عصر خودرو

مجری طرح گندم بیان کرد :

میزان خرید گندم، ۸ درصد افزایش خواهد یافت

عصر بازار- مجری طرح گندم گفت: برآورد می‌شود امسال میزان خرید گندم در مقایسه با سال قبل، ۸ درصد افزایش یابد.

میزان خرید گندم، ۸ درصد افزایش خواهد یافت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم ، از آغاز برداشت گندم در بندرعباس و هرمزگان در چند روز آینده خبر داد و گفت: شرکت غله بازرگانی دولتی، مشابه سال گذشته از طریق سامانه کار خرید را انجام می دهد و در نهایت منتظر اعلام نظر قطعی قیمت خرید تضمینی گندم از شورای اقتصاد هستیم.

    وی با اشاره به اینکه 16 درصد حجم خرید در اردیبشهت ماه صورت می‌گیرد، افزود: در ماه های خرداد، تیر و مرداد میزان خرید به اوج خود خواهد رسید.

    اسفندیاری پور ادامه داد: برآورد کلی تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهتر است و در صورت ادامه بارش در فصل زراعی، پیش بینی می شود تولید مد نظر تحقق یابد.

    مجری طرح گندم با اشاره به اینکه گندم در مناطق اقلیم سرد در مرحله پنجه زنی و شروع برداشت است، بیان کرد: با توجه به آنکه سه میلیون و 700 هزار هکتار معادل 67 درصد کشت در مناطق دیم زارهاست؛ بنابراین نیاز شدیدی به بارش‌های بهاره داریم.

    وی در خصوص مبارزه با آفت سن گندم در اکثر استانهای کشور گفت: کشاورزان در استان‌های شمالی گلستان، مازندران و دشت مغان کارشناسان مشغول کنترل بیماری های گندم هستند، همچنین کارشناسان پهنه، توصیه های لازم را از نظر زمان مبارزه انجام دادند تا کارایی لازم اتفاق بیفتد.

    مشاور وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال میزان خرید در مقایسه با سال گذشته حداقل 8 درصد افزایش خواهد یابد؛ این در حالی است که بستر تولید بیشتر به شرایط مطلوب بارندگی، بستگی دارد.

    اسفندیاری پور ادامه داد: میزان بارندگی از اول سال زراعی تا 14 فروردین در مقایسه با سال گذشته 45 درصد کاهش داشت اما پراکنش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل مطلوب تر بوده است .

    وی با اشاره به اینکه هم اکنون گندم با نرخ 1300 تومان از کشاورزان خریداری می شود، بیان کرد: دستورالعمل خرید به شرکت غله وزارت جهاد استان ها و کمیته های خرید ابلاغ شده تا نرخ نهایی خرید تضمینی در سال زراعی 96-97 اعلام خواهد شد.

    به گفته این مقام مسئول؛ شورای اقتصاد حداقل معادل تورم باید نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام کند، چراکه کشاورزان در فضای کنونی اقتصاد مشغول تولید هستند و هزینه های تولید مطابق با شرایط تورم به کشاورزان تحمیل می شود.

    اسفندیاری پور تصریح کرد: رعایت حقوق کشاورزان و اعلام نرخ خرید تضمینی گندم مطابق با تورم ، دلگرمی کشاورزان به کشت و استمرار در خوداتکایی تولید را به همراه دارد؛ بنابراین از شورای اقتصاد انتظار می رود همانند 4 سال گذشته ار کشاورزان پشتیبانی شود تا کیفیت گندم تولیدی از نظر مقادیر و حجم تولید قابل قبول باشد.

    برچسب ها