عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

لزوم نظارت قوی بر بانک ها

عصر بازار: میزان کاهش نرخ سود در خروج پول های پارک شده در بانکها و سرازیر شدن بخشی از آنها به بازار سرمایه مهم است.

لزوم نظارت قوی بر بانک ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، محمدعلی احمدزاده اصل، رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد با اشاره به برنامه ریزی دولت برای کاهش نرخ سود بانکی، گفت: رقم این کاهش برای بازار سرمایه مهم است.

    وی معتقد است اگر این کاهش نرخ سود همانند اردیبشهت ماه در حدود دو درصد باشد، به طور قطع واکنشی از سوی بازار سرمایه نخواهد داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه به کاهش دو درصدی نرخ سود در اردیبهشت سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده های بانکی قبلا تجربه شده و نشان داده که این میزان کاهش در بازار سهام بی تاثیر است.

    احمدزاده اصل با اشاره به اینکه هرچند بسیاری از بانک ها و موسسات مالی همین کاهش را نیز اعمال نکرده و به عناوین مختلف از اجرای قانون سر باز زدند، گفت: بانک ها در برابر کاهش نرخ سود مقاومت می کنند به طوری که مشاهده می شود نرخ روز شمار سود بانکی 20 درصدی در حال حاضر رواج پیدا کرده و به طور عملی کاهش این نرخ اثر گذار نیست.

    این کارشناس بازار سرمایه همچنین به نبود نظارت های قوی برای اجرای مصوبات کاهش نرخ سود بانکی نیز توسط نظام بانکی اشاره کرد و گفت: نهادهای ناظر در نظام بانکی نظارت قابل توجهی بر اجرای این مصوبات ندارند و بانک ها به راحتی به هر بهانه و دستاویزی از اجرای این مصوبات سر باز می زنند.

    احمدزاده اصل با اشاره به اینکه کاهش نرخ سود بانکی به طور کلی تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت، بیان کرد: در صورتی که کاهش نرخ بیشتر باشد و همراه با نظارت قوی‌تری اعمال شود، بازار سرمایه از این کاهش سود می‌برد و پول‌های پارک شده از بازار پول به سوی بازار سرمایه روانه خواهد شد.

    وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به عنوان بازار موازی بازار پول قرار دارد، بیان کرد: با توجه به آنکه سرمایه‌گذاران در بازار پول بدون قبول ریسک، سودهای زیادی را به‌دست می‌آورند، بنابراین حاضر نیستند نقدینگی‌های خود را به بورس تهران وارد کنند.

    رئیس هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد در پایان کاهش دو درصدی سود سپرده ها را برای خروج نقدینگی‌ از بانک‌ها جذاب ندانست، بیان کرد: میزان کاهش باید بیشتر از دو درصد باشد زیرا تجربه گذشته هم نشان داد که این میزان کاهش تاثیری در جذب نقدینگی به بورس ندارد و رقم باید متفاوت‌تر از دفعات قبلی باشد تا به نوعی خود را در بازار نشان دهد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها