مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران:

مجوز فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب سالانه در بورس اخذ شد

عصر بازار- مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران گفت: برای فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب سالانه در بورس مجوز اخذ شده است.

سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴:۰۰

مجوز فروش ۱۰ میلیون مترمکعب پساب سالانه در بورس اخذ شد

به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت نیرو، عباسعلی مصرزاده با بیان اینکه نخستین مجوز اخذ شده برای 10 میلیون مترمکعب پساب در سال است، خاطرنشان کرد: هر میزان صنایع مصارف غیرشرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند، این پساب در شهر تهران به‌اندازه کافی وجود دارد و می‌تواند نیاز کل صنایع را در این بخش تأمین کند.

وی ادامه داد: صنایعی که پایین‌دست تصفیه‌خانه‌های ما قرار می‌گیرند برای تأمین نیاز 100 درصد آن‌ها پساب وجود دارد و مشکلی ازاین‌جهت وجود ندارد

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران افزود: بستر و زیرساخت فراهم شده عرضه پساب در بازار بورس می‌تواند شروع خوبی برای تسری به این هدف باشد.

مصرزاده با بیان اینکه وزارت نیرو قصد دارد تجربه برق در بازار بورس را در بخش آب هم تعمیم دهد، گفت: در مرحله نخست حجم پسابی را که واگذار می‌کنیم، در تابلوی بورس عرضه می‌شود و خریدار همین حجم را در بستر بورس از ما خریداری می‌کند.

وی ادامه داد: براین‌اساس مشابه برق، قصد داریم گواهی هم عرضه کنیم و با منابع مالی حاصل از آن، علاوه بر ایجاد بخشی از زیرساخت‌ها، تأسیسات فاضلاب را هم توسعه دهیم.

مدیرعامل فاضلاب تهران با بیان اینکه سازه‌ها و تأسیسات شبکه جمع‌آوری فاضلاب تماماً زیر زمین دفن می‌شود و روی زمین هیچ‌چیزی مشاهده نمی‌شود، گفت: براین‌اساس مصالح ساختمانی زیادی در زیر زمین دفن شده که قابل‌مشاهده نیست و خروجی آن دریچه‌ای هم سطح آسفالت شده که از کنار آن رد می‌شویم و در قسمت پایین دیده نمی‌شود.

مصرزاده ادامه داد: امروز که در خیابان قدم می‌زنید، دریچه منهول دار در محل‌هایی که شبکه فاضلاب کار شده، قابل‌مشاهده است، ما در خطوط اصلی و انتقال و تونل‌ها، سازه‌های بزرگی را زیر زمین ایجاد کردیم که بتواند جریان فاضلاب را در زیر زمین کنترل و یا نحوه انتقال را هدایت کند.

وی با اشاره به وجود گازها و آلودگی در فاضلاب که قابل‌مشاهده نیست، خاطرنشان کرد: در هنگام ساخت تونل فاضلاب تهران، به‌راحتی ماشین می‌توانست در داخل آن تردد کند و به‌محض ورود فاضلاب قابل‌مشاهده نیست که چه تأسیسات و مصالحی به‌کاررفته که توانسته این حجم از فاضلاب را در زیرزمین و خیابان‌ها منتقل و وارد تصفیه‌خانه کند که اگر این تأسیسات روی زمین قرار می‌گرفت، معادل یک ساختمان شش طبقه سر هر چهارراه بود و چنانچه برای همه قابل‌مشاهده بود، متوجه می‌شدند چه‌کار بزرگی اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران درباره روش‌های گندزدایی فاضلاب، گفت: گندزدایی فاضلاب همانند آب با روش‌های متداولی که در دنیا هم مرسوم هست از جمله کلرزنی، اشعه یو وی و ازن زنی انجام می‌شود.

مصرزاده ادامه داد: به‌عنوان‌مثال بخشی از تصفیه‌خانه جنوب تهران با گاز کلر، بخشی هم با اشعه یو وی و بخشی هم در تصفیه‌خانه‌های محلی با آب‌ژاول و در بخش‌هایی از کشور با کلر مایع گندزدایی انجام می‌شود.
وی افزود: در تصفیه فاضلاب همانند آب برای اطمینان از کیفیت پسابی که از تصفیه‌خانه خارج می‌شود متناسب با نوع استفاده‌ای که برای آن پیش‌بینی‌شده، استاندارد تعریف و ابلاغ شده است و بر اساس این استاندارد محیط‌زیست کشور مشخص می‌شود که برای استفاده در بخش کشاورزی، صنعت، تخلیه آب سطحی یا تغذیه آب‌ها هرکدام به چه درجه از تصفیه باید برسد.

مدیرعامل فاضلاب تهران با بیان اینکه این استاندارد شاخص‌ها و مولفه‌های متعددی دارد که توسط آزمایشگاه‌های معتبر کنترل می‌شود، گفت: همان‌طور که آب قابلیت شرب پیدا می‌کند، وزارت بهداشت به‌عنوان دستگاه ناظر بر فعالیت‌های وزارت نیرو، ضمن نمونه‌برداری و انجام تست در آزمایشگاه‌های این وزارتخانه، چنانچه بار آلودگی داشته باشد، انعکاس می‌دهد و اگر در چارچوب استاندارد باشد مشکلی برای شرب وجود ندارد.

مصرزاده درباره بند «ع» تبصره 8 قانون بودجه سال 1402 و الزام استفاده از پساب در صنایع برای نخستین‌بار افزود: براین‌اساس در محل‌هایی که پساب وجود دارد، برداشت آب از منابع زیرزمینی و سدی برای مصارفی به جزء بهداشتی و شرب باید محدود شود.

وی ادامه داد: با این رویکرد وزارت نیرو باتوجه‌به تشدید منابع آبی در کل کشور می‌تواند با استفاده از این ظرفیت قانونی بخش صنعت را به استفاده از پساب مجاب کند که این امر به برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و ایجاد ارزش‌افزوده کمک می‌کند و علاوه بر این، موجب افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت این منابع آبی می‌شود. این در حالی است که چنانچه در بخش کشاورزی از آب‌های تجدیدپذیر راندمان استفاده از آب خیلی مطلوب نباشد و به انواع مختلفی دچار هدررفت می‌شود.

پساب خروجی تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کل کشور تحت کنترل است
مدیرعامل شرکت فاضلاب شهر تهران با بیان اینکه اکنون 250 میلیون مترمکعب در سال پسابی است که از تصفیه‌خانه خارج و عمده آن برای کشاورزی دشت ورامین و بخشی در ری اختصاص پیدا می‌کند، گفت: این در حالی است که پساب خروجی تمام تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در کل کشور تحت کنترل است و سازمان حفاظت از محیط‌زیست مسئولیت کنترل کیفیت پساب را دارد.

مصرزاده افزود: از طرفی شرکت‌های آب و فاضلاب هم به آزمایشگاه و کارشناسان خبره مجهز هستند و بعد از کنترل دستگاه نظارتی خارج از مجموعه وزارت نیرو، کنترل‌های ثانویه دارند و در صورت مواجه با مشکل، اعلام اخطار می‌کنند تا اصلاحات لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه نزدیک به 20 میلیون مترمکعب از پساب اختصاص به صنعت دارد، گفت: پالایشگاه تهران برای مصارف صنعتی خودش غیر از مصارف شرب و بهداشتی از این پساب استفاده می‌کند.

مصرزاده با بیان اینکه رویکرد کنونی این است که استفاده از پساب در صنعت روزبه‌روز رشد داشته باشد، ادامه داد: به‌زودی صنایع زیادی در جنوب تهران با مجموعه شرکت‌های آب و فاضلاب برای استفاده از پساب در نیازهای صنعتی خودشان قرارداد امضا خواهند کرد.

وی با اشاره به واگذاری و فروش پساب در بستر بورس، خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب تهران به‌عنوان شرکت پیشرو و تنها شرکت تخصصی در زمینه احداث و بهره‌برداری فاضلاب در کشور، همانند شرکت برق، بازار واگذاری و فروش پساب را در بستر بورس فراهم کرد و از ابتدای سال 1402 تمام مجوزهای قانونی اخذ شد و اکنون آمادگی صددرصدی برای عرضه در بازار بورس وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران افزود: این موضوع در سال 1403 با حضور وزیر نیرو رونمایی می‌شود و به علت فراهم‌کردن بستر مناسب برای واگذاری استفاده‌کنندگان این محصول، نوید رشد و توسعه خوبی در آینده خواهد بود.

برچسب ها

بورسپساب
مطالب مرتبط بیشتر
برگشت به بالا