عصر خودرو

بعد از توافق با کشور چین ؛

عربستان و روسیه در سرمایه‌گذاری مشترک و حذف دلار به توافق رسیدند

عصر بازار- کشور عربستان بعد از همکاری یوآنی با کشور چین، با روسیه نیز در زمینه سرمایه گذاری به یک چارچوب مشترک دست یافته است که می تواند در حذف بیشتر دلار از تجارت انرژی این کشور نقشی مؤثر داشته باشد.

عربستان و روسیه در سرمایه‌گذاری مشترک و حذف دلار به توافق رسیدند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از پایگاه خبری اقتصاد مقاومتی، آمریکا توانسته است برای سال ها سلطه دلار بر قراردادهای نفتی را حفظ نماید و این مسئله کمک قابل توجهی به رواج دلار در تجارت جهانی و استفاده کشورها از دلار آمریکا به منظور ذخیره دارایی های خارجی خود داشته است.

    اما در سال های اخیر روند حذف دلار در خرید و فروش نفت آغاز شده و این حرکت کشورها آغاز فروپاشی نظام پترودلار را موجب شده است.

    در همین راستا کشور روسیه اعلام کرده است که با کشور عربستان در زمینه بخش انرژی به توافقات جدیدی دست یافته است. طبق اعلام مقامات سعودی پادشاه عربستان در چند روز آینده به روسیه سفر خواهد کرد و در دیدار با مقامات روسیه توافقات دو کشور در زمینه بخش انرژی نهایی خواهد شد.

    توافقات جدید بین دو کشور عربستان و روسیه شامل یک چارچوب سرمایه گذاری مشترک و اجرای پروژه های کارخانه ای خواهد بود. طبق این توافق دو کشور عربستان و روسیه قصد دارند یک صندوق سرمایه گذاری مشترک با سرمایه اولیه یک میلیارد دلار راه اندازی نمایند.

    طبق گفته کارشناسان قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین دو کشور عربستان و روسیه در حذف دلار از قراردادهای نفتی عربستان موثر خواهد بود.

    پیش از این کشور عربستان اعلام کرده بود که در توافق با کشور چین از یوآن این کشور در پروژه های سرمایه گذاری استفاده خواهد کرد و به سلطه دلار خاتمه خواهد داد. عربستان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به کشور چین است و همکاری یوآنی این دو کشور عملا به معنی حذف دلار از بخش قابل توجهی از روند فروش نفت عربستان به کشور چین خواهد بود.

    اکنون نیز کشور عربستان با روسیه، که دیگر کشور پیشرو در زمینه حذف دلار از بازار انرژی و همچنین تجارت جهانی است، نیز در زمینه سرمایه گذاری به یک چارچوب مشترک دست یافته است که می تواند در حذف بیشتر دلار از تجارت انرژی این کشور نقشی مؤثر داشته باشد.

    برچسب ها