عصر خودرو

بررسی افت‌وخیز بورس در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز روند صعودی بازار سهام؟

عصر بازار: هفته گذشته، بورس تهران به افت و خیزهای محدود خود در نزدیکی کانال ۶۳ هزار‌واحدی ادامه داد و در مجموع هفته، شاخص کل تقریباً بدون تغییر (رشد اندک ۰.۰۱درصدی) ماند.

آغاز روند صعودی بازار سهام؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰:۰۰

    هفته گذشته، بورس تهران به افت و خیزهای محدود خود در نزدیکی کانال 63 هزار‌واحدی ادامه داد و در مجموع هفته، شاخص کل تقریباً بدون تغییر (رشد اندک 0.01درصدی) ماند.

    این در شرایطی است که در زیر پوست تحولات این بازار، تحرکات مثبتی مشاهده می‌شد. به‌طوری که سهام، به ویژه آنهایی که ارزش بازار کمتری دارند روند نسبتاً مثبتی را در پیش گرفته‌اند که نمود آن را می‌توان در تغییرات شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان شرکت‌ها در محاسبه آن) رصد کرد.

    به عبارت دقیق‌تر، در شرایطی که ضعف معاملاتی کاملاً مشهود است، تغییرات قیمتی تک‌نمادها نوسانات محدود شاخص کل را رقم می‌زدند و شاخص کل چند روز مثبت و چند روز منفی، اما با دامنه محدود نوسان را تجربه کرد. این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن که به یک میزان از نمادها متاثر می‌شود روند مثبت‌تری را نشان می‌داد که بیان می‌کند در نمادهای کوچک‌تر، خریدارانی حضور یافته و رشد قیمت‌ها را سبب شده‌اند.

    برآیند عوامل مزبور نشان می‌دهد دو نوع نگاه در بازار سهام به چشم می‌خورد. نخستین گروه، افرادی هستند که به روی خوش رویدادهای اقتصادی-سیاسی توجه بیشتری دارند. این کارشناسان بر این باورند که رفع تحریم‌ها در ماه‌های آینده، در کنار بسته ضدرکود دولت که به صورت حساب‌شده‌ای می‌تواند با تحریک تقاضا همراه شود محرک‌هایی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور خواهند بود.

    در این شرایط، کارشناسان اثرگذاری بسته ضدرکود دولت را اگر به صورت صحیح و مطابق با زمان‌بندی ارائه‌شده انجام شود سریع‌تر می‌دانند، زیرا اجرایی شدن برجام زمان مشخصی ندارد و در خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها نیز اواسط دی‌ماه ارزیابی شده است.

    بنابراین، آنچه می‌تواند در کوتاه‌مدت رونق بازار سهام را سبب شود بسته ضدرکود دولت خواهد بود. از سوی دیگر، گروهی دیگر از معامله‌گران و کارشناسان هستند که به وضعیت فعلی اشاره دارند و اصلاح شرایط را در کوتاه‌مدت متصور نیستند. رکود شدید در اقتصاد که وضعیت شرکت‌های بورسی را به شدت با مشکل مواجه کرده است در کنار فرصت‌های امن سرمایه‌گذاری، مانع جذابیت بورس تهران شده است.

    این موضوع سبب شده است خریداران زیادی وارد بازار سهام نشوند و رشد قیمت‌ها به صورت پایدار مشاهده نشود. با این حال، این ارزیابی‌ها که به نظر می‌رسد طی چند ماه آینده به نفع یک سمت سنگینی کند می‌تواند آغازگر تغییر مسیر بورس تهران باشد. در این شرایط، نزدیک بودن قیمت سهام به کف بنیادی خود این گمانه را ایجاد می‌کند که آغاز یک روند صعودی می‌تواند سناریوی محتمل‌تری باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها