عصر خودرو

نخست‌وزیر سنگاپور:

تنش تجاری میان چین و آمریکا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کشورهای جنوب‌شرقی آسیا است

عصر بازار- نخست‌وزیر سنگاپور در افتتاحیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا گفت که نظام تجاری چندجانبه و قانون‌مدار تحت فشار قرار گرفته، چراکه بسیاری از کشورها به‌خاطر شرایط سیاسی به بازار آزاد پشت کرده‌اند. نخست‌وزیر سنگاپور از نظام چندجانبه تجاری دفاع کرد و گفت که همین نظام سبب رشد کشورهای عضو آسه‌آن شده است.

تنش تجاری میان چین و آمریکا یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کشورهای جنوب‌شرقی آسیا است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، «لی هسین لونگ»، نخست‌وزیر سنگاپور، گفت که تنش تجاری میان چین و ایالات متحده یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های کشورهای جنوب‌شرقی آسیا است.

    نخست‌وزیر سنگاپور در افتتاحیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) از نگرانی خود پرده برداشت. برای بسیاری از کشورهای این منطقه چین و آمریکا شرکای تجاری برتر هستند.

    او در سی و دومین نشست این سازمان به اعضا گفت: «به طور اخص، تنش اخیر تجاری میان آمریکا و چین موجب نگرانی‌هایی شده است.»

    دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تهدید به اعمال تعرفه‌هایی به ارزش بیش از 150 میلیارد دلار بر واردات کالا از چین کرده است و پکن نیز وعده داده که اقدام مشابهی را در مورد واردات از آمریکا اعمال کند.

    لی هسیون لونگ روز شنبه گفت که نظام تجاری چندجانبه و قانون‌مدار تحت فشار قرار گرفته، چراکه بسیاری از کشورها به‌خاطر شرایط سیاسی به بازار آزاد پشت کرده‌اند. نخست‌وزیر سنگاپور از نظام چندجانبه تجاری دفاع کرد و گفت که همین نظام سبب رشد کشورهای عضو آسه‌آن شده است.

    بحران انسانی میانمار و تنش‌های امنیتی در دریای جنوبی چین، نیز در دستور کار این جلسه قرار داشت، اما مشخص نیست که تا چه اندازه بتوان در مورد این مسائل قدم‌های مؤثر برداشت.

    وضعیت استان راخین در غرب میانمار یکی از چالش‌های بزرگ پیش روی اجلاس آسه‌آن است. صدها هزار نفر از اقلیت مسلمان روهینگیا پس از حمله نظامی به این استان به بنگلادش گریختند.

    آسه‌آن که بیش از نیم قرن پیش تشکیل شد، در رابطه با مسائل موجود در منطقه با چالش‌هایی روبروست چراکه تمام اعضای این مجمع در رابطه با دخالت در مسائلی داخلی اعضا بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

    سنگاپور در سال جاری ریاست این مجمع را برعهده دارد؛ میانمار، لائوس، کامبوج، فیلیپین، تایلند، اندونزی، مالزی، برونئی و ویتنام از دیگر اعضای آسه‌آن هستند.

    به گفته لی اعضای آسه‌آن به‌تنهایی نمی‌توانند تاثیری بر چالش‌های داخلی و بین‌المللی بگذارند و از دیگر اعضا خواسته تا برای اثرگذاری با یکدیگر همکاری داشته باشند.

    مقابله با حمله‌های سایبری و افراطی‌گری و همچنین گسترش تجارت و نظام پرداختی الکترونیکی در مرزهای کشورهای عضو از دیگر مضامین پیش روی اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا است.

    آسه‌آن همچنین مشغول کار بر روی مدلی از معاهده استرداد و مذاکره بر سر مجموعه قوانینی با چین است تا تنش را با چین در رابطه با دریای چین جنوبی بکاهد. دریای جنوبی چین یکی از ناپایدارترین نقاط حساس و یکی از شلوغ‌ترین گذرگاه‌های آبی است.

    برچسب ها