عصر خودرو

انتقاد چین از سیاست‌های تجاری خودخواهانه آمریکا

عصر بازار- رئیس جمهور چین که کشورش درگیر اختلاف تجاری عمیق با آمریکا است، سیاست‌های خودخواهانه و تنگ‌نظرانه تجاری را مورد انتقاد قرار داد و خواستار ایجاد یک اقتصاد جهانی آزاد شد.

انتقاد چین از سیاست‌های تجاری خودخواهانه آمریکا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در دیدار سازمان همکاری شانگهای که یک بلوک امنیت منطقه‌ای به رهبری چین و روسیه است، از آمریکا نام نبرد.

    وی در این سخنرانی در شهر بندری کینگدائو گفت: ما سیاست‌های خودخواهانه، کوته‌نظر و بسته را رد کرده و از مقررات سازمان تجارت جهانی که یک سیستم تجاری چند جانبه است، حمایت می‌کنیم و یک اقتصاد جهانی آزاد را بنا می‌گذاریم.

    چین با هدف کاهش کسری تجاری 375 میلیارد دلاری واشنگتن با پکن، اخیرا موافقت کرده بود خرید کالاهای انرژی و کشاورزی از آمریکا را افزایش دهد اما آنچه که به نظر می‌رسید که یک مصالحه تجاری میان پکن و واشنگتن است، پس از این‌که کاخ سفید اعلام کرد تهدیدهای خود علیه فعال کردن تعرفه‌ها روی واردات 50 میلیارد دلار کالای چینی را پیگیری کرده و همچنین محدودیت‌هایی را روی سرمایه‌گذاری‌های چینی در آمریکا و کنترل‌های صادراتی شدیدتر اعمال می‌کند، شکسته شده است. آمریکا و چین یکدیگر را به اعمال تعرفه‌هایی به ارزش 150 میلیارد دلار روی کالاهای یکدیگر تهدید کرده‌اند و همزمان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش می‌کند پکن را وادار کند اقتصاد خود را بیشتر گشوده و با واردات بیشتر کالاهای آمریکایی، کسری تجاری عظیم آمریکا با چین را کاهش دهد.

    سخنرانی شی چند ساعت پس از این صورت گرفت که ترامپ امضای خود را از پای بیانیه گروه هفت پس گرفت و آن چه را که به نظر می‌رسید یک توافق شکننده در مورد اختلاف تجاری میان واشنگتن و متحدان بزرگش است، به دور افکند.

    رئیس جمهور چین گفت: ما باید تفکر جنگ سرد را کنار بگذاریم. ما به اقداماتی که یک کشور بر مبنای امنیت خود به بهای امنیت سایر کشورها انجام می‌دهد، معترض هستیم.

    سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 بر مبنای نگرانی‌های امنیتی در چین، روسیه و سراسر آسیای مرکزی تاسیس شد. این سازمان دو عضو جدید شامل هند و پاکستان را در سال گذشته پذیرفت و ایران نیز خواستار ملحق شدن به آن شده است. تهران در حال حاضر یک ناظر به شمار رفته و عضو کامل سازمان همکاری شانگهای که شامل چهار جمهوری آسیای مرکزی شوروی سابق است، نیست.

    رئیس جمهور چین همچنین اظهار کرد: کشورش تحت چهارچوبی که از سوی کشورهای سازمان همکاری شانگهای شکل گرفته، معادل 30 میلیارد یوان (4.7 میلیارد دلار) وام عرضه خواهد کرد.

    برچسب ها