عصر خودرو

زیان امسال بورس دوبرابر شد

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران دیروز چهره‌ای کاملا منفی داشت و شاخص کل با افت ۴۱۳ واحدی پس از ۱۹ روز کاری متوالی، کانال ۶۲ هزار واحدی را ترک کرد.

زیان امسال بورس دوبرابر شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که افت شدید قیمت‌ها در بازار جهانی همچنان در روز جمعه ادامه داشت.افزایش نرخ بهره آمریکا در این میان خود تاثیری جدی بر مواد خام داشته و همین مساله نیز در بورس تهران که بیشتر ارزش آن وابسته به شرکت‌های فروشنده مواد خام است تاثیری پر رنگ داشت تا زیان معامله‌گران در سال جاری که تا روز چهارشنبه معادل 6/ 0درصد بود، به 28/ 1 درصد برسد.

    دیروز در گروه خودرویی همزمان با حضور دکتر جهانگیری و هیات عالی رتبه‌ای از کشور ایران در الجزایر قرارداد تولید سالانه 20 هزار دستگاه انواع محصولات گروه خودروسازی سایپا در این کشور امضا شد. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: بر اساس این قرارداد که با یک شرکت الجزایری به امضا رسیده است تولید پنج نوع محصولات گروه خودروسازی سایپا شامل ایکس 100،‌ تیبای 1 و 2، ساینا و پراید در الجزایر از میانه سال 2016 آغاز می‌شود. در گروه خودرویی تولید 10 مدل خودروی سنگین در خودروسازان داخلی متوقف شد. در آبان ماه امسال تولید کامیون باری بنز L1924 ایران خودرو دیزل با کاهش صد درصدی از 103 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافت. همچنین تولید کامیون کشنده بنز AXOR 1843 ایران خودرو دیزل با کاهش صد درصدی از 12 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافت.در این مدت تولید کشنده T375(4*2 )سایپا دیزل با کاهش صد درصدی از 336 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافت.تولید کشنده NT4(6*4 ) سایپا دیزل با کاهش صد درصدی از 17 دستگاه در آبان 1393 به صفر کاهش یافت. در گروه معدنی مدیرعامل بورس کالا با اعلام شرط بورسی شدن سنگ‌آهن از برنامه پذیرش کامل معاملات این محصول خبر داد. حامد سلطانی‌نژاد با استقبال از پیشنهاد عضو هیات مدیره سازمان بورس مبنی بر ورود سنگ‌آهن به بورس کالا برای رفع مشکلات قیمت‌گذاری این محصول، به معامله سنگ‌آهن در تالار صادراتی این بازار اشاره کرد و گفت: شرط معامله سنگ‌آهن در بورس کالا خروج این محصول از شمول قیمت‌گذاری دولتی است.

    وی در پاسخ به نگرانی‌های سلب حمایت‌های دولتی از سنگ‌آهن با قیمت‌گذاری این محصول در بورس کالا گفت: شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن خصوصی شده‌اند، کشف قیمت این محصول می‌تواند به تناسب عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران صورت گیرد. اما اگر قرار به اعطای یارانه این محصول است می‌توان به‌طور مستقیم به تولید‌کننده محصول پایین‌دستی داد.  در گروه فلزی ذوب آهن اصفهان طی 8 ماه گذشته قادر به فروش بیش از 6/ 1 میلیون تن محصول به ارزش 4/ 2 هزار میلیارد تومان شده است. براساس آمار، ذوب‌آهن طی آبان ماه قادر به فروش بیش از 28/ 2 میلیارد تومانی و در 8 ماه سال بیش از 4/ 2 هزار میلیارد تومانی محصولات شده است. این شرکت طی 8 ماه امسال در برابر تولید یک میلیون و 468هزار و 324 تن، اقدام به فروش یک میلیون و 686 هزار و 685 تنی کرده است. در گروه پتروشیمی وقوع انفجار در شرکت مارون باعث ارسال نامه شفاف‌سازی از سوی مدیرعامل این شرکت شد تا براساس اعلام وی این حادثه هیچ تاثیری در سود مارون برای سال جاری نداشته باشد.

    در گروه نهادهای مالی شرکت فرابورس هم برنامه افزایش سرمایه 10 میلیارد تومانی از محل سود انباشته را اعلام کرد. این شرکت بعد از مصوبه 12 آبان هیات‌مدیره، گزارش توجیهی افزایش سرمایه 10 میلیارد تومانی از محل سود انباشته را به حسابرس ارسال کرده تا در صورت موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع فوق‌العاده، سرمایه اسمی را از 40 به 50 میلیارد تومان برساند تا قادر به تامین زیرساخت‌های توسعه بازارها و ابزارها باشد.


     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها