عصر خودرو

اصلاح ظاهر پول در تغییر شاخص بازارهای مالی بی تاثیر است

عصر بازار- تغییر واحد پولی کشور از ریال به تومان موضوع تازه‌ای نیست و سالهاست مردم از واحد تومان در معاملات خود استفاده می‌کنند و با تایید مجلس اولین اقدامات برای تبدیل واحد صورت خواهد گرفت.

اصلاح ظاهر پول در تغییر شاخص بازارهای مالی بی تاثیر است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از میزان، این روز‌ها خبر تغییر در ظاهر پول کشور و خداحافظی با ریال تا جایی مطرح شد که در این رابطه کارشناسان نظرات متفاوتی را مطرح کردند.

    دراین بین عده ای از کارشناسان بانکی از بی تاثیر بودن این اقدام در بازار‌های مالی سخن گفتند و برخی موضوع هزینه بر بودن این اقدام را مطرح کردند.

    اما چندی پیش، ولی الله سیف در خصوص تبدیل ریال به تومان و حذف صفر از پول ملی گفته بود اینکه اسکناس‌ها هزینه‌های زیادی را ایجاد می‌کند به دور از واقعیت است و این گونه نیست که اسکناس‌های قدیمی را به یک باره حذف کنیم، بلکه قصد داریم به مرور زمان اسکناس‌ها را از چرخه خارج و اسکناس‌های جدید را روانه بازار کنیم.

    وی علت اصلی حذف صفر از پول ملی را تطبیق واقعیات پولی با ذهن مردم دانست و بر این موضوع تاکید کرد که همیشه مردم حرف از ریال می‌زنند، اما آنچه در ذهن شان بود، تومان است.

    در این رابطه حق شناس کارشناس اقتصادی  با بیان اینکه تنها تغییر در ظاهر پول‌ها ایجاد خواهد شد، تاکید کرد: با این تغییر تنها شکل پول کشور تغییر می‌کند و ماهیت آن حفظ می‌شود و به همین دلیل نیاید انتظار داشت که در بازار مالی و شاخص‌ها تغییر خاصی ایجاد شود.

    وی افزود: معمولا در کشور‌هایی که چند صفر از واحد پولی آن‌ها حذف شده با تورم‌های چند رقمی روبرو بوده اند، به همین دلیل در حال حاضر ضرورتی برای حذف صفر از پول ملی دیده نمی‌شود و از طرفی مردم غالب خرید‌های خود را با کارت‌های بانکی انجام می‌دهد و با این موضوع مشکلی ندارند.

    همچنین احمدی کارشناس مسائل اقتصادی در این باره عنوان کرد: حذف صفر از واحد پولی به تنهایی نمی‌تواند تغییر مهمی در اقتصاد کشور ایجاد کند و باید در کنار آن اتفاقات مهمی در شرایط اقتصادی کشور حاصل شود.

    وی با بیان اینکه ارزش پول کشور سالهاست کاهش پیدا کرده خاطرنشان کرد: با حذف یک صفر از واحد پولی کشور تغییرات چشم گیر در اقتصاد کشور و تغییر ارزش پول حاصل نخواهد شد.

    برچسب ها