عصر خودرو

سوپرنفتکش‌ها برنده اصلی تحریم نفتی آمریکا علیه ایران هستند

عصر بازار- در آستانه تحریم نفتی ایران و به دلیل بروز تغییر و تحولات در نقل و انتقال نفت از خاورمیانه اجاره نفتکش ها برای مسیر خاورمیانه به چین طی یک ماه گذشته حدود ۳ برابر شده است.

سوپرنفتکش‌ها برنده اصلی تحریم نفتی آمریکا علیه ایران هستند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، تولید بیشتر نفت اوپک و سفرهای دریایی طولانی تر صاحبان کشتی‌ها را به روزهای خوب بازگردانده است .
    درست یک ماه پیش اجاره یک سوپرنفتکش برای مسیر خاورمیانه خلیج فارس به چین، روزی 18 هزار دلار بود. این مقدار در هفته جاری به بیش از 51 هزار دلار در روز رسید که بالاترین حد از اوایل سال 2017 بوده است. دلیل این افزایش قیمت این است که با تقاضای زیاد چینی ها و افزایش تولید اوپک و متحدانش به خاطر تحریم‌های قریب‌الوقوع صادرات نفت ایران، به شدت از کشتی‌هایی که ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت را در اقیانوس دارند استفاده می شود .
    قبل از آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران در 4 نوامبر، تولید کشورهای منطقه خلیج فارس افزایش یافته است. عربستان هفته گذشته اعلام کرد که« اوپک در حال تولید با بالاترین ظرفیت خود است». با صادرات فراوان آمریکا به آسیا و افزایش جریان صادرات به چین از آفریقای غربی و برزیل، مالکان کشتی ها سود زیادی می برند .
    پدی راجرز ،رئیس انتورپ، یک شرکت اروپایی مالک نفتکش در بلژیک گفت:« بسیاری از کسانی که نفت خام ایران را در آخرین دور تحریم های ایران می بردند، این بار این کار را نمی کنند. با این که تصور می‌شد تقاضای نفت کم میشود ولی همچنان بالاست و مهمتر اینکه کشتی‌ها مسافت های طولانی تری را طی می کنند» .
    در حالی که کاهش تولید اوپک و متحدانش در آغاز سال گذشته میلادی، تلنگری برای غول‌های نفتی بود ولی این بار بیشتر بر دوش مالکان کشتی ها سنگینی می کرد که ناوگانی از کشتی هایشان برای حمل محموله های کمتر رقابت می‌کردند. حالا به نظر می رسد بازار آنها رونق گرفته است.تولیدکنندگان دوباره عرضه نفت را افزایش دادند و کشتی ها شاهد مسافت های بیشتر و تراکم بیشتری هستند .
    مثلا سفر یک سوپرنفتکش از ایران به کره جنوبی 3 هفته طول می‌کشد، در حالی که از اروپای شمال شرقی چهل روز و از خلیج آمریکا 8 هفته است .
    کرایه حمل بار با افزایش تقاضا در خاورمیانه و آفریقای غربی بالا رفته است. به نظر می‌رسد با ثبت سفارش برای اوایل نوامبر این کرایه ها باز هم بالاتر بروند .
    تحلیلگران بلومبرگ گفتند:« به نظر می رسد بازار با افزایش فصلی تولید اوپک، تحریم‌های ایران و افزایش مسیر حرکت کشتی ها، دشواری هایش را پشت سر گذاشته باشد» .

    برچسب ها