عصر خودرو

بازگشت حس اعتماد به مصرف‌کننده آمریکایی

آهنگ افت رشد چین کند می‌شود

عصر بازار: هفته جدید کاری بازارهای بین‌المللی با دو خبر مهم آغاز شد. روز دوشنبه داده‌های شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا و میزان رشد چین توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. روز گذشته داده‌های خوب از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باعث رشد شاخص دلار شد، امری که همسو با محتمل کردن دوباره افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو به بازار کالا فشار وارد آورد.

آهنگ افت رشد چین کند می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از سوی دیگر، با آنکه رشد چین برای اولین بار از زمان بحران جهانی سال 2008 به زیر 7 درصد رسیده، داده‌های میزان تولید ناخالص دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه سوم سال 2015 بهتر از انتظارها اعلام شده است. این به آن معنا است که بازارهای کالا از جمله بازار فلزهای گرانبها تحت فشار وضعیت چین خواهند ماند، گرچه در کوتاه‌مدت واکنش منفی کمتری به میزان رشد چین در سومین فصل سال جاری میلادی نشان خواهند داد.

    بازگشت چین به دوره بحران

    با آنکه داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا روز دوشنبه توجه بازارها را به خود جلب کرد، خبرهای وابسته به اقتصاد چین بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اداره آمار چین روز دوشنبه اعلام کرد که اقتصاد این کشور بین ماه‌های جولای و سپتامبر 9/ 6 درصد رشد کرده است که نخستین رقم زیر 7 درصد از زمان بحران مالی جهانی بود. این رقم البته بهتر از انتظارات 8/ 6 درصدی بود. اینها در حالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند افت رشد چین در سال 2016 با شیب کمتر ادامه داشته باشد. به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، نرخ رشد تولیدات صنعتی چین در سه ماه سوم سال جاری 7/ 5 درصد بوده است که کمتر از انتظارها است. جولین اوانس پریچارد، تحلیلگر موسسه «کپیتال اکونومی» در سنگاپور می‌گوید: «شرایط واقعی کنونی تحت کنترل ولی پایدار است. سرمایه‌گذاری مالی قوی‌تر و رشد سریع‌تر اعتبارات، خطرات رو به پایینی که متوجه رشد اقتصادی چین در فصول آتی است را محدود خواهند کرد.»

    انتشار این آمارها باعث خواهد شد سیاست گذاران اقتصادی در چین تحت فشار قرار بگیرند و دولت به منظور پایان دادن به این نگرانی فزاینده سرمایه‌گذاران، از اقتصاد این کشور حمایت‌های بیشتری انجام دهد. رهبران چین، پس از شوکی که با کاهش ارزش یوآن، به بازارهای جهان وارد کردند، در ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا به بازارهای جهانی اطمینان خاطر دهند که اقتصاد این کشور کاملا تحت‌ کنترل است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، پیش‌تر در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفته بود: «کاهش رشد اقتصادی چین، اتفاقی «معمول» در جریان تعدیل ساختار اقتصادی است.» اما اقتصاددانان بانک ANZ معتقدند که با کندی رشد اقتصاد، خطر تورم منفی افزایش می‌یابد. آنها تاکید می‌کنند که چین باید میزان نسبت ذخیره سپرده (RRR) را در سه ماه چهارم سال 5/ 0 درصد دیگر پایین آورد.

    واکنش بازارها

    بازارهای مالی و کالایی صبح دوشنبه به این اخبار واکنش نشان دادند. بهای نفت خام تحت‌تاثیر نگرانی‌ها درباره تقاضای آینده چین با افت روبه‌رو شد. بازار طلا نیز با نگرانی مشابه و همچنین تحت‌تاثیر عوامل خارجی وضعیت مشابهی را تجربه کرد. افت طلا که با توجه به نگرانی درباره کاهش تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان از ساعات اولیه فعالیت بازارها در نخستین روز هفته آغاز شده بود، با کاهش بهای نفت و افزایش شاخص دلار تسریع شد. افزایش شاخص دلار خود متاثر از انتشار داده‌های خوب از شاخص اعتماد مصرف‌کننده آمریکا بود. رقم این شاخص برای ماه اکتبر 1/ 92 واحد اعلام شده که نخستین رشد پس از 4 ماه را نشان می‌داد. دیگر عاملی که به افت مقطعی طلا کمک کرد، تغییر دوباره برخی انتظارات درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو بود. هر داده خوبی از اقتصاد ایالات متحده احتمال افزایش نرخ‌های بهره در سال جاری میلادی را بیشتر می‌کند. روز پنج‌شنبه نیز میزان مطالبات بیمه بیکاری آمریکا به کمترین سطح در 40 سال گذشته رسیده بود. البته میزان مشارکت نیروی کار نیز در گزارش مربوط با کاهش شدید روبه‌رو شده بود. قابل پیش‌بینی است که بحث افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در ماه‌های آینده در کانون توجه بازارهای جهانی بماند.

    نوسان روزانه طلا

    به این ترتیب اونس طلا که هفته گذشته با 22 دلار رشد به قیمت 1178 دلار رسیده بود، نخستین روز هفته را با قیمت‌هایی پایین‌تر از قیمت نهایی هفته گذشته آغاز کرد. روز دوشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1171 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دوشنبه رقم خورده باشد. باید اشاره کرد که روز دوشنبه رشد شاخص‌های اروپایی و برخی شاخص‌های آسیایی سهام هم به فلز زرد فشار وارد کرد. رشد این شاخص‌ها واکنشی به داده‌های بهتر از انتظار از میزان رشد چین بود. تازه‌ترین تحلیل‌های فنی نیز نشان می‌دهد که بهای طلا در بازارهای جهانی در کوتاه‌مدت تحت‌تاثیر آمارهای اقتصادی آمریکا و چین قرار خواهد داشت. پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت» روز دوشنبه نوشت که انتشار آمارهای خوب از اقتصاد ایالات متحده در روزهای گذشته باعث تقویت ارزش دلار شده و این مساله فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد کرده است.

    این پایگاه همچنین به نکات پیش گفته این گزارش درباره اقتصاد چین اشاره کرده است و نتیجه گرفته است که بازار طلا تحت‌تاثیر دو اقتصاد اول و دوم جهان می‌ماند. تحلیل فنی این وب‌سایت نشان می‌دهد که سطح حمایتی اونس در کوتاه‌مدت 1170 دلار است و اگر این سطح شکسته شود، قیمت می‌تواند به کمتر از 1168 و سپس 1161 دلار برسد. سطح مقاومتی هم در شرایط فعلی 1176 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت توانایی رشد تا 1180 دلار را خواهد داشت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها