عصر خودرو

دکتر نهاوندیان؛

اجرای برجام فصل جدیدی برای اقتصاد ایران است

عصر بازار: رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه با اجرای برجام فصل جدیدی برای اقتصاد ایران رقم خورده است ، گفت : با برداشته شدن دیوار تحریم های ظالمانه ما وارد یک صحنه جدید با مشخصه های تازه ای در بررسی ظرفیت اقتصادی ایران شده ایم.

اجرای برجام فصل جدیدی برای اقتصاد ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمد نهاوندیان درکنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم گفت: برجام محصول مذاکرات پیگیر، عالمانه و مستدل هیئت مذاکره کننده ایرانی با 1+5 بود.

    وی گفت: البته استفاده از این فرصت خود چالش جدیدی است زیرا صرفنظر از اینکه موانع برداشته شده است و راه ها به صورت دو سویه گشوده شده برای رسیدن به مقصد کافی نیست و تلاش عالمانه و مدبرانه می خواهد تا این فرصت به رشد پایدار تبدیل شود.

    نهاوندیان گفت: ایران برای آینده خود برنامه و اهداف روشنی دارد که رسیدن به رشد 8 درصدی در سند چشم انداز 20 ساله اعلام شده بود اما متاسفانه به دلیل عوامل مختلف در ده سال نخست چشم انداز محقق نشد اما ما عزم جدی داریم با یک حرکت رقابتی به این رشد دست یابیم.

    وی با بیان اینکه بر اساس برخی محاسبات برای رسیدن به این رشد سالانه به 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است ، گفت: با آنکه نرخ پس انداز در اقتصاد ایران قابل قبول است، اما بخشی از این سرمایه گذاری را می توان و باید با استفاده از تامین مالی خارجی کسب کرد.

    نهاوندیان اظهار داشت: سیاست جذب سرمایه خارجی برای تولید صادرات گرا یکی از نکات مورد تاکید و تصریح سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

    نهاوندیان با بیان اینکه اقتصاد ایران برغم مشکلات همیشه در امانت داری شاخص بوده است، گفت:‌ این گذشته پر اعتبار می تواند ضامن خوبی برای جذب سرمایه گذار خارجی باشد اما اقتصاد ایران متناسب با وزن و حجم خود از بازار سرمایه خارجی استفاده نکرده است.

    وی گفت‌: متاسفانه ما در دوره هایی شاهد نوسان و ابهام در فضای حقوقی و اقتصادی در ایران بوده ایم و این بی ثباتی در شاخص های اقتصاد کلان نظیر تورم های بالای 20 و 30 درصد جلوه گر بود.

    نهاوندیان افزود : با نگاهی به عملکرد دو سال اخیر می شود برای آینده تصویر روشن تر و قابل اعتمادتری ایجاد کرد و دولت به سهم خود تلاش می کند آرامش و ثبات در بازارها ایجاد کند.

    رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ظرفیت وسیع گردشگری در ایران گفت: هم اینک تعداد قابل توجه هتل 4 و 5 ستاره در شهرهای مختلف ایران در حال احداث است و تقاضا برای سرمایه گذاری در این زمینه فراوان است و صاحبان این صنعت می توانند از این ظرفیت به خوبی استفاده کنند.

     

    ادامه سیاست های آرامش بخش در بازار

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:‌ از التهابات سوزنده بازار ارز گذر کردیم و سیاست های ایجاد آ‌رامش در بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش نرخ تورم 40 به 13 درصدی ایران به گواهی صندوق بین المللی پول حرکتی اعجاب آور بود که می تواند مورد اتکا در بررسی بازارها و محاسبات اقتصاد ایران باشد، گفت:‌ ما همچنین از التهابات سوزنده بازار ارز گذر کردیم و سیاست های ایجاد آ‌رامش در بازار ادامه پیدا خواهد کرد.

    نهاوندیان در کنفرانس تامین مالی و جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران پساتحریم گفت: البته این آرامش، تحمیلی و این ثبات؛ دستوری نخواهد بود بلکه با اتکا به قواعد بازار و مکانیزم های تعادل بخشی رقابتی ادامه پیدا خواهد کرد .

    وی گفت: رویکرد سیاست گذاری اقتصادی دولت در آینده رقابتی کردن اقتصاد خواهد بود .

    نهاوندیان افزود: شکل تعیین نرخ به صورت شبه تبانی باعث می شد، هم مصرف کننده و هم تولیدکننده ناگزیر از استفاده خدماتی می شد که در مقایسه با خدمات خارجی گرانتر بود اما با رقابتی کردن بازار به این داستان پایان داده می شود.

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با پایین آمدن نرخ تورم در اقتصاد ایران واقعاً نرخ بازده سیستم بانکی برای سپرده گذار قابل قیاس با بازارهای جهانی نیست و اگر اقتصاد ما به بازارهای بین المللی متصل شود باید در این موضوع تعادل ایجاد شود تا هم شاهد رشد اقتصادی باشیم و هم منافع تولیدکننده و سپرده گذار تامین شود.

    وی خاطر نشان کرد: می توانیم با اتصال مدیریت شده به اقتصاد بین المللی به بهره وری خیلی بالاتر برسیم.

    رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: نظام بانکی ما باید خود را به تراز ارائه خدمات اقتصادهای دنیا برساند و بخش خصوصی ما نیز اگر می خواهد از اعتبارات بین المللی استفاد ه کند، باید حساب های خود را به نظارت های قابل قبول و اعتماد بین المللی ارتقا دهد.

    نهاوندیان گفت‌: همچنین موسسات حسابرسی داخلی باید با شرکت های مشابه خارجی همکاری لازم را داشته باشند و بنگاه های اقتصادی ما توان مذاکرات خود را بالا ببرند.

    رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت:‌ باید بنگاه های مشاوره ای حقوقی و سرمایه گذاری تخصصی در ایران تقویت شود و با بنگاه های مشابه بین المللی همکاری کند.

    وی گفت‌: این تصور نادرستی است که هر شرکت صنعتی در درون خود توان مذاکره، مشاوره و حسابرسی داشته باشد.

    نهاوندیان در بخش پایانی سخنرانی گفت: بانک های سرمایه گذاری دنیا نیز باید اقتصاد ایران را بشناسند و از ظرفیت های اطمینان بخش آن استفاده کنند.

    نهاوندیان گفت: اقتصاد ایران امید انگیزترین و پربازده ترین اقتصاد نوظهور جهان در چند دهه پیش رو خواهد بود اما آگاهی از این واقعیت در همه دنیا وجود ندارد.

    وی گفت‌: مشکل انباشتگی مقررات در اقتصاد ایران داریم و دولت عزم کرده است که حرکت پالایش و پیرایش قوانین و مقررات اقتصادی را با قوت ادامه دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها