عصر خودرو

انجام نخستین درجه‌بندی صندوق‌های با درآمد ثابت در ایران

« صندوق امین آشنا ایرانیان» در سکوی نخست ایستاد

عصر بازار- نخستین درجه‌بندی صندوق‌های با درآمد ثابت برای صندوق امین آشنا ایرانیان انجام و این صندوق موفق به کسب ۵ ستاره به عنوان بالاترین رتبه شد.

« صندوق امین آشنا ایرانیان» در سکوی نخست ایستاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از روابط عمومی شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان، قاسم‌ محسنی،‌ مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان در خصوص اطلاعات افشا شده در این درجه بندی‌ گفت: «اطلاعاتی مثل زمان تقسیم سود، محل درآمد آن، اعلام ترکیب دارایی‌ها و توضیح آنکه که در کجا بیشترین تمرکز را داشته‌اند، توزیع ریسک تمرکز و ترکیب دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری و...، بخشی از اطلاعاتی است که برای این صندوق و در هر بار درجه‌بندی برای اطلاع سرمایه‌گذاران منتشر و اعلام عمومی خواهد شد.
    محسنی در مورد روش انجام این رتبه‌بندی ادامه داد: این متدولوژی را از شریک خارجی‌مان پاکستان گرفته‌ایم. روش‌های دیگری مثل مورنینگ استار، شارپ، ترینور و... هم وجود دارد، با یک کار تحقیقاتی متوجه شدیم متدولوژی JCR-VIS تا کنون استفاده نشده بنابراین پس از راستی آزمایی و مقایسه با متدولوژی‌ها و دریافت نتایج قابل قبول با تغییراتی جزئی از آن برای کار استفاده کرده و به نوعی آن را بومی کردیم.
    وی افزود: تغییر در روش بی‌مقیاس کردن بود. آنها برای بی مقیاس کردن داده‌ها از میانگین استفاده می‌کنند، ما از روش فازی استفاده کردیم چون اگر بخواهیم دو متغیر مثل ریسک و بازدهی و ریسک تمرکز را ترکیب کنیم از آنجایی که مقیاس‌های متفاوتی دارند باید اول بی مقیاس شوند و بعد با هم ترکیب شوند، بنابراین ما از روش فازی استفاده کرده‌ایم چون فکر می‌کنیم قوی‌تر از میانگین عمل می‌کند. تغییر دیگر اینکه ریسک تمرکز را به متدولوژی اضافه کردیم علت هم این بود که صندوق‌های حاضر در بازار سرمایه بسیار متمرکز کار می‌کنند البته علت این می تواند خود بازار باشد چون اوراق زیادی نداریم که کار را متنوع بکنند.
    در ادامه مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری برهان در مورد ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیان کرد: در حال حاضر از 63 صندوق هم گروه، 53 صندوق ریسک تمرکز «بسیار زیاد» دارند که معادل 84 درصد است از این تعداد در 9 مورد ریسک تمرکز، «زیاد» و در یک مورد «متوسط» است و اصلا ریسک تمرکز «کم» و « بسیار کم» نداریم.
    محسنی همچنین با اشاره به صندوق امین آشنا به عنوان اولین صندوق درجه‌بندی شده در بازار سرمایه اظهار کرد: این صندوق اولین نهاد در بازار سرمایه است که کار درجه ‌بندی آن انجام شده است؛ تا کنون 7 صندوق دیگر برای انجام درجه‌بندی درخواست داده‌اند که کارها درحال انجام است و تا انتهای سال 3مورد را به صورت نهایی اعلام خواهیم کرد. اما تاکنون بابت رتبه بندی اعتباری چندان استقبالی ندیده‌ایم.
    محسنی اضافه کرد: شاید نگران این هستند که رتبه‌ها کم شود یا اینکه به اصطلاح هیچ مزیتی برایشان نداشته باشد. چون با رتبه بندی باید بتوانند اوراقی را منتشر کنند و بانک‌ها به آن رتبه بندی اعتباری توجه کنند و تسهیلات بهتری بدهند، حتی در تسهیلات اعتباری هم تاثیرگذار است اما تا این موارد تعریف نشده باشد، اولین سوالشان این است که انجام رتبه بندی چه مزیتی دارد؟ می‌گوییم شما فعلا شفافیت را داشته باشید و این چیزی است که علاقه ای هم به آن ندارند.

    برچسب ها