عصر خودرو

با خوداتکایی کشور در تولید گندم و شکر؛

جلوگیری از خروج ۳ میلیارد دلار ارز از کشور

عصر بازار- معاون وزیر جهاد کشاورزی: با خوداتکایی در تولید گندم و شکر از خروج ۳ میلیارد دلار ارز کشور جلوگیری شد.

جلوگیری از خروج ۳ میلیارد دلار ارز از کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از­ وزارت جهاد کشاورزی، ­عبدالمهدی بخشنده امروز پنجشنبه در گردهمایی معاونین برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها که در مرکز آموزش عالی امام خمینی­ برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به شرایط تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، تامین و توزیع مناسب نهاده‌های تولید و کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم از اولویت‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی است.

    وی گفت: سران نظام سلطه، در جمع بندی‌های داخلی خودشان اعلام کرده بودندکه­ در ­مدت 3 ماه در بازار ایران قحطی ایجاد خواهیم کرد و با توجه به کمبود اجناس و ارزاق در بازار، مشکلات جدی برای ایران ایجاد خواهد شد، اما در حال حاضر انبار‌ها و ذخایر راهبردی ما پر است و 10 قلم کالای اساسی مردم به وفور موجود است ­و از این بابت هیچ نگرانی وجود ندارد.

    معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر­جهاد کشاورزی اضافه کرد: ­با برنامه ریزی‌های مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، با­­خوداتکایی کشور در تولید گندم و شکر، نیازی به ورادات این محصولات وجود ندارد و اگر موضوع خودکفایی در وزارت جهاد کشاورزی با جدیت پیگیری نمی‌شد و نیاز به واردات این محصولات بود و در شرایط کنونی حداقل 3 میلیارد دلار از منابع ارزی ما هزینه واردات این محصولات می‌شد.

    وی در ادامه به بازار گوشت قرمز اشاره کرد و گفت: با کیفیت‌ترین گوشتی که در بازار اروپا و روسیه نیز مصرف می‌شود از کشور برزیل وارد می‌شود و در 11 ماه گذشته نیز گوشت منجمد گوساله برزیلی برای ­مصرف خانوار‌ها تامین شده است.

    بخشنده تصریح کرد: در حال حاضر 97 شرکت از 13 کشور، گوشت گرم گوسفندی را به کشور وارد می‌کنند که با توجه به سیستم پیشرفته لجستیک و خطوط هواپیمایی و کشتارگاه‌های مجهز کشور استرالیا، 70 درصد آن از این کشور تامین می‌شود و روزانه شاهد واردات 100 تن گوشت گرم صرفاً­­از این کشور هستیم.

    وی افزود: مشکلاتی که در سیستم توزیع مشاهده می‌شود ناشی از ضعف در تأمین نیست و خارج از وظایف محوله مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است که برای رفع این مشکل در ستاد تنظیم بازار مقرر شد توزیع گوشت هدفمند شود.

    بخشنده، قاچاق دام از مرز‌های غربی و جنوبی کشور را عاملی مهم در افزایش قیمت گوشت دانست و گفت: در حال حاضر در بغداد گوشت گوسفندی به قیمت 165 هزار تومان و در اقلیم کردستان عراق 140 هزار تومان معامله می‌شود که این کشف قیمت بر نرخ گوشت در داخل تاثیر داشته است.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ­­با تاکید بر این که قیمت خرده فروشی مرغ برای مصرف کننده 11 هزار و 500 تومان است، ­ افزود: بر اساس قیمت نهاده‌ها و محاسبه سود تولید کننده، قیمت مرغ زنده برای مرغدار بیش از 8000 تا­­8500 نیست.

    بخشنده­ در ادامه به وضعیت بودجه این وزارت در سال 98 اشاره کرد و گفت: تخصیص 400 میلیون دلار برای سامانه‌های نوین آبیاری، 1500 میلیارد تومان برای آبخیزداری و 1000 میلیارد تومان برای بیابان زدایی از مهمترین اعتبارات مصوب وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال آینده است.

    وی­ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بر مبنای ارائه تسهیلات به تولید کنندگان را از مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی طی سال آتی عنوان و تاکید کرد: در بررسی و تصویب تسهیلات و تخصیص اعتبارات به تولید کنندگان، به توجیه اقتصادی طرح‌ها و هدف گذاری جهت استمرار سرمایه گذاری و تولید توجه ویژه شود.

    معاون وزیر­­جهاد کشاورزی در ادامه نزولات جوی طی سالجاری را مناسب ارزیابی کرد و با ابراز امیدواری در خصوص استمرار آن در بهار سال آینده گفت: به لطف خدا و همت کشاورزان در تولید غلات، گندم، جو و علوفه مشکل خاصی نداریم و تولید خوبی خواهیم داشت.

    بخشنده ادامه داد: مردم ما در دوران دفاع مقدس روز‌های سختی را پشت سر گذاشته است و ان شاء الله­ از این پیچ سخت شرایط جنگ اقتصادی، با سربلندی عبور خواهیم کرد؛ توانمندی و تجربه این کار را داریم و با کمک هم و حمایت بزرگان باید ایستاد و کار کرد.

    برچسب ها