خدمت را برای گسترش این صنعت ارائه دهیم و بهترین بهره‌برداری برای دستیابی به اهداف خود داشته باشیم.

    دژپسند با بیان اینکه اقتصاد هوشمند به معنای ترسیم کردن دنیایی است که بسیاری از سبک‌ها و حتی کارکرد انسان‌ها تغییر می‌کند، گفت: ایجاد فندانسیون اقتصاد هوشمند، مهم‌ترین هدف من در وزارت اقتصاد است.

    وی افزود: تمام زیرمجموعه‌های وزارت اقتصاد ظرفیت هوشمند شدن را دارند؛ در دوره وزارت من باید سرویس‌ها را با فندانسیون هوشمند شدن الکترونیکی کنیم.

    دژپسند ادامه داد: من در دوره وزارتم به دنبال اقتصاد هوشمند، بهبود فضای کسب و کار هستم.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به انتقادات فعالان صنعت فین‌تک در مورد مقاومت حاکمیت در برابر فناوری‌های جدید، گفت: نگرانم که دوگانگی حاکمیت و بیزنس داشته باشیم، این دوگانگی اگر تبدیل به مقاومت شود در آن صورت سد مستحکمی در مسیر ایجاد می‌شود.

    وی افزود: حوزه‌هایی همچون بیمه، بانک و بورس بر اساس روش‌های سنتی شکل گرفته‌اند و برایشان سخت است که با شما در مسیر ساختارشکنانه حضور یابند.

    دژپسند با بیان اینکه تا زمانی که پوست انداختن روال نشود، مقاومت‌ها ادامه می‌یابد، گفت: ما در مسیر حذف مجوزها و قولنین زائد اقدامات زیادی کردیم و حتی 400 مجوز متعلق به یک دستگاه حذف شد. با این حال هنوز مقاومت وجود دارد.

    وی با بیان اینکه رویکرد دوگانگی، مقاومت‌ها را بیشتر می‌کند، اظهار داشت: اگرچه برای رشد نیاز به آزادی عمل است اما اگر آزادی رفتار ما اضرار به دیگران ایجاد کند حتما باید تحت مقررات باشد.

    دژپسند در ادامه اظهار داشت: برای جبران کوتاهی‌ها در صنعت فین‌تک، لازم است با مشارکت بانک مرکزی، بورس، بیمه، گمرک و بهبود فضای کسب و کار کمیته راهبری ایجاد کنیم و تسهیل کننده و التزام بخش باشد.

    وی با بیان اینکه باور امروز دولت این است که ما بسیاری از مشکلات را با فناوری‌ها نو می‌توانیم حل کنیم، گفت: جلسات مقام معظم رهبری با فعالان حوزه فناوری و تاکیدات رئیس‌جمهور بر پیگیری مباحث فناوری نشان‌دهنده رویکرد مثبت حاکمیت به فناوری‌های نو است.

    دژپسند همچنین افزود: باید پیش‌نویس اقتصاد هوشمند و بهبود فضای کسب و کار را برای حوزه فناوری‌ها تهیه کنیم و در جلسه بعدی با فعالان این حوزه بر اساس آن صحبت کنیم.

    برچسب ها